דונלד טראמפ לא אנס - אבל כן תקף מינית וישלם פיצויים על סך חמישה מיליון דולר. כך קבע אמש (יום ג') חבר מושבעים בניו יורק, בתביעת הדיבה שהגישה נגד נשיא ארצות הברית לשעבר העיתונאית אי ג'ין קרול, שטענה כי נאנסה על ידו לפני קרוב ל-30 שנה. חבר המושבעים דחה אמנם את טענת האונס, אבל קבע שקרול כן עברה תקיפה מינית ושבשל כך יידרש טראמפ לשלם לה שני מיליון דולר. חבר המושבעים קבע גם כי טראמפ פגע בשמה הטוב של קרול כשהכחיש נמרצות את טענותיה על האונס – ועל כך הורה לו לשלם לה שלושה מיליון דולר נוספים.
5 צפייה בגלריה
אי. ג'ין קרול
אי. ג'ין קרול
טראמפ וקרול. הנשיא לשעבר מבטיח לערער: "פסק הדין - בושה"
(צילום: AP)
קרול, נזכיר, טענה שטראמפ פגש אותה בשלהי 1995 או בתחילת 1996 בסניף של רשת חנויות היוקרה "ברדגורף גודמן", ושם אנס אותה. את הטענה הזו השמיעה לראשונה לפני ארבע שנים, וכעת ניהלה נגד הנשיא לשעבר תביעת דיבה בגין ההכחשות הנמרצות שפרסם בעניין. היא טוענת כי הוציא את דיבתה רעה בכך שכינה את טענותיה "תרמית", "שקר" ו"הונאה מוחלטת", ובכך שטען שהיא "לא הטעם שלו" ושהמציאה את האונס כדי לקדם את מכירת ספר הזיכרונות שלה. את תביעת הדיבה הגישה על בסיס חוק שחל בניו יורק ומאפשר לנפגעות תקיפה מינית לתבוע את מי שתקפו אותן גם זמן רב אחרי שהוחלה התיישנות על מעשיהם.
מיד אחרי שחבר המושבעים מסר את פסק דינו תקף טראמפ והמשיך להכחיש כל קשר לקרול. "אין לי שום מושג מי זאת האישה הזו!", כתב ברשת החברתית שלו Truth Social. "פסק הדין הזה הוא בושה – המשך לציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה", הוא הוסיף בהתייחסות לשלל החקירות והתביעות האחרות שמתנהלות נגדו, בהן כתב האישום הפלילי שהגישה נגדו התביעה בניו יורק – כתב אישום ראשון אי-פעם נגד אדם כלשהו שכיהן כנשיא ארה"ב. במקרה הנוכחי מדובר בתביעה אזרחית שהגישה קרול, ואין לה כמובן שום קשר להתנהלות הרשויות שטראמפ טוען לרדיפה מצדן. טראמפ הבטיח אמש לערער על פסק הדין, ואם יעשה כן לא יידרש לשלם מיד את הפיצויים.
5 צפייה בגלריה
אי ג'ין קרול עיתונאית אמריקנית שתבעה את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ דיבה אחרי שהכחיש את טענתה ל אונס מחייכת מחוץ לבית המשפט ב ניו יורק אחרי שניצחה
אי ג'ין קרול עיתונאית אמריקנית שתבעה את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ דיבה אחרי שהכחיש את טענתה ל אונס מחייכת מחוץ לבית המשפט ב ניו יורק אחרי שניצחה
קרול מחייכת ביציאה אמש מבית המשפט. "אנחנו שמחים מאוד"
(צילום: AP)
קרול עצמה אמרה לעיתונאים שהמתינו לה ביציאה מבית המשפט אמש: "אנחנו מאוד שמחים". כתבת של CNN, שנכחה באולם בית המשפט בעת הקראת החלטת חבר המושבעים, ציינה כי קרול החזיקה באותם רגעים בידיו של עורך דינה – וכשהבינה כי טענותיה התקבלו, גם אם רק באופן חלקי, היא חייכה ונראתה כמי שחשה אנחת רווחה. בתום הקראת ההחלטה, השופט לואיס קפלן אמר לחבר המושבעים כי מעתה הם יכולים לחשוף את זהותם – אבל המליץ להם להישאר אנונימיים בפרשה שזוכה לתשומת לב נרחבת בארה"ב, וצפויה כנראה לעורר זעם בקרב תומכיו של טראמפ.
כלי התקשורת בארה"ב מדגישים כי כיוון שמדובר בתביעה אזרחית, טראמפ לא עומד כמובן בפני עונש מאסר כלשהו, וחבר המושבעים שקבע כעת כי תקף מינית את קרול לא נדרש לעשות זאת ברמת ביטחון מוחלטת. בעוד בהליכים פליליים נדרשים התובעים להוכיח אשמה מעבר לכל ספק, במקרה הנוכחי חבר המושבעים נדרש רק לקבוע שהאפשרות שטענותיה של קרול נכונות סבירה יותר מהאפשרות שהן לא נכונות.
טראמפ סירב להעיד במשפט הדיבה, שנמשך שבוע, אבל לחבר המושבעים כן הוקרן תצהיר מוקלט שלו, שבו חזר בין היתר על טענתו ולפיה קרול היא לא "הטעם" שלו. באותו תצהיר מוקלט התברר גם שטראמפ התבלבל בין קרול לבין אשתו לשעבר מרלה מייפלס, כאשר הוצגה לו תמונה ובה הוא נראה עם קרול במפגש כלשהו בשנות ה-80. פרשנים בארה"ב העריכו כי ייתכן שהבלבול הזה פגע בטענה שלו ולפיה הוא כלל לא נמשך אליה מינית.
5 צפייה בגלריה
טראמפ בביקור במוסקבה ב-1996
טראמפ בביקור במוסקבה ב-1996
טראמפ ב-1996. "אף אחד לא ראה? היא לא צרחה?"
(צילום: AP)
טראמפ – שבימים אלה מניע את מסע הבחירות שלו, בתקווה לנצח בפריימריז הרפובליקניים ולאחר מכאן לגבור על הנשיא ג'ו ביידן ולשוב לבית הלבן – תקף את קרול גם מחוץ לכותלי בית המשפט, וברשת החברתית שלו כתב בין היתר כי הטענה לאונס היא "הונאה שהומצאה". בפוסט נוסף שפרסם שאל כיצד אדם כלשהו יכול להאמין שהוא – "איש ידוע מאוד, בלשון המעטה" – יכול היה לאנוס את קרול. "היא לא צרחה?", כתב. "לא היו עדי ראייה? אף אחד לא ראה את זה".
קרול, בת 79 כיום, פרסמה בעבר טורי עצות במגזין "אל" וכתבה גם לתוכנית הבידור Saturday Night Live. בעדותה בבית המשפט סיפרה כי פגשה את טראמפ לראשונה שנים לפני האונס, וכי אז הוא נראה לה איש חביב. המפגש בברדגורף בסוף 1995 או בתחילת 1996, לדבריה, התרחש כשטראמפ זיהה אותה וסימן לה בידו בזמן שעמדה לעזוב את החנות. היא טוענת שעצרה ואז הוא פנה אליה: "היי, את האישה שמחלקת עצות", וכי השיבה לו: "היי, אתה טייקון הנדל"ן הזה".
לדברי קרול טראמפ ביקש ממנה לעזור לו לבחור מתנה לאישה, והיא שמחה להיענות לו 'גם משום שחשבה שעבורה ככותבת טורי עצות יהיה משעשע לספר לאחר מכן שעזרה לאיל הנדל"ן לבחור מתנה בחנות בגדים. היא העידה שהציעה לו לקנות כובע, אך הוא כיוון למוצרי הלבשה תחתונה, וביקש ממנה לנסות אחד מהם. קרול אמרה שבעקבות זו התלוצצה איתו שהוא צריך לנסות אותם בעצמו.
5 צפייה בגלריה
צילום: טראמפ פוגש את אי ג'ין קרול, בשנות ה-80
צילום: טראמפ פוגש את אי ג'ין קרול, בשנות ה-80
התמונה שבלבלה את טראמפ, ובה הוא נראה פוגש את אי ג'ין קרול בשנות ה-80
(צילום: רויטרס)
קרול העידה כי אחר כך שידל אותה טראמפ להיכנס לחדר הלבשה שהיה פתוח, ואז סגר את הדלת, דחף אותה לעבר הקיר והפשיל את מכנסיה. היא אמרה כי השתנקה וחנקה את דמעותיה, בעודה מנסה להדוף אותו. "טראמפ החדיר את אצבעותיו אל הווגינה שלי, וזה היה כואב מאוד, כואב מאוד", טענה. "הוא גם הכניס את הפין שלו". אחר כך אמרה: "גם כשאני יושבת כאן היום אני עדיין יכולה להרגיש את זה. האירוע הזה גרם לכך שלא יכולתי לפתח מערכת יחסים רומנטית שוב".
כשעורך דינה של קרול שאל אותה אם אמרה לטראמפ "לא" השיבה קרול: "יכול להיות שאמרתי", אך לא ידעה לומר בביטחון. היא הצהירה כי במשך שנים לא סיפרה על האירוע לאיש מלבד שתי חברות, משום שהאשימה את עצמה במה שקרה וחששה שאם תתלונן על שעשה לה טראמפ היא תפוטר והוא ינקום בה. שתי החברות העידו גם הן במשפט, ואמרו כי היא סיפרה להן על האונס והשביעה אותן לסודיות בשל חששותיה.
קרול העלתה את טענותיה בפומבי לראשונה בשנת 2019, בהשראת תנועת המחאה MeToo, ומאז דחתה את ההאשמות החוזרות ונשנות של טראמפ שהיא ממציאה את הסיפור משום שהיא מתנגדת לעמדותיו הפוליטיות. "אני לא מנסה להשיג מטרות פוליטיות", אמרה בעדותה. "אני רוצה להשיג מטרות אישיות, כי הוא כינה אותי שוב ושוב שקרנית, וזה פגע קשות במוניטין שלי".
5 צפייה בגלריה
אי ג'ין קרול עיתונאית אמריקנית שתבעה את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ דיבה אחרי שהכחיש את טענתה ל אונס מחייכת מחוץ לבית המשפט ב ניו יורק אחרי שניצחה
אי ג'ין קרול עיתונאית אמריקנית שתבעה את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ דיבה אחרי שהכחיש את טענתה ל אונס מחייכת מחוץ לבית המשפט ב ניו יורק אחרי שניצחה
מפגינים נגד טראמפ מחוץ לבית המשפט במנהטן, אמש
(צילום: EPA)
המשפט הפנה תשומת לב מחודשת לטענותיהן של שלל נשים ולפיהן טראמפ תקף אותן מינית בעבר, ושתיים מהן אף העידו במהלכו: ג'סיקה לידס, שסיפרה כי טראמפ נגע בה בניגוד לרצונה בטיסה בשנות ה-70, ונטשה סטוינוף, שאמרה כי טראמפ נישק אותה בניגוד לרצונה כשראיינה אותו ב-2005. במשפט הוזכר גם הסרטון הידוע לשמצה מ-2005, שהודלף לקראת הבחירות ב-2016 מהתוכנית "Access Hollywood" – ובו טראמפ נשמע אומר כי "כוכבים" יכולים לעשות בנשים כרצונם ולתפוס אותן באיבר מינן.
בתצהיר שהוקרן בפני חבר המושבעים טראמפ נשאל על אותם דברים והצדיק אותם, אף שבזמנו התנצל עליהם: "היסטורית, זה נכון כשמדובר בכוכבים". לאחר שהתבקש להבהיר כי הוא מתכוון לתפיסה של נשים באיבר המין שלהן, אמר טראמפ כי "אם מסתכלים על מיליון השנים האחרונות, זה לא תמיד נכון – אבל לרוב כן. לצערנו או לשמחתנו". כשנשאל אם הוא מגדיר את עצמו ככוכב, טראמפ השיב בחיוב.
פורסם לראשונה: 22:18, 09.05.23