4 צפייה בגלריה
300 עולים מאתיופיה נוחתים בישראל במסגרת מבצע "צור ישראל"
300 עולים מאתיופיה נוחתים בישראל במסגרת מבצע "צור ישראל"
עולים מאתיופיה במסגרת החלק הראשון של מבצע "צור ישראל". 10,000 עדיין ממתינים במחנות העלייה
(צילום: אלה שילוב, לע"מ)
בג"ץ היה צפוי לפסוק בהמשך בנוגע לחוקיות החלטת הממשלה שלפיה יש להמשיך את מבצע "צור ישראל" להעלאת הממתינים במחנות העלייה באתיופיה שיש להם קרובים מדרגה ראשונה בישראל. אולם, היום (שלישי) בדיון בבית המשפט, הודיעו העותרים כי החליטו למשוך את העתירה בעקבות הערות השופטים על הסיכויים שלה. כתוצאה מהודעת העותרים, בג"ץ הודיע כי צו הביניים שהוציא להקפאת ההחלטה עד למתן פסיקתו מבוטל, והיא תוכל לצאת לפועל.
העתירה, שהוגשה על ידי ארגוני הימין "המרכז למדיניות הגירה ישראלית", "הפורום המשפטי למען ישראל" וגורמים נוספים, ביקשה מבג"ץ לענות על השאלה העקרונית האם הממשלה ולא הכנסת רשאית לקבוע מדיניות הגירה. בעתירה נכתב כי "בפועל יגיעו אלפי נתינים זרים שיקבלו בישראל מעמד בניגוד מוחלט להוראות החוק. הממשלה לא רשאית לקבוע לעצמה ובעצמה סטנדרטים מהותיים וקביעות בעלות משמעות עקרונית בכל הנוגע למדיניות ההגירה של ישראל ולקבל הכרעות משמעותיות בנושא".

4 צפייה בגלריה
הפעילים למען דחיית העתירה
הפעילים למען דחיית העתירה
"הממתינים באתיופיה ממשיכים למות". הפעילים למען העלייה בבית המשפט
(צילום: פעילים למען העלאת יהודי אתיופיה)
הממשלה אישרה בנובמבר האחרון פה אחד את החלטת הממשלה 713 להמשך "צור ישראל" שגובשה על ידי שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ויישומה אמור היה להיות מיידי. על פי ההערכות, הקריטריון לעלייה מכליל בתוכו את רוב הממתינים במחנות.
לפי החלטת הממשלה, מתוך ה-10,000 שעדיין ממתינים במחנות אדיס אבבה וגונדר, עד כ-3,000 צפויים לעלות לישראל בעלות של כ-570 מיליון שקל. במקרה שיידרש תקציב נוסף, הממשלה תידרש לאשר זאת בהחלטת ממשלה ייעודית למציאת מקור תקציבי לצורך המשך העלאת הזכאים, כדי שלא יהיה עיכוב בהבאתם ארצה. בחלק הראשון של המבצע, שאושר על ידי הממשלה הקודמת ונגמר במרץ 2021, הועלו כ-2,000 יהודים מאתיופיה.
ההחלטה קבעה עוד כי שרת העלייה והקליטה ושרת הפנים יגבשו מתווה כולל לסיום סוגיית הממתינים באתיופיה. יוקם צוות בין-משרדי שיבחן את זכותם של יתר הממתינים וייתן תשובה סופית מי זכאי להגיע לישראל. המטרה היא סגירת מתחמי ההמתנה באתיופיה וחזרה לבחינה הרגילה של עמידה בתנאי חוק השבות עבור המבקשים לעלות מאתיופיה.
4 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
"הממתינים באתיופיה סבלו די והותר. מטוס ראשון ינחת כבר בחודש הבא". השרה פנינה תמנו שטה
(צילום: שמוליק דודפור)

תמנו שטה: "יום משמח, נעלה מיידית את הממתינים"

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, אמרה הבוקר על משיכת העתירה כי "ידענו שלעתירה השערורייתית הזו אין בסיס, ולצערי היא עלתה גם בחיי אדם. חבל שבכלל הוצא צו מניעה זמני שעיכב את ההליך וגרם עוול למשפחות שמחכות שנים רבות לעלות לישראל. הממתינים באתיופיה סבלו די והותר, והיום זהו יום משמח במיוחד כי אני יכולה לפעול להעלאתם המיידית. מטוס ראשון של המשך מבצע "צור ישראל" ינחת בארץ כבר בחודש הבא".
קסאו שפיראו, ראש "פעילים למען העלאת יהודי אתיופיה", אמר כי "ישבו כאן משפחות וקייסים וכולנו שמחים שבית המשפט קבע שיש להמשיך את העלייה. מדינת ישראל צריכה לדאוג שיאוחדו המשפחות הקרועות ולחפות על העוול שנעשה לאורך השנים".
4 צפייה בגלריה
ד"ר יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית
ד"ר יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית
יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית. "השופטים נזכרים שלא הכל שפיט"
(צילום: יואב דודקביץ')
יועמ"ש "המרכז למדיניות הגירה ישראלית", עוה"ד ד"ר יונה שרקי, הגיב על החלטת הארגונים למשוך את העתירה: "בכל פעם שמגיע עותר עם גישה לאומית לבית המשפט העליון, השופטים נזכרים שלא הכול שפיט. למרבה הצער, גם מול מאמצי הממשלה להכניס ארצה לא יהודים שאינם זכאי חוק השבות, בחרו השופטים בגישה צינית זו. בית המשפט הותיר את המפתחות לעלייה לישראל מאתיופיה בידי עסקנים פרטיים בעלי מניעים זרים. המרכז למדיניות הגירה ישראלית ימשיך לפעול בזירה הציבורית על מנת להסביר לאזרחי המדינה את כובד הסוגייה ואת השלכותיה".
יו"ר מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, אורי פרדניק, אמר כי ״עצם קיומו של הדיון המשפטי בשאלה האם ניתן להעניק ליוצאי אתיופיה את אותו שיוויון בחוק כמו יוצאי ברית המועצות לשעבר אומרת הכול. ממשלת ישראל היא האחראית למופע גזעני ומביש שבו הממתינים באתיופיה ממשיכים למות בהמתנה, ואילו כשמדובר בקונפליקטים צבאיים של אנשים מהצבע הנכון, ישר יש התגייסות של כל המערכת. כל יום שהעלייה ממשיכה להתעכב – ממשלת ישראל מאפשרת אפליה בחסות החוק״.