ראש העיר ערד לשעבר ניסן בן חמו אמר הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet כי שתיקתם של ראשי ערים בהמשך לתחקיר "המקור" בערוץ 13 על שרת התחבורה מירי רגב היא תוצאה של "פחד מחיסול חשבונות פוליטי". לדבריו, ראשי רשויות "חוששים שהשרה תסגור איתם חשבון - חד-משמעית. אף אחד לא רוצה לריב עם הממשלה".
"אף אחד לא רוצה לריב עם הממשלה". ריאיון עם ראש העיר ערד לשעבר ומנכ"ל "אור ירוק"
(צילום: שמוליק דודפור)

בשבוע שעבר חשף התחקיר מסמכים שלפיהם בלשכת רגב קיים לכאורה דירוג של ערים ויישובים בשיטת "רמזור" - לפי מידת היכולת של ראשי רשויות ופעילים לסייע לשרה בפריימריז של הליכוד. אתמול פורסם החלק השני של התחקיר, ובו נחשף כיצד רגב התערבה בשורת מקרים קונקרטיים, למשל לטובת קבלן שהיה מצוי בסכסוך עם רכבת ישראל לבקשת שר התקשורת שלמה קרעי; או כשהתערבה לבקשת השרה מאי גולן לטובת קבלן שעבד על הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, ושחברת נת"ע לא עמדה איתו בסיכומים לכאורה.
מה חשבת על התחקיר? "ככה מתנהלת מדינת ישראל. הרעה החולה היא הנצחה של מצב שבו ישנה אפליה על בסיס פוליטי מובהק, כלומר, השרים שממונים - ודרך אגב זו לא רק מירי רגב, היא פשוט נתפסה - על-פי התמיכה הפוליטית שלהם. המצב הוא הזוי, מדברים על משרד התחבורה, זה סכנת חיים אם נושא לא יטופל".
רגב אמרה שמדובר בשקר מוחלט במה שקשור לערד. "עובדתית, מה לעשות שהמסמכים מראים אחרת. בוצעו לפחות 5-4 פניות לאחר כמעט כל בחירות, הזמנה ובקשה לפגישה. אבל זה מעולם לא קרה, אם אין איזה פתרון פוליטי בסביבה. אם יש מפגש ראשי רשויות אצל בני ביטון בדימונה - כמובן היא תגיע. עצוב שנושאים כמו כביש 31, שהוא כביש דמים והתאורה בו, צומת הכניסה לערד, כביש 31 בירידות לים המלח... לא טופל מעולם".
פנינו לראשי ערים רבים לתגובות, רובם מסרבים להתראיין - גם כאלו שלא ליכודניקים. למה? "זו בדיוק הסיבה שבגללה אני ראש עיר לשעבר. אנחנו מכירים את המטריה שיש חיסול חשבונות פוליטי, אז לא 'רצוי' לריב עם הממשלה".
חוששים שהשרה תסגור איתם חשבון? "חד-משמעית זה המצב. אף אחד לא רוצה לריב עם ממשלה שעובדת בצורה של תעדוף פוליטי. בסוף כל ראש רשות צריך לדאוג לתושבים שלו.
קטע מתחקיר "המקור"
(באדיבות רשת 13)

בין היתר, נטען בתחקיר כי משרד התחבורה בראשותה של השרה רגב התעלם משורת פניות ובקשות של ראשי מועצות ורשויות לטפל בכבישים, רמזורים, מחלפים וצמתים מסוכנים ובעייתיים. בלשכתה של רגב הכחישו את הטענות. בריאיון ל-ynet, אמר מנכ"ל עמותת "אור ירוק", עו"ד יניב יעקב, כי על אף שביקש להיפגש עם השרה מאז שנכנסה לתפקיד עם השבעת הממשלה - הדבר לא קרה.
"כן נפשנו עם מנכ"ל המשרד, אבל כשאנחנו מסתכלים על המצב ב'אור ירוק' אנחנו מדברים על תאונות דרכים ועל הרוגים ותמונת המצב אומרת דבר מאוד ברור: 178 הרוגים מתחילת השנה - עלייה של 25% בהשוואה לשנה שעברה". לדבריו, "זה צריך להיות דגל אדום, בלי לזלזל בתחקיר ובמה שלכאורה הועלה בו, זה מה שצריך לפתוח מהדורות" (ההרוגים בתאונות דרכים).
אתה קושר בין כמות ההרוגים הדרמטית השנה להתנהלות של השרה כפי שעולה מהתחקיר? "לי אין שום מידע או ידע אישי על קשר בין השניים. אבל אני מקשר את המצב הזה לאחריות של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, שזה התחום שהיא אמורה להיות אמונה עליו, וכאשר אנחנו רואים עלייה כזאת שהיא השנה הגרועה והקטלנית ביותר ב-18 השנים האחרונות, אז בלי קשר לתחקיר כזה או אחר זו אחריות של המשרד".
יעקב הוסיף כי "בצל המלחמה, מתחילת השנה אנחנו רואים עלייה משמעותית בתאונות. אם מסתכלים על התפקוד של המשרד והשרה אני רוצה לחזור לקדנציה הקודמת שלה ב-2021, אז היא ביקשה שיכינו עבורה תוכנית רב-שנתית. זו תוכנית שהוכנה ב-2021 ועד היום לא תוקצבה ולא הושלמה. אז אני בא ואומר לשרה - יש פה הזדמנות, יש תוכנית שהיא עצמה חתומה עליה".
למה בעצם זה לא מקודם לדעתך? "זו שאלה שצריך להפנות למשרד התחבורה, כי אני לא קיבלתי מענה על זה עד היום".
התחקיר העלה כי ההחלטות שלה לא נקיות ומונעות משיקולים פוליטיים. "אני תמיד מנסה לראות איך אנחנו יכולים ביחד להציל חיים. צריך לראות את התחקיר שאולי יהווה הזדמנות לחבר את כל הגורמים, ולהוציא תוך יומיים-שלושה תוכנית פעולה מיידית שתקדם את המצב. בין אם התחקיר נכון או לא, בשטח עושים פעולות כדי להציל חיים ולא מפקירים".