תחקיר "המקור" בערוץ 13, שייחס לשרת התחבורה מירי רגב את רתימת המנגנון המקצועי במשרדה לקידום מעמדה הפוליטי, חושף בחלקו השני את התערבותה לכאורה בהחלטות ממשלה לטובת שרים, חברי כנסת ופעילים שפנו אליה בבקשות שונות. בנוסף פורסמו התייחסויות של השרה ומקורביה בתקופת המחאה נגד המהפכה המשפטית ותקופת המלחמה.
החלק השני בתחקיר
(צילום: מתוך "המקור", רשת 13 )

אחרי שבחלק הראשון של התחקיר נחשפו מסמכים שלפיהם בלשכת רגב קיים לכאורה דירוג של ערים ויישובים בשיטת "רמזור" לפי מידת היכולת של ראשי רשויות ופעילים לסייע לשרה בפריימריז של הליכוד, הפעם פורסם כיצד היא התערבה למשל לטובת קבלן שהיה מצוי בסכסוך עם רכבת ישראל לבקשת השר שלמה קרעי. אותו קבלן הודה שאכן הוחזר לעבודה בעקבות ההתערבות.
בנוסף התערבה רגב לבקשת השרה מאי גולן לטובת קבלן שעבד על הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, ושחברת נת"ע לא עמדה איתו בסיכומים לכאורה. מההתכתבויות שנחשפו עולה כי רגב ניסתה לסייע באופן דומה גם לחברי הכנסת לשעבר אסנת מארק ויחיאל חזן, ולח"כ מיכל וולדיגר.
מלבד זאת, רגב שינתה את עמדתה לגבי העברת מיקום התחנה המרכזית בתל אביב למסוף פנורמה, לאחר בקשה שהתקבלה על-ידי פעילה שמדורגת גבוה בהיררכיה של רגב - בניגוד לעמדתה הראשונית של שרת התחבורה ולעמדת גורמי המקצוע במשרד האוצר.
עוד עלה כי רגב ביקשה להקים את שדה התעופה בנבטים סמוך לדימונה, כהבעת תמיכה בקמפיין שהוביל ראש העיר בנושא, איש הליכוד בני ביטון. הבקשה עלתה בניגוד לדעת כל גורמי המקצוע במשרד הביטחון והאוצר שביקשו ששדה התעופה יוקם ברמת דוד. יונתן יהוסף, לשעבר ראש המטה המקצועי של רגב, סיפר כי השרה הצליחה לדחות בעוד שלושה חודשים את ההחלטה על מיקום הקמת שדה התעופה המשלים, ובכך לקבור אותה הלכה למעשה, בניגוד לעמדת גורמי המקצוע.
1 צפייה בגלריה
תחקיר המקור: "הסודות של מירי רגב"
תחקיר המקור: "הסודות של מירי רגב"
רגב, והמסמך שפורסם בתחקיר
(צילום: מארק ישראל סלם, מתוך "המקור" רשת 13 )
עוד הובא מסמך שהראה כי בהתאם לשיטת התעדוף "הרמזור", הוצאה העיר רמת גן מפרויקט "המאיץ" של משרד התחבורה, למרות המלצת הדרג המקצועי. ראש העיר רמת גן כרמל שאמה-הכהן נחשב לתומך גדעון סער. יהוסף סיפר: "השרה לא מתעסקת בתל אביב כי היא לא מדורגת שם פוליטית ואין שם שום רווח פוליטי שאפשר לגזור". רגב טענה שלא הכירה את מסמכי ה"רמזור", ודחתה את הטענות לפיהן עשתה תעדוף כלשהו לערים "ליכודיות". בתחקיר אמש נחשף מסמך, שקדם לטבלאות ה"רמזור", ובו מורה רגב לאנשי הצוות שלה כיצד לנהוג בראשי רשויות שונים.
בשורה העליונה במסמך נכתב: "לא לתאם בלי ששירוני תתן היבטים". בתחקיר נטען כי עצם העובדה שרגב מורה לאנשיה לא לתאם לפני ששירוני, היועצת הפוליטית שלה, עוברת על ראשי הרשויות – מעידה על כך שמדובר בתעדוף פוליטי. במסמך מופיעים ראשי רשויות בצבע ירוק, בעוד שמי שמסומנים בצהוב – בדרגה שנייה – נכתב: "לתאם לו מנכ"ל". על עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש, שצבועה לבן, נכתב: "לא לגעת כרגע". לפי התחקיר, רגב גם מבקשת מצוותה להגיע אליה עם התעדוף כדי להחליט איך לנהוג.

המתקפה על הטייסים, והזעם על בארי

כמו כן הובאו התכתבויות פנימיות בקבוצת הוואטסאפ של רגב ומקורביה, שבהן נחשפה התנהלותה ביום טבח 7 באוקטובר ובימים שלאחריו. כך למשל כתבו יועציה הקרובים של רגב בימים הראשונים של המלחמה כי קיים קשר בין מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית לטבח של מחבלי חמאס.
עופר מלכה, שמקורב לרגב, כתב בקבוצת הוואטסאפ הפנימית "המטבחון" ב-8 באוקטובר: "השרה, בקשה אישית שלי. הקבינט חייב לדרוש ממפקד חיל האוויר את רשימת החיילים שלא התייצבו. יש לשפוט אותם כבוגדים". עוד כתב מלכה על ארגון "אחים לנשק", שהתגייס לעזרת תושבי הדרום בימים הראשונים של המלחמה: "תיזמו דיון דחוף בממשלה שהמשטרה, שב"כ, מוסד, יסבירו מה הנזק מהפעילות שלהם, מאיפה המימון, מי עומד מאחורי". על כך רגב השיבה: "בואו נחשוב איך ומה".
בהתכתבויות אחרות התייחסו יועציה של רגב לתקרית בימים הראשונים של המלחמה, שבה השרה וצוותה התבקשו לעזוב את קיבוץ בארי על-ידי תושביו. "משרד התחבורה הוא אחד מהמפרנסים העיקרים של בארי", המקורב מלכה בנוגע לעובדה שמשרד התחבורה מדפיס את רישיונות הנהיגה בדפוס בארי. "אולי שווה לצאת למכרז חדש אם מנהל בית הדפוס מסלק את מי שמפרנסת אותו". על קיבוץ בארי נכתב באותה קבוצה: "הם שמאל קיצוני הקיבוצים האלה, התקשורת נותנת להם יחסי ציבור. צבועים".
עוד עלה כי בימים הראשונים של הקרבות התקשה משרד התחבורה להיכנס למאמץ המלחמתי. על פניות שהגיעו ללשכת רגב בנוגע למחסור בטיסות להחזרת ישראלים לארץ, הגיב המנכ"ל משה בן זקן כי יש לפנות בנושא למשרד החוץ.
בנוסף עלה כי לשכת רגב חזרה לתפקוד פוליטי מלא בתחילת המלחמה. כך למשל כתב ראש המטה הפוליטי של שרת התחבורה כשבועיים מפרוץ המלחמה: "אני מבקש לדבר עם כולם היום. דגש על 14 היישובים המפונים. לא רק עם ראשי רשויות, ברמת הפעילים - 'יהלומים', 'זהב' וכו'". רגב הוסיפה: "דברו עם הפעילים, ראשי סניפים. מי שבבית צריך לעשות ביום לפחות 50 טלפונים".
מהתכתבויות פנימיות באחת מקבוצות הוואטסאפ של השרה רגב עולה כי בתקופת המחאה נגד המהפכה המשפטית, כתב מקורבה מלכה על המוחים: "אולי החיזבאללה מממן אותם כדי לכרסם בחברה הישראלית, אולי ה-CIA שרוצה להפיל את ממשלת נתניהו כפי שעשו בלא מעט מקומות בעולם. צריך להטריף את הציבור נגדם. כך נראית אנרכיה". רגב השיבה: "נכון, מפחיד".
לגבי עתידה הפוליטי של רגב, אחד היועצים שלה כותב בקבוצה פנימית ביום השלישי למלחמה: "ברמה הפוליטית הקלפים חולקו מחדש. ביבי מסיים אחרי המלחמה. העם לא ייתן לו להמשיך". היועץ המליץ לרגב לתפוס מרחק מנתניהו. "לא בטוח שקרבה לביבי תעזור בהמשך", כתב היועץ. רגב השיבה: "נכון, נדבר על זה".
כבר לפני שבועיים המשטרה פתחה בחקירה, כאשר השרה פנתה ליועמ"שית והתלוננה נגד ראש המטה שלה לשעבר. התלונה הרשמית, בגין "לקיחת מסמכים שלא כדין", הועברה לחקירת המשטרה. כעת צריך ראש אגף החקירות להחליט איזו מחלקה תטפל בתלונה - שתיחקר לצד ממצאי התחקיר שנסמכו על חשיפת המסמכים ממשרד התחבורה.
מטעמה של השרה רגב נמסר בתגובה לתחקיר: "מדובר באוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות. הניסיון האומלל והשקרי לייצר הטיה מדומה לטובת ערים 'ליכודיות' הוא מגוחך. הטענה כאילו משרד התחבורה יצר מעין 'רמזור' לתעדוף רשויות בהתאם לזיקה פוליטית היא שקר גס. לא היה ולא נברא. מאז 7 באוקטובר משרד התחבורה התגייס למאמץ המלחמתי. שרת התחבורה, שהיא חברת קבינט, עושה לילות כימים למען אזרחי ישראל. הניסיון לטעון אחרת הוא מרושע. באשר לטענות הנוגעות לראש הממשלה, השרה תומכת בראש הממשלה והניסיון לתקוע ביניהם טריז הוא חסר סיכוי.
"פניות של חברי כנסת, מימין ומשמאל, מופנות לטיפול מקצועי כפי שמטופלות כלל פניות הציבור המגיעות ללשכה. בעזות מצח ובמגמתיות בחרתם להתמקד רק בשלמה קרעי, מאי גולן ומיכל וולדיגר והח"כים לשעבר יחיאל חזן ואסנת מארק, ובחרתם להתעלם מפניותיהם של ח"כ בועז טופורובסקי, אחמד טיבי, גלעד קריב, עופר כסיף ואחרים נוספים מהאופוזיציה אשר פנו לשרה וטופלו כפי שמטופלת כל פניות הציבור. באשר לדפוס בארי, מדובר בעיוות נוסף. ההפך הוא הנכון, משרד התחבורה האריך את ההתקשרות עם דפוס בארי, ומנהל בית הדפוס אף שיגר את תודתו על כך. השרה מבינה את תושבי בארי, כואבת יחד איתם, מחבקת אותם ותמשיך לסייע להם".
פורסם לראשונה: 21:53, 26.05.24