חקירת הפיגוע בלב תל אביב: המחבל שרצח שלושה בני אדם בתל אביב, רעד חאזם ממחנה הפליטים בג'נין, אמנם חוסל ביפו אחרי מצוד של שעות - אך במערכת הביטחון נחושים למצות את הדין עם מי שסייע לו. לפי החשד סייען, שזהותו כבר ידועה, הסיע את חאזם בן ה-29 מג'נין לעיר אום אל פחם - לפי הערכות תוך מעבר באחת מהפרצות בגדר. מאום אל פחם, כך לפי החשד, חאזם לקח אוטובוס לאזור תל אביב - שם פתח בהמשך באש ברחוב דיזנגוף לעבר מבלים בבר ה"אילקה".
2 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע
הזירה בתל אביב רעד חאזם מחבל ג'נין פיגוע
המחבל שחוסל, רעד חאזם, וזירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: אריק מרמור)


ראש הממשלה נפתלי בנט כבר חשף הבוקר כי למחבל היה מי שסייע בהתארגנות ובהשגת אמצעי לחימה, אף שהוא עצמו לא השתייך באופן מובהק לארגון טרור. למרות זאת, וכפי שכבר דווח בבוקר, חאזם היה מזוהה עם גדודי חללי אל-אקצה. "כל מי שמסייע לטרור צריך לדעת שנגיע אליו, ושהמחיר יהיה כבד וקשה מנשוא", הבטיח בנט בתדרוך שקיים בקריה יחד עם שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. "אין ולא יהיו מגבלות למלחמה בטרור, לעולם לא נישבר", הוסיף בנט.
הרמטכ"ל אביב כוכבי הגדיר הערב בהערכת מצב עם בכירי צה"ל את היעדים הבאים: הרחבת והגברת הפעולות ההתקפיות ביהודה ושומרון; מיקוד הפעילות בצפון השומרון, בכפרים שמהם יצאו המפגעים ובאנשים הסובבים אותם; המשך התגבור למשטרת ישראל; ותגבור מאמץ ההגנה בתפר באמצעות כוחות מיוחדים, טכנולוגיות ותצפיות.
בפיגוע אמש, נזכיר, נרצחו שלושה בני אדם: מותם של תומר מורד ואיתם מגיני, בני 27 מכפר סבא, נקבע זמן קצר לאחר הירי. תומר וחברתו אריאל הכירו לפני שש שנים, איתם הציע בחודש שעבר נישואין לחברתו איילה. מותו של ברק לופן, בן 35 מגבעת שמואל וספורטאי ומאמן בתחום חתירת קיאקים, נקבע בצהריים בבית החולים איכילוב שבו אושפז. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. בבית החולים איכילוב מאושפזים שלושה פצועים נוספים במצב קשה. מצבם של ארבעה פצועים נוספים מוגדר קל עד בינוני.
2 צפייה בגלריה
נרצחי הפיגוע: תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן
נרצחי הפיגוע: תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן
נרצחי הפיגוע: תומר מורד, איתם מגיני וברק לופן
מסע הירי של המחבל החל ברחוב דיזנגוף, סמוך לבר אילקה, בסביבות השעה 21:00 בערב. עדי ראייה סיפרו כי לאחר מכן המחבל קפץ מעל חומה והמשיך לכיוון רחוב הירשנברג. ההערכה היא כי הכיר את האזור, ולכן ידע לפנות לרחוב הצר הזה. השכנים ראו אדם חמוש באקדח יורה לעבר גבר שטייל עם כלבו, וסיפרו כי לא פגע בו אלא ברכב סמוך. במצוד אחריו השתתפו מאות שוטרים וגם חיילים מיחידות מובחרות כמו סיירת מטכ"ל. הוא אותר בסופו של דבר ביפו - וחוסל בקרב יריות.
סמוך לשעה 05:30, שני לוחמים מהיחידה המבצעית של שב"כ שנכנסו לאחד המסגדים באזור כיכר השעון ביפו הבחינו בחשוד במרחק של 20-10 מטרים מהם, קראו לו לעצור - וכשהסתובב לעברם הבינו שמדובר במחבל. חאזם הרים את ידיו - ונמלט לעבר מכונית חונה כדי לתפוס מחסה, תוך כדי שירה לעברם כ-10 כדורים. שני הלוחמים השיבו אש מדויקת, וחיסלו אותו במקום. לפי החשד, המחבל היה ביפו עוד לפני הפיגוע, התפלל - ויצא לרצוח לפני שנמלט בחזרה למסגדים.
בינתיים, תפילות יום השישי הראשון של הרמדאן עברו בשקט יחסי, כשכ-50,000 אלף מוסלמים לקחו חלק בתפילות בהר הבית. המדיניות הישראלית היא לייצר בידול בין הזירות השונות ולשמור על ירושלים ועזה שקטות, ובמקביל לרכז מאמץ התקפי בצפון השומרון - שם שוכנת ג'נין - ולעבות את מרחב התפר שפרוץ באופן יחסי. מוקדם יותר היום הנחה ראש הממשלה בנט להותיר את מעבר גלבוע (ג'למה) סגור בשלב זה עד להודעה חדשה, במטרה לבודד אפשרויות תנועה מהעיר ג'נין ואליה.