ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש (חמישי) עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במשך כ-40 דקות, תוך כדי ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. בסיום השיחה נתניהו העביר מסר לאמריקנים ואמר כי "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים", בצל הדיווחים כי ממשל ביידן מקדם ביחד עם מדינות ערביות תוכנית בזק להקמת מדינה פלסטינית.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
"הבהרתי בישיבת הקבינט את עמדתי ביחס לדיבורים שנשמעים לאחרונה על כפיית מדינה פלסטינית על ישראל", פרסם נתניהו בחשבון הטלגרם שלו לאחר שיחתו עם ביידן. ראש הממשלה הבהיר כי "ישראל דוחה על הסף תכתיבים בינלאומיים בעניין הסדר קבע עם הפלסטינים", אך לא הוציא מכלל אפשרות הסדר עתידי בין ישראל לפלסטינים: "הסדר כזה יושג אך ורק במשא ומתן ישיר בין הצדדים, ללא תנאים מוקדמים".
עוד אמר נתניהו: "ישראל תוסיף להתנגד להכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית. הכרה כזו בעקבות הטבח של 7 באוקטובר תעניק פרס עצום לטרור שלא היה כדוגמתו ותמנע כל הסדר עתידי לשלום".
השיחה בין נתניהו לביידן אמש הייתה השיחה השנייה ששני המנהיגים קיימו במהלך השבוע האחרון. בין השאר הם שוחחו על סוגיית החטופים המוחזקים בשבי חמאס, כמו על גם המשך הלחימה ברצועת עזה - בדגש על הפעולה המתוכננת ברפיח. כמו כן, בשיחה עלה נושא הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן. בירך על "היוזמה המדינית שתוביל להקמת מדינה פלסטינית"
(צילום: AP)
"הנשיא הבהיר כי הוא מחויב לפעול ללא לאות כדי לתמוך בשחרור כל החטופים בהקדם האפשרי, מתוך הכרה במצבם המזעזע לאחר 132 ימים בשבי חמאס. הנשיא וראש הממשלה דנו גם במצב בעזה ובדחיפות בהבטחת כך שסיוע הומניטרי יוכל להגיע לתושבי הרצועה שנמצאים במצוקה", מסר הבית הלבן לאחר השיחה. לפי ההודעה, "הנשיא גם העלה את המצב ברפיח, וחזר על עמדתו כי אין לפעול צבאית ברפיח ללא תוכנית אמינה וניתנת לביצוע להבטחת שלומם של האזרחים ותמיכה בהם". כמו כן, הבית הלבן הודיע כי סגנית הנשיא קמלה האריס תיפגש מחר עם הנשיא יצחק הרצוג בוועידת מינכן לביטחון.
הודעה זו של ראש הממשלה, לאחר שיחתו עם נשיא ארה"ב, מגיעה כאמור אחרי שב"וושינגטון פוסט" דווח אתמול כי ארה"ב וקבוצה קטנה של מדינות מהמזרח התיכון מנסות להשלים במהירות תוכנית מפורטת ומקיפה לשלום במזרח התיכון בין ישראל לפלסטינים, כולל לוח זמנים קשיח להקמת מדינה פלסטינית. בעיתון האמריקני דווח כי ייתכן שהתוכנית תוכרז תוך כמה שבועות.
לפי הדיווח, הדחיפות בניסיון להשלים תוכנית כזו קשורה ישירות לניסיון להפסקת הלחימה בעזה ולשחרור החטופים. גורמים אמריקניים וערביים אמרו כי הפסקת אש ראשונית, שאמורה להימשך שישה שבועות, תעניק זמן לפרסום התוכנית לציבור, לגיוס תמיכה ולכמה צעדים ראשוניים למימוש התוכנית, כולל הקמת ממשלה פלסטינית זמנית. מתכנני התוכנית מקווים שעסקת חטופים תושג עוד לפני תחילת חודש הרמדאן, בעוד מעט פחות מחודש. "המפתח הוא עסקת החטופים", אמר גורם אמריקני לעיתון.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
הגיבו בתקיפות לתוכנית האמריקנית. בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)
כבר לאחר הדיווח אתמול, בלשכת ראש הממשלה דחו את הרעיון. "זה לא הזמן לדבר על חלוקת מתנות לפלסטינים", אמר אבי היימן, דובר המינהל הלאומי לדיפלומטיה ציבורית במשרד ראש הממשלה בתדרוך לכתבים זרים. לדבריו, ישראל עדיין מצויה ב"תקופה שאחרי האסון של טבח 7 באוקטובר". הוא הוסיף כי "עכשיו זה הזמן לניצחון, ניצחון מוחלט נגד חמאס, ואנחנו נמשיך במסלולנו לניצחון". הוא גם חזר על המסר שמקפיד נתניהו להדהד בהצהרותיו: "כל הדיונים על היום שאחרי יהיו ביום שאחרי חמאס".
גורמים בקואליציה הגיבו בתקיפות לתוכנית. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר כי "לא נסכים בשום אופן לתוכנית הזו, שלמעשה אומרת שמגיע לפלסטינים פרס על הטבח הנורא שעשו לנו: מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב: "הכוונה של ארה"ב יחד עם מדינות ערביות נוספות להקמת מדינת טרור לצד מדינת ישראל היא הזויה וחלק מהקונספציה השגויה שבצד השני יש פרטנר לשלום".
שר החינוך יואב קיש התייחס הבוקר לדיווח, ואמר ל-ynet כי "אנחנו עסוקים אך ורק בניצחון ברצועת עזה, בהשמדת יכולות החמאס והחזרת החטופים. כל שיח על פרס כזה או אחר לאותם מרצחים - אנחנו בכלל לא מעורבים בו". השר גדעון סער (המחנה הממלכתי) הביע גם כן התנגדות: "התרעתי מפני התוכנית המסוכנת המתגבשת להכרה בינלאומית חד-צדדית במדינה פלסטינית. תוכנית זו לא רק שלא תפתור את הסכסוך אלא תהפוך אותו לבלתי פתיר".

משרד החוץ הפלסטיני, מנגד, בירך על "המאמצים שנעשו להגיע ליוזמה מדינית שתוביל להקמת מדינה פלסטינית עצמאית", ומתח ביקורת על הצהרות השרים בישראל שדחו את הרעיון. משרד החוץ הפלסטיני אף דרש שיוטלו סנקציות על שרים, בהם בן גביר וסמוטריץ', ש"מהווים איום על השלום, הביטחון והיציבות באזור", כלשון המשרד.
"המשרד מברך על כל המאמצים האזוריים והבינלאומיים שנעשו לגבש יוזמה מדינית המבוססת על הצרכים האסטרטגיים להקים מדינה פלסטינית, ולסלול את הדרך להפסקת אש מיידית, שתגן על אזרחים פלסטינים ותשחרר חטופים בתמורה לאסירים", נמסר. עוד הוסיפו הפלסטינים כי "כל יוזמה מדינית לעצור את המלחמה ולפתור את הסכסוך, שאינה מתחילה בחברות מלאה של מדינה פלסטינים באו"ם ובהכרה בה על ידי מדינות המערב וארה"ב, נידונה לכישלון כמו קודמותיה".