2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נתניהו, גלנט ודרעי
(צילום: יואב דודקביץ', קובי קואנקס , מוטי קמחי )
שר הביטחון הודח, ראש הממשלה עדיין לא פיטר אותו באופן רשמי - ויש מי שמתווך כדי לנסות להשאיר אותו בתפקידו בתנאי שיתנצל: על-רקע ההתייעצויות שמקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי למנות מחליף לשר הביטחון המודח, אירח אמש (רביעי) יו"ר ש"ס אריה דרעי בביתו בירושלים את יואב גלנט כדי למצוא פשרה שתשאיר אותו במשרדו בקומה ה-14 בקריה בתל אביב.
במהלך השיחה בין השניים הועלו אפשרויות שונות להשארת גלנט בתפקידו, ובכללן התנצלות מצידו אחרי שקרא בשידור חי לעצירת החקיקה של המהפכה המשפטית בעת שהותו של ראש הממשלה נתניהו בלונדון. אפשרות נוספת שמימושה תוביל להישארות גלנט בתפקידו היא התפטרות מחברותו בכנסת במסגרת החוק הנורבגי.

יממה אחרי הנאום של גלנט, הודיעה לשכתו של ראש הממשלה כי נתניהו החליט להעביר את שר הביטחון מתפקידו. ההודעה הדרמטית של נתניהו בתחילת השבוע על הדחתו של גלנט הובילה למחאה אדירה וחסרת תקדים של מאות אלפי בני אדם שיצאו להפגנות בכל רחבי הארץ. המוקד המרכזי היה בתל אביב ובמהלך המחאה חסמו מפגינים את נתיבי איילון למשך שעות ארוכות.
גם אחרי 72 שעות מאז ההחלטה להדיח את גלנט מתפקידו, נתניהו לא העביר לו מכתב פיטורים רשמי. ראש הממשלה קיים התייעצויות עם כמה מבכירי הליכוד כדי לבחון אפשרות שאחד מהם ייכנס למשרד הביטחון. אמש הגיע ללשכת נתניהו שר הכלכלה ניר ברקת, ובמקביל הוזכרו כמועמדים להחליף את גלנט גם שר החקלאות אבי דיכטר ושרת התחבורה מירי רגב.
2 צפייה בגלריה
אבי דיכטר באולפן ynet
אבי דיכטר באולפן ynet
דיכטר, רגב וברקת
(צילום: מוטי קמחי, יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי )
השם של ברקת, שהפגישה איתו הסתיימה ללא שורה תחתונה, עלה בעיקר על רקע המשבר ביחסים עם ארה"ב. לברקת יש קשרים בממשל האמריקני, ויש הטוענים שנוכחותו תסייע להביא שקט בגזרה זו. כמו כן, הוא נחשב למועמד שמקובל על הצבא.
דיכטר נפגש שלשום בארבע עיניים עם נתניהו. ל-ynet נודע כי הפגישה בין השניים נערכה לאחר הדיון הביטחוני בלשכתו של נתניהו בהשתתפות גלנט, ועסקה באפשרות מינויו של שר החקלאות לתפקיד שר הביטחון. בלשכתו של נתניהו אישרו את דבר הפגישה, בעוד בלשכתו של דיכטר העדיפו שלא להגיב.

גורמים בלשכת ראש הממשלה ציינו כי גלנט העביר מסרים ברורים ולפיהם הוא מעוניין להישאר בתפקיד למרות העימות הפומבי עם נתניהו בימים האחרונים. בשיחה הקצרה שקיימו השניים ביום ראשון בערב, הודיע נתניהו לגלנט כי אין לו אמון בו יותר לאחר שהזהיר את הציבור מהסכנות הביטחוניות שנובעות מיישום המהפכה המשפטית בשיאה של תקופה ביטחונית רגישה.
בסביבת ראש הממשלה טענו לאחר ההחלטה להדיח את גלנט: "הסיבה המרכזית - תגובה רפה לסרבנות". גלנט הגיב אז בקצרה: "ביטחון ישראל תמיד היה ויישאר משימת חיי". במקביל ממשיך השר לקיים את סדר יומו לפי לוח הזמנים שנקבע לו. ביום שני הוא השתתף בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שבו ציין כי מעמדה של ישראל בעולם נחלש בשבועות האחרונים. אתמול ביקר גלנט ביחידת עוקץ.
פורסם לראשונה: 22:13, 29.03.23