תושבי שדרות והיישובים בעוטף עזה שוב מצאו עצמם עוברים משגרה לחירום תוך דקות, בעקבות מותו של השייח חאדר עדנאן, בכיר הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון שמת בכלא בישראל לאחר ששבת רעב 86 ימים. הירי המאסיבי אחר הצהריים (שלישי) מרצועת עזה בא בשעה שבה בני הנוער והילדים בדרום סיימו את הלימודים בבתי הספר, וחלק מהוריהם עדיין בעבודה. במקביל, לאחר כ-4.5 שעות של שקט חודש הירי מהרצועה שוגרו שש פצצות מרגמה מרצועת עזה לעבר יישוב הסמוך לגדר. אין נפגעים או נזק.
לפתע התקבלה הודעת פיקוד העורף על שהייתה בסמוך למרחבים מוגנים, במקביל לתקיפת צה"ל ברצועה בתגובה לשיגורים בשעות הבוקר המוקדמות, ואז החל מטח הרקטות שכלל ירי של 26 רקטות. בעל הבית שספג פגיעה ישירה בשדרות סיפר כי בתו הייתה לבד בבית, ואז שמעה צבע אדום: "היא נבהלה, היה פיצוץ גדול. הייתי בעבודה והתקשרו אליי, אשתי יצאה בדיוק לעבודה. היה פה נס גדול, שהרקטה נפלה בחצר. נס גדול. היא נכנסה לממ"ד".

6 צפייה בגלריה
כיפת ברזל, ארכיון, והבית שנפגע בשדרות
כיפת ברזל, ארכיון, והבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות, וכיפת ברזל. "היה פה נס גדול"
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
הבית שנפגע בשדרות
הבית שנפגע בשדרות
"הבת שלי הייתה לבד בבית, ושמעה פיצוץ גדול"
(צילום: AFP)
"אנחנו לא בובה על חוט שאפשר להעביר אותנו ככה למשגרה מצב חירום וההיפך, בתוך שניות עושים מהפך. הג'יהאד האיסלאמי משחק בנו. ככה פתאום באמצע היום מטריפים אותנו", אמרה בתסכול רונית קדוש, שהגיע למרכז הקניות בשדרות לאחר הודעת פיקוד העורף על חזרה לשגרה, כשעה לאחר הירי הרקטי. "איזו מציאות זאת? זה בלתי נסבל. כל זה רק בגלל שאיזה מחבל הרעיב את עצמו למוות. אנשים לא מודעים למצב הזה, אין להם מושג מה זה עושה לילדים", סיפרה.
העיר שדרות ספגה את מרבית הרקטות במטח האחרון, וכמה מהן אף נפלו ברחבי העיר. עם זאת, כשעה לאחר המטח, קיבלו את ההודעה על החזרה לשגרה, במקביל לקיום הערכות מצב בלשכת ראש הממשלה ושר הביטחון. החנויות ברחבי העיר נפתחו שוב והתושבים, שכבר מתורגלים, יצאו מהמרחבים המוגנים.
רון גבאי הגיע למאפייה בשדרות, בשיחה עם ynet אמר בזעם: "אני חושב שאין הרתעה. אם לג'יהאד יש את האומץ ככה פתאום לשגר עשרות רקטות באמצע היום, אז זה אומר הכול. הם לא מפחדים מאף אחד".

6 צפייה בגלריה
זירת הנפילה באתר הבנייה בשדרות
זירת הנפילה באתר הבנייה בשדרות
"אם לג'יהאד יש אומץ לשגר עשרות רקטות באמצע היום, אין הרתעה". הפגיעה באתר בנייה בשדרות
ראש העיר שדרות אלון דוידי, שהשתתף רק לפני כשבוע וחצי בישיבה המיוחדת שקיימה הממשלה בעירו, אמר כי "הגיע הזמן להפסיק עם מכבסת המילים. אם יש מטרות ברורות וידועות, יש לפעול ולטפל בהן. 22 רקטות נורו לשדרות וליישובי העוטף במטרה לרצוח אזרחים ישראלים, אי-אפשר להמשיך עם האיפוק. אני שוב קורא לראש הממשלה, לשר הביטחון ולקבינט לחסל את ראשי החמאס והג'יהאד. אנחנו פועלים במקומות הרבה יותר רחוקים, אבל קילומטר מכאן לא עושים מספיק כדי למנוע את הירי לעבר שדרות והעוטף".
בעקבות השיגורים, בקריית החינוך של המועצה האזורית שער הנגב עצרו את ההסעות ממוסדות החינוך, רגע לפני שהילדים יצאו לביתם. ההורים המודאגים החלו לצלצל לכל גורמי החינוך. "זה היה מצב בלתי-רגיל אבל מתבקש, כי אין מה לעשות. המעבר משגרה לחירום לצערנו זה דבר שהתושבים כבר רגילים אליו שנים", אמר גורם בצוות החירום של המועצה.
"הפעם זה באמת היה חריג כי זה קורה באמצע היום, כשהילדים בדרך הביתה. כל גופי החירום והחינוך נדרשו להיכנס למצב חירום ולתפעל את האירוע הזה, בעיקר להרגיע את ההורים והילדים", ציין.
6 צפייה בגלריה
ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל
ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל
שיגור הרקטות מהרצועה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב
הלוי, נתניהו וגלנט בהערכת מצב
(צילום: חיים צח /לע"מ)
למרכז הרפואי ברזילי באשקלון הובאו שבעה פצועים משדרות. אחד מהם הוא פועל מסין שנפגע באתר בנייה בעיר מרסיס רקטה, ומצבו מוגדר בינוני. שני פועלים נוספים נפצעו באורח קל.
דובר צה"ל עדכן כי מתוך 22 הרקטות שנורו אחר הצהריים ארבע יורטו ו-16 נפלו בשטחים פתוחים. במשטרה ציינו כי אותרו חמש "זירות נפילה", שלוש מהן בשדרות ושניים ביישובים נוספים בעוטף עזה. נזק נגרם גם לרכבים בשדרות, שנפגעו מרסיסי רקטה. מד"א דיווח כי טיפל במספר נפגעי חרדה, וכן באישה בת 49 שנחבלה בביתה במצב קל, בדרכה למרחב המוגן.
דקות לפני שיגור המטח, התושבים בשדרות ובעוטף הונחו להישאר במרחבים המוגנים. עם זאת, כשעה לאחר שיגור הרקטות הודיע כאמור פיקוד העורף כי "בהתאם להערכת מצב שבוצעה, תושבי עוטף עזה אינם צריכים לשהות יותר בקרבת מרחב מוגן".
החמל המשותף של הפלגים בעזה לקח אחריות על שיגור המטח ואמר כי "זו תגובה ראשונה על הפשע שיגרור עוד תגובות מצד העם שלנו בכל הזירות. נישאר נאמנים לדם השהידים שלנו ולאסירים שלנו, הסוגייה הזו תישאר תמיד בראש סדר העדיפויות. אנו מזהירים את האויב שהמעשים הטיפשיים שהוא עלול לעשות לא יישארו ללא תגובה, ההתנגדות בשיא המוכנות".
במקביל, בישראל מקיימים הערכות מצב בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצלי הלוי וכן שר הביטחון יואב גלנט, שאמר כי "כל מי שמנסה לפגוע באזרחי ישראל יצטער על כך".