3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
(צילום: AFP)
האזהרה שמתכתבת עם החששות של ראש הממשלה: חוקרי האוניברסיטה העברית הגישו אמש (יום ה') דו"ח עדכני לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר הבריאות ניצן הורוביץ, לראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס ולמטה לביטחון לאומי (מל"ל). חוקרי האוניברסיטה העברית מזהירים כי הגל החמישי של מגפת הקורונה החל בישראל, וכי יש לעכב את התפרצות הזן אומיקרון כדי לאפשר איסוף מידע אמין להמשך פעולה.
  • לעיון בדו"ח המלא של חוקרי האוניברסיטה העברית - לחצו כאן
החוקרים מציינים כי העלייה הנוכחית בנתוני התחלואה מובהקת וכי לראשונה השבוע המגפה מתפשטת בכל המגזרים ושכבות הגיל. עם זאת, החוקרים אינם בטוחים בנוגע לסיבת השורש להתפרצות, ומונים כמה סיבות אפשריות ובכללן ירידת רמת החיסוניות באוכלוסייה, עלייה בהדבקות בבתי משפחות צעירות (שבהן ריכוז האוכלוסיות בעלות החיסוניות הנמוכה ביותר) והגברת ההדבקות בבתי הספר.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
מסיבת עיתונאים אודות הווריאנט החדש
ראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורוביץ
(צילום: מוטי מילרוד)
בדו"ח מונים החוקרים כמה המלצות:
- יש לעכב ככל הניתן את התפשטות האומיקרון בישראל באמצעות המשך ההגבלות בכניסה לישראל. "הזמן שנרוויח יאפשר לאסוף מידע בקשר לנחיצות של מנה רביעית או חיסון מותאם אומיקרון".
- יש להוריד את מקדם ההדבקה כעת כדי שבמקרה ותיווצר התפרצות אומיקרון, בתי החולים לא יהיו עמוסים, וניתן יהיה להמשיך ולהשתמש בשיטות רכות להקטנת ההדבקות.
- יש להגביר אכיפת תו ירוק ומסכות, ולבחון השפעת שינוי מדיניות בבתי הספר על ההתפרצות בילדים הנמשכת כבר כחודש.
- יש לזרז התחסנות האוכלוסייה ומתן בוסטר חמישה חודשים אחרי חיסון שני.
- יש לתחקר התפרצויות מקומיות באמצעות מפקדת אלון ולפרסמן.

בדיון שערכו אמש ראש הממשלה ובכירי משרד הבריאות אושרה הארכת ההגבלות בנתב"ג למשך 10 ימים נוספים החל מיום ראשון. במקביל, הוחלט גם על שינויים במתווה הכיתה הירוקה.
חובות הבידוד לחוזרים מחו"ל קובעות מתווה בידוד מדורג לישראלים: שלושה ימים עם שתי בדיקות PCR (בנחיתה ובסיום הבידוד) למחוסנים ומחלימים, ושבוע לכל השאר (עם בדיקה בנחיתה וביום השביעי). אלו שלא יבצעו את הבדיקה השנייה, יצטרכו להישאר בבידוד שבועיים.
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
שינויים במתווה "הכיתה הירוקה"
(צילום: AFP )
ישראלים שחוזרים ממדינות אדומות נדרשים לעבור בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, ולאחריה עוברים לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. לאחר קבלת תשובה שלילית, הנוסעים מועברים לבידוד ביתי עד היום השביעי בכפוף לבדיקת PCR נוספת.
השינויים שעליהם הוחלט בכל הנוגע למתווה "הכיתה הירוקה" קובעים כי הוא לא יחול על כיתה שבה נמצאו בשלב ראשון שני תלמידים מאומתים, ולא יפעל גם במקרה שיש חשד שתלמיד נדבק בזן האומיקרון. בכיתה שבה נמצא תלמיד מאומת, יבצעו התלמידים בדיקת PCR גם ביום השלישי - במקום ביום הראשון בלבד לצד בדיקות אנטיגן בכל יום.
עוד נקבע כי בכיתות שבהן לא מופעל מתווה הכיתה הירוקה, תלמידים מחוסנים יוכלו ללמוד באופן פרונטלי, בעוד שתלמידים שאינם מחוסנים ילמדו בלמידה מרחוק. המתווה המלא יוצג בישיבת הממשלה ביום ראשון.
חובת הבידוד לשבים לישראל, מחוסנים ושאינם מחוסנים, תוארך באמצעות צו מנכ"ל משרד הבריאות, בכפוף לאישור ועדת הבריאות של הכנסת. חובת המלונית לשבים ממדינות אדומות תובא לאישור הממשלה, ותיכנס לתוקף בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת. כך נמסר מלשכת ראש הממשלה.

מוקדם יותר אתמול התעורר ויכוח בין בנט לנציגי משרד הבריאות שנגרר לצעקות, בין השאר בעקבות הצעותיו של ראש הממשלה להטלת סגר ללא-מחוסנים וסגירת נתב"ג. במשרד הבריאות מתחו ביקורת חריפה על ההצעות והשר הורוביץ התנגד להן.
הורוביץ ונציגי משרד הבריאות הגדירו את ההצעות "לא סבירות", והשוו את הרעיון של סגר ללא-מחוסנים ל"חיסונים בכפייה". בנט אמר בתגובה שייתכן שצריך להדק את הגבולות כדי לדחות התפרצות של הגל הבא: "המחיר ידוע, אבל עם מהלכים חזקים עכשיו נוכל למנוע סגר".
בכירים במשרד הבריאות תקפו אמש בחריפות את בנט ואמרו ל-ynet כי "ההצעה המקובלת היחידה מבחינתנו היא הארכת המגבלות הקיימות, ותו לא. אין צורך להחזיר עכשיו את ההגבלות ולסגור לחלוטין את ישראל לכניסה ויציאה של אנשים. זה צעד קיצוני".