2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
בנט וזלנסקי
(צילום: רויטרס, יואב דודקביץ')
יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, אמר הבוקר (יום שבת) שראש הממשלה נפתלי בנט לא ביקש מאוקראינה להיענות לדרישות כלשהן של רוסיה. לדבריו, "היענות לדרישות הרוסיות לא אפשרית מסיבות פוליטיות וצבאיות". הוא הוסיף שישראל ביקשה מרוסיה להעריך את המצב "בצורה הולמת יותר". רוסיה, נזכיר, דורשת מאוקראינה לעבור "דה-מיליטריזציה", להתחייב שלא תצטרף לנאט"ו ולנקוט עמדה ניטראלית במאבק הגיאופוליטי בין רוסיה למערב.
2 צפייה בגלריה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מפגש דמיטרי קולבה שר חוץ אוקראינה סרגיי לברוב שר החוץ רוסיה משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
אין הסכמות. פגישת שרי החוץ של רוסיה ואוקראינה באנטליה
(צילום: AFP)
הדברים נאמרו בעקבות דברים שאמרו בישראל השבוע, שלפיהם הכדור במו"מ נמצא אצל זלנסקי - שצריך לקבל "החלטות קשות" ולא פופולריות שיובילו לסיום המלחמה - כמו להכיר בבדלנים הפרו-רוסים ובסיפוח חצי האי קרים על-ידי רוסיה, וגם לוותר על דונבאס ועל הצטרפות לנאט"ו. זלנסקי, לפי אותן אמירות, צריך לבחור בין הצלת העם האוקראיני מהמשך הלחימה וההרס - לבין להמשיך ולעמוד על שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ועל ריבונותה, ולהסתכן בהמשך הלחימה. בישראל אמרו שההצעה של פוטין מאפשרת לאוקראינה להישאר ריבונית ולזלנסקי להישאר בתפקיד.
עם זאת, גורם ישראלי בכיר אמר כי "בשום שלב בנט לא ייעץ לזלנסקי לקבל את העסקה של פוטין - מכיוון שלא הוצעה עסקה כזו לישראל. בנט לא אמר בשום שלב לזלנסקי איך לפעול, ואין לו שום כוונה לעשות כן".
בנט החל לתווך בין הצדדים בסכסוך בשבוע שעבר, ואף נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין. השבוע שוחח בנט עם פוטין וזלנסקי כמה פעמים, כשבמקביל גם טורקיה משתתפת במאמצי התיווך - ואירחה פסגה בין שרי החוץ של המדינות באנטליה.

בישראל היו מעודדים השבוע מצמצום עמדות אפשרי בין הצדדים, אך פגישת שרי החוץ באנטליה לא הובילה לשום הסכמות מלבד נכונות להמשך המגעים. שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה אמר אחרי הפגישה כי "אי אפשר לעצור את המלחמה אם המדינה שהתחילה אותה לא רוצה בזה". למרות המצב הקשה בארצו, קולבה הדגיש כי אוקראינה לא מתכוונת להיכנע - אך מוכנה לפתרונות דיפלומטיים. לדבריו, ההתנגדות האוקראינית הפכה את תוכנית הפלישה הרוסית לשגיאה.
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר מנגד כי "הזכרנו לאוקראינה שרוסיה כבר הציגה את הצעותיה ורוצה תשובה". על כך אמר קולבה כי אוקראינה עדיין מעוניינת להצטרף לנאט"ו, אך מבינה ש"זה לא יקרה בעתיד הנראה לעין". לברוב טען שהמערב כפה על אוקראינה לבחור בינו לבין רוסיה, וחזר על הדרישה שאוקראינה תהיה מדינה ניטראלית. לטענתו, "לא ייתכן שנאט"ו תחליט על הביטחון שלנו. אנחנו רוצים אוקראינה ידידותית ומפורזת, שלא מאיימת על מוסקבה והתרבות הרוסית". לברוב גם אמר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין יהיה מוכן להיפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אך פגישה כזו חייבת להיות מהותית ולעסוק בנושאים ספציפיים.
ישראל לא הניחה במהלך המו"מ הצעה משלה, והיא גם לא מתכוונת ללחוץ על זלנסקי אם לקבל את ההצעה של פוטין או לא. בירושלים החליטו שישראל "לא תהיה הצ'מברליין של 1938", אלא זרוע משלימה לשיחות שנערכות בבלארוס.