כמעט חודש אחרי הפיגוע הרצחני, המעגל נסגר: כוחות מיוחדים של צה"ל חיסלו בשכם את שני המחבלים שרצחו בפיגוע בצומת חמרה שבבקעת הירדן את בנות משפחת די - האם לוסי ובנותיה מאיה ורינה. הכוחות - בהם מסתערבים שהתחפשו גם לנשים - נכנסו הבוקר (חמישי) לקסבה של שכם, ובחילופי האש שהתפתחו חוסלו לפחות שלושה מחבלים, בהם שני הרוצחים.
בפעילות המשותפת לשב"כ, מג"ב, ימ"מ וצה"ל חוסלו חסן קטנאני ומעאד מסרי, פעילי חמאס, שרצחו את בנות המשפחה בפיגוע ב-7 באפריל. בהודעה שמסרו צה"ל ושב"כ הם אמרו כי מאז הפיגוע החל מאמץ מודיעיני ומבצעי משמעותי - אשר הוביל לאיתור דירת המסתור בקסבה בשכם. בעקבות מידע מודיעיני ממוקד של שב"כ, לפנות בוקר פשטו לוחמי שב"כ, ימ"מ וצה"ל על הדירה ובחילופי האש נהרגו שני הרוצחים. מלבדם חוסל גם אברהים חורה, שסייע להם. בדירתם אותרו רובי M16 וקלצ'ניקוב.

8 צפייה בגלריה
שכם
שכם
בנות משפחת די שנרצחו, ודירת המסתור של המחבלים
8 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בפעילות בשכם
כוחות הביטחון בפעילות בשכם
הפלסטינים טוענים: אלו המסתערבים
8 צפייה בגלריה
שכם
שכם
הבית שבו הסתתרו המחבלים
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
שכם
שכם
הדירה, לאחר הפעולה
(צילום: AFP)
הפעולה החלה סמוך לשעה 7 בבוקר, לאחר היערכות מודיעינית משמעותית בהובלה שב"כ. לוחמי הימ"מ פשטו באופן חשאי על דירת המסתור בקסבה, והרגו בתום קרב קצר את שני המחבלים ואת הסייען הבכיר שלהם, בעל הדירה. לוחמים מיחידת אגוז ומגדוד 50 הקיפו את המתחם ובודדו אותו עבור כוחות הימ"מ. אש הלוחמים הייתה מדויקת ולכן נפגעו רק שני פלסטינים נוספים מרימוני גז שירו הלוחמים.
הכוחות השתמשו ברימון הלם שהוטל על בית המחבלים מרחפן. במבצע, שהחל באופן מסוערב ונמשך כשעה וחצי בלבד, השתתפו כ-200 לוחמים. במערכת הביטחון מעריכים כי המחבלים הסתתרו בשכם בחודש האחרון בזמן מנוסתם, במהלכו גם אותר רכבם בקרבת העיר.
גורם צבאי בכיר בפיקוד מרכז התייחס למבצע בשכם ואמר כי "המצוד הושלם לאחר שהבשילו התנאים המודיעיניים והמבצעיים. כוחות הימ"מ ושב"כ פעלו בתחבולה על היעד עצמו עד שהגיעו להכרעת האירוע. הפעלנו אמצעים נוספים עם חילופי האש לצד הפרות סדר במרחב. יש חשיבות לסיכול מהיר כדי לא לתת השראה למפגעים נוספים". הוא הודה כי "אנחנו בתקופה מאתגרת עם אירועי ירי לאורך השבועיים האחרונים. אנחנו במצב מיוחד באיו"ש רק בגזרת העיר שכם ולכן גזרה זו עדיין מתוגברת בגדוד". לצד זאת הבהיר: "אין ערי מקלט ביו"ש, לא ג'נין ולא שכם".

8 צפייה בגלריה
שכם
שכם
הדירה שבה חוסלו המחבלים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שכם
שכם
(צילום: רויטרס)
שר הביטחון יואב גלנט ביקש להביע "הערכה רבה לכוחות הביטחון על חיסול חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע הנתעב בחמרה, שבו נרצחו האם לוסי ובנותיה מאיה ורינה די. כפי שהבטחתי לליאו, אב המשפחה, ידה הארוכה של מערכת הביטחון תגיע לכל מחבל".
המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, שיבח את הכוחות ואמר: "עוד ביום הפיגוע אמרתי שלא נעצום עין ולא נשקוט עד אשר נסגור מעגל ונגיע אל המחבלים. את אותם הדברים אמרתי גם באופן אישי לאבי המשפחה ליאו די במהלך ביקור ניחומים בביתו. היום, בתום מאמץ מודיעיני שבו נטלו חלק כל כוחות הביטחון, המעגל נסגר והמחבלים חוסלו. שוב הוכח כי ידה הארוכה של מערכת הביטחון מגיעה בעבודה נחושה לכל מי שעוסק בטרור רצחני". מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, אמר כי "לוחמי הימ"מ ימשיכו לפעול בנחישות ובמקצועיות בכל זמן ובכל מקום".
ראש המועצה המקומית אפרת, עודד רביבי, אמר לאחר הפעולה: "מערכת הביטחון שוב הוכיחה נחישות שחשובה כל כך במאבק בטרור. בשם תושבי אפרת אני מודה לחיילים ולמפקדים על העשייה הבלתי פוסקת למעננו. יחד נמשיך לחבק את בני משפחת די להתחזק כקהילה ולחזק את היישוב. עמידתנו הזקופה לצד חיסול המחבלים היא המענה הטוב ביותר לטרור".

8 צפייה בגלריה
הלוויתה של לאה די ז"ל
הלוויתה של לאה די ז"ל
הלוויית לוסי די
(צילום: אלכס קולומויסקי )
8 צפייה בגלריה
האחיות מאיה אסתר ורינה מרים די
האחיות מאיה אסתר ורינה מרים די
האחיות שנרצחו, מאיה ורינה די
(באדיבות המשפחה)
דובר חמאס עבד א-לטיף אלקאנוע אמר כי "ההתנקשות בגיבורי ההתנגדות לא תגביל את פעולותיה. נמשיך בנחישות להגיב לפשע ההתנקשות ולנקום את דמם של השהידים. אנו קוראים להמוני עמנו, לנוער המהפכני ולכל הפלגים הצבאיים בגדה להתעמת עם הכיבוש ולנקום את דם השהידים". לצד זאת, הוכרזה שביתה כללית בשכם.
בעלת הבית שפוצץ, שבו הסתתרו המחבלים, אמרה כי היא "גאה שהוא פוצץ, הוא היה מקלט להרבה מבוקשים". לדבריה, "כוחות הכיבוש תמיד משתלטים על הבית כשיש מבצעים".
אתמול בלילה הרסו כוחות הביטחון את ביתו של המחבל שביצע את הפיגוע באריאל בחודש נובמבר, שבו נרצחו מרדכי אשכנזי, מיכאל לדיגין ותמיר אביחי. כמו כן, צה"ל פעל להריסת ביתו של המחבל מהכפר חג'ה שרצח את שלום סופר בכפר פונדוק באוקטובר.
למרות המצב הביטחוני המתוח, וירי של יותר מ-100 רקטות מרצועת עזה לאחר מותו בכלא של איש הג'יהאד האיסלאמי חאדר עדנאן ששבת רעב במשך 86 ימים, צפויה בקרוב להתקיים פסגה בהשתתפות ישראל, מצרים, ירדן, ארה"ב והרשות הפלסטינית.
בפסגה, שמתוכננת להתקיים בשארם א-שייח שבסיני, צפויים הצדדים לדון בענייני ביטחון, מעקב אחר צעדים משותפים ומידת יישום התפוקות של שתי הפסגות הקודמות של "פורום עקבה" שנערכו בחודשים האחרונים.
פורסם לראשונה: 08:14, 04.05.23