יותר מ-100 אלף עזתים עברו בשבוע האחרון דרך המסדרון ההומניטרי שפתח צה"ל ביציאה המערבית של מחנה הפליטים בחאן יונס. בסרטונים שמגיעים מהמחסום של חיילי גבעתי, שהוקם החודש, ניתן לראות כי לעיתים עוצרים התושבים העזתים ומברכים את לוחמי צה"ל. כ-300 מהתושבים שעברו במחסום זוהו כמחבלים שמנסים לברוח, והועברו לחקירה.
באחד הסרטונים שהתפרסמו, נראה עזתי שפונה אל לוחמי צה"ל בעברית, כשהוא אוחז בתעודת זהות, ואומר: "שאלוהים יברך אתכם". בשלב מסוים עולה השם אונר"א בשיחה, והעזתים מקללים: "כוס אוחתו אונר"א". בסרטון אחר, שפרסם דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי, נראים המונים מתפנים מחאן יונס - וכמה מהם מקללים את חמאס ושואלים בלעג איפה הוא. "העזתים שונאים את חמאס, שהוא הכתובת היחידה והגורם היחיד לכל הסבל וההרס ברצועת עזה", אמר אדרעי. צפו בסרטונים האלה כאן:

2 צפייה בגלריה
פליטים פלסטינים מתפנים מ חאן יונס כשברקע נראה דחפור של צה"ל ב רצועת עזה
פליטים פלסטינים מתפנים מ חאן יונס כשברקע נראה דחפור של צה"ל ב רצועת עזה
העזתים עוזבים את חאן יונס
(צילום: Mahmud Hams / AFP)
בסרטון אחר, שפורסם הבוקר, פליט עזתי מיואש תועד מעביר ביקורת על ראשי חמאס בפני לוחמי צה"ל, בדרך מחאן יונס לרפיח. "הנייה אוכל במסעדה בטורקיה, סינוואר אוכל בשר מתחת לאדמה - ואנחנו אוכלים כדורים בראש. אל תצאו מכאן", הוא אמר בעברית.

בסרטונים נוספים מחאן יונס, שפרסם צה"ל בשבועות האחרונים, נראו המוני עזתים במסדרון ההומניטרי במערב חאן יונס קוראים "העם רוצה להפיל את חמאס".

2 צפייה בגלריה
עיר אוהלים בדרום רצועת עזה
עיר אוהלים בדרום רצועת עזה
העזתים העקורים חיים בצפיפות אדירה
( צילום: AP /Fatima Shbair)
מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, אמר על כך כי "בימים האחרונים אנו רואים יותר ויותר עדויות של ביקורת פומבית שמשמיעים תושבי עזה נגד ארגון הטרור חמאס. תושבי הרצועה מעדיפים ובצדק את טובתם ואת ביטחון ילדיהם על פני המשך ההתעצמות הצבאית של חמאס ופעולות הטרור שפוגעות בהם ובעתידם".
העזתים שמתפנים באמצעות המסדרון ההומניטרי נושאים איתם ציוד רב, ככל הנראה בידיעה שלא יוכלו לחזור לבתיהם בקרוב. הם מתפנים ברגל, וגם באמצעות חמורים וכלי רכב, אל עבר האזור ההומניטרי באל-מואסי - שנמצא כ-600 מטרים מהנקודה שנראית בסרטונים בכתבה. בשלב זה של פעולת צה"ל, נותרו במחנה הפליטים בחאן יונס כמה אלפי תושבים בודדים.
כבר מהשבוע השני במלחמה, נזכיר, ביקש דובר צה"ל בערבית מתושבי העיר עזה והצפון לעבור לאזור אל-מואסי, הממוקם בדרום הרצועה. אל-מואסי הוא אזור חולי וחלקו חקלאי, שבעבר היו בו יישובים ישראליים שפונו במסגרת תוכנית ההתנתקות ב-2005. האזור ממוקם על רצועת חוף באורך 12 קילומטרים, המשתרעת מדיר אל-בלח בצפון, דרך העיר חאן יונס ועד לעיר רפיח בדרום, בעומק של כקילומטר אחד.
על אף שפלסטינים רבים פונו לשם, בעזה טוענים כי האזור אינו כשיר לקלוט את העקורים, ושאופיו החקלאי אינו יכולים להתאים לשמש כמקלט. לפי הערכות פלסטיניות, אוכלוסיית אזור אל-מואסי מונה כ-9,000 פלסטינים, בהם כ-2,000 מהעיר רפיח, וכיום מתיישבים שם אלפים רבים בכל פינה ובצפיפות אדירה.
ובינתיים, צה"ל מתקדם אל עבר הכרעת חמאס בחאן יונס - אחרי שכבר פירק שניים מתוך ארבעת הגדודים (הצפוני והמזרחי) שפועלים במרחב. בישראל אומרים שהלחימה באזור מתנהלת מעל ומתחת לפני הקרקע, ותורמת ללחץ על הנהגת חמאס - אף שלא ברור אם היא נמצאת באזור. עם זאת, גם לאחר שחמאס יוכרע, פירוק תשתיות הטרור שלו ואיסוף המודיעין בשטח יימשך עוד זמן רב.