אחרי שלראשונה אי-פעם איראן תקפה הלילה (בין שבת לראשון) ישירות, ביותר מ-300 טילים וכטב"מים - בישראל עדיין נמנעים מלאיים במפורש בתגובה. הרחובות והצירים המרכזיים בישראל ריקים, בטהרן חוגגים את התגובה על חיסולו של בכיר כוח קודס חסן מהדווי, וטוענים: "הצבנו משוואה חדשה".
בזמן שרמטכ"ל צבא איראן מוחמד באקרי, מסר הבוקר כי "אם ישראל תגיב לתקיפה - התגובה שלנו תהיה רחבה יותר מפעולה זאת", פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה בת ארבע מילים ברשתות החברתיות: "יירטנו. בלמנו. יחד ננצח" - מבלי להתייחס לתגובה הישראלית על המתקפה המשמעותית.

אינפו אינפוגרפיקה מתקפה איראנית איראן כטב"מים כטב"מ טיל טילים בליסטיים
בהמשך פירט בהצהרה דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, את החימושים שנורו לישראל. "אמש איראן פתחה במתקפה נגד ישראל ושיגרה יותר מ-300 איומים מסוגים שונים. יירטנו 99% מהאיומים ששוגרו. זהו הישג אסטרטגי משמעותי מאוד. מתוך 170 כטב"מים שאיראן שיגרה, אפס חדרו לשטחנו". הגרי נמנע מלהתייחס לתגובה הצבאית: "אנחנו מכינים תוכניות להמשך, דנים בחלופות ונעשה כל מה שצריך כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל. צה"ל בכשירות מלאה הלילה והיום ולהמשך המשימות קדימה. האירוע לא הסתיים. אנחנו ערוכים לאיומים נוספים. כעת אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, ואין לקיים פעילויות חינוכיות".
בינתיים בהודעת משרד החוץ ברשתות החברתיות נכתב: "אלו היו לילה ובוקר ארוכים אך דבר אחד ברור. אנו חזקים, איתנים ולעולם לא ניכנע לטרור. הפוגעים בעם הישראלי ישלמו את המחיר".
בזמן שבארה"ב מנסים לצנן את הרוחות, ו"להפיג את המתיחות", במערך ההסברה הלאומי העבירו לשרי הממשלה ולגורמי ההסברה דף "מסרים לאומיים: ישראל במלחמה - התקפה איראנית". במסמך שהופץ מופיעים שמונה סעיפים, שעוסקים בין היתר בעוצמת המתקפה "חסרת התקדים" על ישראל ובלימתה על ידי צה"ל בסיוע בינלאומי. בסעיף השני צוין כי "מדינת ישראל ערוכה לכל תרחיש, בהגנה ובהתקפה. נפגע בכל מי שפועל או מתכנן לפגוע בנו", ובהמשך ביקשו להדגיש כי "איראן מערערת את היציבות ומסכנת את שלום האזור, בפעולותיה ובהפעלת שלוחות הטרור שלה נגד ישראל ונגד העולם החופשי".
3 צפייה בגלריה
ציוץ של ראש הממשלה, בנימין נתניהו
ציוץ של ראש הממשלה, בנימין נתניהו
הציוץ של נתניהו אחרי המתקפה חסרת התקדים
(מתוך X)
במערך ההסברה ביקשו לחזור על המסרים כי "איראן מצהירה ופועלת במטרה לחסל את מדינת ישראל. אף מדינה בעולם לא הייתה סובלת איומים חוזרים ונשנים על עצם קיומה. על הקהילה הבינלאומית לפעול כעת כדי לבלום את איראן ולמנוע ממנה להמשיך להפעיל טרור ולסכן את ישראל והאזור. אין לאפשר למשטר המסכן את שלום העולם לחתור להשגת נשק גרעיני. נמשיך להילחם בכל חזית לסיכול איום הטרור על אזרחי ישראל, כך שתושבי הדרום והצפון יוכלו לחזור בבטחה לבתיהם וכל אזרח במדינת ישראל יהיה מוגן".
גם שר הביטחון יואב גלנט מסר הודעה בשעות הבוקר, אחרי שקיים הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון - ונמנע מלשגר איומים לטהרן. "העולם כולו ראה הלילה מי זו איראן, בלימת המתקפה הייתה מרשימה והביאה לפגיעות מועטות. אנחנו ערניים וערוכים לכל תרחיש", אמר גלנט. "מדינת ישראל עמדה הלילה בהתקפה של מאות טילים וכלי טיס בלתי מאוישים, צה"ל בלם את ההתקפה בצורה מרשימה". הוא הוסיף כי "המערכה עדיין לא הסתיימה, אנחנו צריכים להיות ערניים וקשובים להנחיות צה"ל, להוראות פיקוד העורף ולהיערך לכל תרחיש, יחד עם זאת - את הגל המשמעותי ביותר בלמנו, ועשינו זאת בהצלחה גדולה".
מנגד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, חבר הקבינט המדיני-ביטחוני, קרא להגיב: "הגנה מרשימה עד עתה - עכשיו חייבים התקפה מוחצת". שר האוצר בצלאל סמוטריץ', גם הוא חבר הקבינט, בחר להתייחס הבוקר ללחימה בעזה: "כפי שהזהרתי הוויתור על הקווים האדומים של ישראל והרדיפה אחרי החמאס לעסקה רק מרחיקים את הסיכוי להחזיר את כולם הביתה. הגיע הזמן להפיק לקחים, לשנות כיוון, להמשיך לרפיח עכשיו ולהחזיר את השליטה הישראלית המלאה בכל רחבי רצועת עזה".
3 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
החגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
3 צפייה בגלריה
נתיבי איילן, תל אביב
נתיבי איילן, תל אביב
נתיבי איילון ריקים, הבוקר
(צילום: מאיר תורג'מן )
באיראן לעומת זאת, חברי הפרלמנט תועדו מריעים וחוגגים את המתקפה הלילית. יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קליבאף נשא דברים, ואיים: "העם האיראני הנחית על האויב מכה שיש בה שיעור. התגובה לפשע הציוני במסגרת אמנת האו"ם, שימחה את לבבות אנשי עמנו. אם ישראל תנקוט פעולה - התגובה האיראנית תהיה קשה יותר". בהמשך שיגר איום גם הרמטכ"ל האיראני, וטען: "כיוונו רק לבסיסים צבאיים. אם ארה"ב תשתף פעולה עם ישראל בצעדים הבאים - גם הבסיסים שלה לא יהיו בטוחים".
הרמטכ"ל האיראני אף טען: "הפעילות כללה תקיפה של מרכז המודיעין בחרמון שהיה מעורב בתקיפה של הקונסוליה שלנו. בנוסף, הותקף בסיס נבטים". למרות שברשת "אל-מיאדין" צוין כי באקרי הכריז על השמדת הבסיסים במבצע - דובר צה"ל הודיע בהצהרתו כי "מספר טילים בודדים חדרו לבסיס נבטים וגרמו לנזק קל בלבד. הבסיס מתפקד".
מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי הודיע: "אימצנו משוואה חדשה מול ישראל, שהיא תגובה ישירות משטח איראן לכל תקיפה שלה. טהרן תגיב על כל תקיפה ישראלית נגד נכסיה, בכיריה או אזרחיה. ישראל חייבת ללמוד את הלקח ממה שקרה". לדבריו, "הטילים והכטב"מים שלנו הצליחו לחצות את ההגנה האווירית של ישראל. הפעולה שלנו הייתה מדויקת והטילים הגיעו למטרות בצורה מדויקת. יכולנו לבצע מבצע רחב אבל קבענו מטרות ספציפיות. הפעולה שלנו הייתה מצומצמת ומוצלחת. פגענו באתרים שהיו נקודות המוצא לתקיפה בסוריה".
נשיא איראן איברהים ראיסי, טען אחרי המתקפה כי "הצעדים ההגנתיים שביצעו הכוחות הם זכות טבעית להגנה על ארצנו, בתגובה לתקיפה הישראלית על האינטרסים שלנו. הפעולות נשאו מסר של כוח ועוצמה לאומה האיסלאמית ומסר של פחד לאויבי האנושות". לדבריו, "איראן השתמשה בחודשים האחרונים בכל האפשרויות כדי להזהיר את הקהילה הבינלאומית מסכנת חוסר היעילות של מועצת הביטחון. שלום וביטחון חיוניים לביטחוננו ולא נהסס לעשות מאמץ כדי לחדש אותם. האויב הישראלי הוא שמאיים על הביטחון והיציבות באזור באמצעות ההפרות המתמשכות שלו ופשעיו במשך שישה חודשים. ההתנגדות היא מילת המפתח להחייאת השלום והביטחון האזורי ועצירת הכיבוש והטרור על כל צורותיו".
כבר לפנות בוקר, בעיצומה של המתקפה, משמרות המהפכה של איראן מסרו: "כל איום מארה"ב ומהמשטר הציוני (ישראל) ייענה בתגובה מאיראן". בטהרן גם הזהירו את ארה"ב מפני "כל תמיכה בישראל או מעורבות בפגיעה באינטרסים איראניים".