ההטעיה - והתחבולה שלא נוצלה: המצוד אחר שני המחבלים האחרונים שנמלטו לפני כשבועיים מכלא גלבוע הסתיים היום בלילה (בין שבת לראשון) בג'נין, עם יציאת אחרון לוחמי צה"ל מהעיר הפלסטינית שבצפון השומרון. הכוחות יצאו משטחי הרשות הפלסטינית וידם על העליונה - עם המחבלים האזוקים, מונאדל אינפיעאת ואיהם קממג'י, ואיתם גם שני סייענים שעזרו להם להסתתר.
בסופו של דבר, המבצע עבר בהצלחה ובפשטות יחסית, בדומה למבצעי המעצרים שכוחות הביטחון מבצעים מדי לילה בגדה. השניים אותרו במצב טוב במבנה באזור מבודד במזרח העיר ג'נין, ובדומה לארבעת המחבלים הנמלטים האחרים שנתפסו בשטח ישראל – גם הם לא התנגדו למעצר, להפתעתם של גורמי הביטחון.
11 צפייה בגלריה
מעצר המחבלים הנמלטים האחרונים בג'נין
מעצר המחבלים הנמלטים האחרונים בג'נין
המחבלים האחרונים שנתפסן - אינפיעאת וקממג'י
( צילום: תקשורת שב"כ)
11 צפייה בגלריה
תפיסת המחבלים בג'נין
תפיסת המחבלים בג'נין
לא התנגדו למעצר, ויצאו בידיים מורמות. תפיסת המחבלים בג'נין
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בג'נין
כוחות צה"ל בג'נין
המבצע עבר בקלות מפתיעה - התחבולה נוצלה חלקית. כוחות צה"ל בג'נין, הלילה
(צילום: דובר צה"ל)
השניים יצאו תוך דקות בודדות ממבנה בידיים מורמות, כשאינם חמושים, היישר לידיהם של לוחמי הימ"מ ואנשי שב"כ. אביו של אחד מהם סיפר כי זמן קצר לפני תפיסת בנו הוא שוחח איתו במשך שניות ספורות, והמחבל הנמלט אמר לו: "אני הולך להסגיר את עצמי מתוך דאגה לאנשים שנמצאים לידי". דקות קודם לכן, כוחות צה"ל התקרבו למחנה הפליטים ג'נין, אל תוך מעוז של מאות חמושים אלימים, כדי למשוך את תשומת הלב.
בסוף תרגיל ההטעיה מומש, אך לא עד תומו, בעיקר לאור חוסר הצורך בו. התחבולה הרבה שאיתה הגיעו הכוחות מאוגדת איו"ש נוצלה באופן חלקי. תפיסת השניים עברה חלק וללא עיכובים, בניגוד לתרחיש אליו נערכו באוגדה - התנגדות אלימה של שני המחבלים לצד תמיכה חמושה מסביבתם. העובדה כי השניים בחרו להתנתק יחסית גיאוגרפית ותקשורתית מחמושי מחנה הפליטים סייעה למבצע לעבור יחסית בצורה חלקה, ללא הרוגים פלסטינים ובלי נפגעים מקרב כוחות הביטחון.

11 צפייה בגלריה
הבית בג'נין בו נתפסו האסירים
הבית בג'נין בו נתפסו האסירים
הבית בג'נין בו נתפסו האסירים. מרוחק ממחנה הפליטים
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
הבית בג'נין בו התחבאו האסירים הנמלטים איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת
הבית בג'נין בו התחבאו האסירים הנמלטים איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת
"ציפינו לאירוע אלים יותר"

"הבנו מההתחלה שהם בגזרת ג'נין, ולכן נקטנו בשבועיים האחרונים פעולות רבות של סריקות, תשאולי קרובים ומעצרים של אנשי המעטפת של השניים. היו לנו גם לא מעט 'כמעטים', של הקפצה לפעולת המעצר שלהם שבסוף לא קרתה", סיפר ל-ynet סגן מפקד סיירת חרוב, סרן יואל כהן, שפיקד על כוח החיפוי לצוות הימ"מ.
הוא הוסיף: "בודדנו את מרחב הפעולה, כך שהמעצר עצמו עבר חלק. בחוץ התמודדנו עם הפרת סדר אלימה שכללה ירי ויידוי מטעני חבלה לעבר כוחותינו, אבל נערכנו לכך והשבנו באש מדויקת למקורות הירי. לפי דיווחי הפלסטינים, יש להם לא מעט נפגעים".
11 צפייה בגלריה
שלט דיון בדלתיים סוגורת
שלט דיון בדלתיים סוגורת
הדיון בבית המשפט בנצרת
(צילום: עידו ארז)
11 צפייה בגלריה
מוחמד עארדה בבית המשפט בנצרת
מוחמד עארדה בבית המשפט בנצרת
מוחמד עארדה משתתף מרחוק בדיון בהארכת מעצרו
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
יעקוב קאדרי בבית המשפט בנצרת
יעקוב קאדרי בבית המשפט בנצרת
המחבל הנמלט יעקוב קאדרי בבית המשפט בנצרת
(צילום: עידו ארז)
כוחות הסיירת הפעילו את האמצעים הייעודים של היחידה, בין היתר רחפני תצפית ייחודים ללילה, בנוסף לאמצעי חוזי שהפעיל חיל האוויר, עם שליטה מלאה בתצפית מהאוויר. בנוסף, בסיירת של חטיבת כפיר נערכו גם עם טילי הגיל של היחידה, לאפשרות של הפעלת נוהל "סיר לחץ", במידה והמחבלים היו מתבצרים במבנה.
בסופו של דבר לא נעשה בהם או בדחפורי ההנדסה כל שימוש, בניגוד למרדפים קודמים בשנים האחרונות ביהודה ושומרון אחר מחבלים נמלטים שנלחמו בכוחות הביטחון עד שנהרגו. "לא נכנסנו ישר ליעד וביצענו פעולות נוספות", התייחס הקצין לסוגיית פעולות ההטעיה שבוצעו, "היינו מביאים את השניים גם אם היו מתנגדים, אבל הם הבינו שלא כדאי להם והרימו מהר ידיים. ציפינו לאירוע אלים יותר ונערכנו אליו בהתאם, אבל כנראה ששני המחבלים הבינו שהם לא ייצאו מזה".
מוקדם יותר היום בבית משפט השלום בנצרת הוארך בעשרה ימים מעצרם של יתר המחבלים שכבר נתפסו לפני יותר משבוע. זכריא זביידי ומוחמד עארדה נעצרו לפני עשרה ימים באום אל גאנם כשהם מסתתרים בחניון משאיות, כמה שעות אחרי מעצרם בהר הקפיצה בנצרת של מחמוד עאדרה ויעקוב קאדרי.
11 צפייה בגלריה
חפציהם של האסירים איהם קממג'י מונאדל אינפיעאת
חפציהם של האסירים איהם קממג'י מונאדל אינפיעאת
חפציהם של המחבלים האחרונים שנתפסו בג'נין
11 צפייה בגלריה
אביגדור פלדמן, עורך דינו של זכריא זביידי דיון בבית המשפט בנצרת
אביגדור פלדמן, עורך דינו של זכריא זביידי דיון בבית המשפט בנצרת
"זביידי זחל חצי שעה והתפלא שאין שום תוכנית". עו"ד פלדמן
(צילום: עידו ארז)
נשיא בית משפט השלום בנצרת, דורון פורת, אישר את המשך הדיונים בדלתיים סגורות, אך מתח ביקורת על המדינה שפרסמה את תמונות המעצר ופרטיו, בניגוד לצו איסור הפרסום שהיא עצמה מתעקשת ליישם.
סנגורו של זכריא זביידי, עו"ד אביגדור פלדמן, אמר בתום הדיון כי הוא סיפר לו שזחל במשך קרוב לחצי שעה במנהרה עד ליציאה מהכלא. "בסיום הזחילה היה צריך גם להרים מכסה מעל הבור, וגם זה לא היה פשוט". פלדמן אמר כי "כשהם יצאו זביידי התפלא שאין שום תוכנית. הוא ציפה שתהיה עזרה של תושבים ולא הייתה עזרה. הם אכלו מהעצים, שתו מים מהברזים".
לדבריו, זביידי הציע להם לברוח לג'נין מלכתחילה, אבל חלק מהאחרים אמרו שאין להם כוח: "האחרים אמרו שאין להם כוח, כי צריך לעלות את כל הר גלבוע ואז לרדת". עורך הדין הוסיף: "השב"כ מנסה לייחס להם כוונה למעשה טרור. הוא ברח מהכלא, הודה בזה מיד, הוא לא הבריח אף אחד, לא תכנן שום מעשה טרור. זה לא היה, ואני מניח שהתיק יתכווץ תוך כמה ימים. לא תפסו עליהם שום כלי נשק".
11 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
השישה נמלטו מכלא גלבוע - כעבור שבועיים הושלם המצוד
(צילום: TPS)
כזכור, ששת המחבלים הצליחו להימלט לפני כשבועיים מכלא גלבוע דרך חור שחפרו ברצפת שירותי התא המשוריין שלהם, ובמצוד אחריהם - אחד הגדולים ביותר בשנים האחרונות - היו מעורבים כלל זרועות הביטחון.
לבריחה מכלא גלבוע קדמה שרשרת של מחדלים: בין היתר, ב-ynet נחשף כי מגדל השמירה שנמצא ישירות מעל פתח יציאת המנהרה שממנה נמלטו המחבלים כלל לא היה מאויש. הסוהרת שהודתה שנרדמה הייתה במגדל סמוך. האסירים הביטחוניים הצליחו להימלט כאמור דרך חור שחפרו בשירותי התא שלהם - תא משוריין לכאורה שמכונה "כספת" ובנוי מ-66 טונות של בטון יצוק - ונמלטו משם דרך חלל פנימי שבין הקרקע בהר הגלבוע ליסודות הכלא.
החלל הזה היה ידוע היטב לאנשי הכלא, וגם ב-2014 נחשפה שם מנהרה דומה בשירותי אחד התאים, שדרכה קיוו אסירים להימלט לחופשי. השר לביטחון פנים עמר בר-לב הודיע בעקבות המחדלים הללו על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בפרשה.