חברי הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות הצביעו אמש (יום חמישי) בעד הרחבת מבצע החיסון השלישי לקבוצות אוכלוסייה נוספות. ההצבעה התקבלה ברוב מוחלט של קולות התומכים, ואם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש יאשר, קופות החולים יחסנו בזמן הקרוב בני ובנות 50 ומעלה, אנשי צוות רפואי, בעלי מחלות רקע, אסירים וסוהרים.
בדיון שערכו מומחי הבריאות לפני ההצבעה עלה כי עד כה התחסנו קרוב ל-650 אלף ישראלים במנה השלישית, בהם 7,000 מדוכאי חיסון. במסגרת הנתונים שהובאו נאמר כי רמת ההגנה מפני הנגיף עולה כמעט פי שניים אחרי מתן מנת החיסון השלישית לעומת התקופה שלפני כן. כמו כן עלה כי שיעור המחוסנים בפעם השלישית שחלו בקורונה הוא כמחצית מהחולים שהתחסנו רק פעמיים. עם זאת, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס אמרה כי ייתכן שהאוכלוסייה שהתחסנה בפעם השלישית היא זהירה יותר - ועל כן התחלואה בה נמוכה יותר. בנוסף צוין כי בני 15-12 שהתחסנו לאחרונה מוגנים יותר מזן הדלתא של הקורונה.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
מנת חיסון נגד קורונה
(צילום: AFP)
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר לחברי הצוות שאין מגבלה במלאי החיסונים - ולא צריך להתחשב בכך גם בהחלטה על האוכלוסיות הבאות שיתחסנו. פרויקטור הקורונה, ד"ר סולימאן זרקא, הוסיף כי במגן ישראל עושים מאמץ גדול כדי להגדיל את ההיענות בקרב אוכלוסיות שטרם התחסנו, ובודקים את הסיבות לכך. עם זאת, הוא ציין כי נראה שלצד האדישות, מכנה משותף נוסף שנמצא בקרב לא-מחוסנים רבים זה מעמד סוציו-אקונומי נמוך.

קורונה - כתבות נוספות

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך את חברי הצוות לטיפול במגפות על ההחלטה, ומסר כי "חברי הצוות שקדו במקצועיות וביסודיות, והגיעו למסקנה כי החיסון השלישי לבני 50 ומעלה ולצוותים הרפואיים הוא יעיל ונכון. המבצע לחיסון בני 60 ומעלה היה הצלחה גדולה כעת אנו ממשיכים לשלב הבא. זהו צעד חשוב במאבק נגד מגפת הדלתא. אני קורא לכל מי שמעל גיל 50 - התייצבו כבר מחר בבוקר. צאו להתחסן. מדובר בהצלחת חיים. זה בידינו".
3 צפייה בגלריה
מתחסנים במתחם החיסונים בהיכל שלמה בת"א
מתחסנים במתחם החיסונים בהיכל שלמה בת"א
מתחם החיסונים בהיכל שלמה
(צילום: נדב אבס)
בנט הוסיף כי "ביחד עם משרד הבריאות, הבאנו כמות גדולה של חיסונים לישראל על מנת לאפשר פעולה מהירה של חיסון הציבור והגנה עליו מפני זן הדלתא. ברכותיי גם לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, ולכל אנשי מערכת הבריאות על עשייתם המסורה ועל המנהיגות שהם מגלים בתקופה מורכבת זו. נמשיך את הטיפול במגפת הדלתא בצורה יסודית ואחראית. נשמור על החיים ועל שגרת החיים, עם איזון בין צרכי הבריאות לצורכי הכלכלה ופרנסת אזרחי ישראל. יחד ננצח".
אדוה לוטן, מנכ"לית עמותת "מדעת" שהשתתפה בדיון אמש, אמרה ל-ynet: "התרשמתי מהדיון השקול והרציני שנערך בשאלת הרחבת מתן המנה השלישית, שלוקח בחשבון את המורכבות של הסיטואציה הנוכחית שבה ישראל נמצאת. לא פחות חשוב ממתן ההזדמנות לקבלת בוסטר לחיסון, הוא הצורך להשקיע את המאמצים בהנגשה והסברה של החיסון במנה הראשונה והשנייה. צריך להשקיע הרבה יותר כדי לשכנע ולסייע להססנים לקבל החלטה, לעומת מה שהשקענו מול מרבית האוכלוסייה. גם מחקרים וגם ניסיון בשטח מצביעים על ההשפעה המשמעותית שיש להסברה ישירה של אנשי רפואת הקהילה על הססני חיסונים ואנחנו קוראים להשקיע בכך את המשאבים הנדרשים".
עוד לפני ההצבעה בדיון, לא כל שכן ההחלטה הסופית, קופת החולים כללית הודיעה שהחל מהיום ניתן יהיה להזמין תור לחיסון שלישי גם לבני ובנות 50 ומעלה. בקופה מסרו כי "החיסון הוא האמצעי שיש בידנו למניעת ולצמצום התחלואה. לצד המאמץ לחיסון במנת הדחף אנו ממשיכים במאמץ לחסן גם במנה ראשונה". ממלא מקום מנכ"ל הקופה, אלי כהן, ציין כי "לפי מחקרים החיסון הוכח כבטוח, מונע תחלואה קשה, תורם לבריאות, מגן על הסובבים אותנו ומאפשר לנו לנהל שגרת חיים עליה כולנו רוצים לשמור. בואו להתחסן, הצוותים שלנו ממתינים לכם".
3 צפייה בגלריה
קרן לנדסמן
קרן לנדסמן
"צריך להשקיע ולסייע להססנים לקבל החלטה להתחסן". אדוה לוטן
(צילום: נירי גתמון)
אחרי שההחלטה פורסמה, גם במכבי הודיעו כי מהיום ניתן יהיה להירשם לחיסון נוסף. "על כל אחד להתחסן ובכך להגן על עצמו ועל היקרים לו", אמרה המנכ"לית סיגל דדון-לוי. "אנחנו בתוך מגפה קשה ונדרש מכל אחת ואחד לעשות כל מה שאפשר למנוע את המשך ההתפשטות. מכבי ערוכה להרחבת המבצע".
בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח אמש עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא וביקש ממנו להאיץ את האישור לחיסון ילדים שגילם מתחת ל-12, אף כי לבורלא כלל אין את הסמכות לכך – אלא למינהל המזון והתרופות האמריקני. מלשכת רה"מ נמסר כי "מנכ"ל פייזר מסר לראש הממשלה כי הוא רואה חשיבות רבה באפשרות לחסן ילדים, וכי הוא פועל ויפעל כמיטב יכולתו להאיץ את התהליך".
לשאלת הרחבת מבצע החיסון השלישי התייחס אתמול בבוקר מנכ"ל משרד הבריאות בריאיון לאולפן ynet, אז אמר כי הוא חושב שצריך לשקול מתן חיסון שלישי גם לבני 40 ויותר. "אנחנו יודעים שירידת היעילות משפיעה על כל הגילאים. אנחנו רואים את ההדבקות, וגם בני 40 ויותר יכולים לחלות קשה", הסביר אש. "אני חושב שצריך לשקול זאת ברצינות".
אש ציין כי הסיבה שבמשרד הבריאות לא ממליצים לחסן את כל האוכלוסייה ולא רק בני 40 ויותר היא הרצון לקיים איזון בין התועלת לבין הסיכונים, שכן מדובר בהליך שלא קיבל את אישור ה-FDA. "זה צעד ראשון שאנחנו עושים בזהירות. בגילאים המבוגרים אנחנו מודעים לכך שהחיסון מציל חיים ותופעות הלוואי לא רבות, ולכן בגילאים המבוגרים, כולל 40 ומעלה, הסיכון קטן יותר והתועלת רבה יותר. כשיורדים לגילאים קטנים יותר, מאחר שהתחלואה הקשה נמוכה יותר, האיזון קצת אחר", הוא אמר.
בתוך כך, 4,048 ישראלים אובחנו אתמול, עד שעות הערב, כחיוביים לנגיף. בסך הכול בוצעו עד העדכון האחרון אמש של משרד הבריאות כ-85 אלף בדיקות, ושיעור החיוביים שאינו כולל בדיקות למחלימים – עומד על 5.03% – הנתון הגבוה ביותר מאז 3 במרץ.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 760 חולי קורונה – 445 מתוכם במצב קשה. לשם השוואה, ביום חמישי בשבוע שעבר מספר החולים הקשים עמד על 262 – כלומר בשבוע חלה עלייה של כ-70%.
עוד עולה מהנתונים כי גם במספר המונשמים חלה עלייה ונכון לאמש 72 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. 45 מקרב החולים שמצבם קשה הם בני פחות מ-50. 35 מהם לא התחסנו כלל נגד קורונה ועשרה התחסנו.
פורסם לראשונה: 21:50, 12.08.21