2 צפייה בגלריה
ההתנחלות כוכב יעקב שבבנימין. ארכיון
ההתנחלות כוכב יעקב שבבנימין. ארכיון
ההתנחלות כוכב יעקב שבבנימין. ארכיון
(צילום: TPS)
ילדה בת 9 נפצעה באורח קל עד בינוני, ככל הנראה מירי תועה מכפר סמוך לכוכב יעקב שבבנימין, בזמן שטיילה באחד הרחובות בהתנחלות. צוות מד"א פינה אותה בהכרה מלאה לבית החולים שערי צדק בירושלים, שם היא עברה הערכה ביחידת הטראומה.
במקביל, פיקוד העורף פרסם התרעה מחשש לחדירת מחבלים וקרא לתושבי ההתנחלות להיכנס לבתים, עם זאת כעבור דקות הודיע כי הוסר החשש: "לא מדובר באירוע ביטחוני. התושבים יכולים לצאת מהבתים ולנוע באזור ללא הגבלה". דובר צה"ל עדכן גם כן על האירוע ומסר כי "בעקבות הדיווח על פציעתה של ילדה ישראלית, כוחות הביטחון החלו בסריקות במרחב, ונשללה חדירה ליישוב".
מבדיקה ראשונית, נמסר, עולה כי "מדובר בירי תועה שבוצע במרחב ולא בירי ישיר לעברה". הדיווח הראשוני על הירי התקבל במוקד 101 של מד"א בשעה 19:14 על "ילדה שהובאה למרפאה מקומית בכוכב יעקב לאחר שככל הנראה נפצעה מירי תועה שטיילה ברחוב בכוכב יעקב".

האירוע הערב מגיע כשברקע המתיחות הביטחונית שנמשכת כל העת באזור יהודה ושומרון, וכל התרעה כזו של פיקוד העורף יכולה לעורר דאגה רבה. רק הבוקר אירע ניסיון פיגוע בהתנחלות טנא עומרים שבדרום הר חברון: מחבל חמוש בסכין נורה וחוסל לאחר שחדר להתנחלות - וניסה לדקור אנשים ליד בית כנסת ביישוב. לדברי התושבים, מי שירה במחבל הוא חבר כיתת הכוננות של ההתנחלות. לא היו נפגעים באירוע, מלבד המחבל עצמו.
בתיעוד שהתפרסם בהמשך נראה הרגע שבו חדר המחבל להתנחלות, ובסרטון שצולם ממצלמת האבטחה במחסום בכניסה ליישוב הוא נראה זוחל מתחת לשער, כשהוא מחזיק בידו בסכין. בשער לא נראה שיש מאבטח כלשהו, ובצבא מתחקרים את האירוע. השאלה המרכזית שנבחנת כעת היא כיצד הצליח המחבל הפלסטיני לחדור באין מפריע להתנחלות, דרך שער הכניסה הראשי.
2 צפייה בגלריה
חדירת המחבל לטנא עומרים הסכין של המחבל שחדר באיזור טנא עומרים
חדירת המחבל לטנא עומרים הסכין של המחבל שחדר באיזור טנא עומרים
המחבל זוחל מתחת לשער הכניסה ליישוב, עם הסכין בידו
ניסיון הפיגוע היה יכול להסתיים בצורה קשה הרבה יותר. המחבל הצליח כאמור להגיע קרוב לבית הכנסת, וממש בסמוך אליו ישנו גן שעשועים שבאותו זמן היה מלא בנשים וילדים. משום מה המחבל חלף על פני הגן והמשיך לבית הכנסת, לפני שכאמור חוסל. "מה שקרה פה זה נס. נס שהוא לא הצליח לפגוע באף אחד בדרך", אמר ל-ynet גורם ביטחוני, שהדגיש כי צה"ל הוא הגורם האחראי על האבטחה.
אבל צה"ל לא מאבטח את המקום ישירות, ומי שעושה זאת היא חברה אזרחית, שהצבא מתחקר מולה כיצד התאפשרה חדירת המחבל. יחד עם זאת האחריות המלאה על הגנת היישוב היא כאמור על הצבא, ובפרט על הגדוד והחטיבה והמרחביים המגנים על הגזרה. תחתיהם פועלים המאבטחים האזרחיים וקב"טי ורבש"צי היישובים. המחבל, יצוין, זוהה בצהריים על ידי הפלסטינים כעלאא קייסיה (28), תושב היישוב דהרייה שליד חברון.