3 צפייה בגלריה
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ביקור ב סרביה בוטל מדינות סגרו מרחב אווירי
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב ביקור ב סרביה בוטל מדינות סגרו מרחב אווירי
גינוי חריג של שר החוץ הרוסי. לברוב
(צילום: AFP)
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר בצהריים (יום שלישי) לצד מקבילו הסורי פייסל אל-מקדאד כי הוא "מגנה בחריפות את הנוהג המסוכן" של תקיפות שמבצעת ישראל מעת לעת בסוריה. נציין כי רוסיה מעלימה לרוב עין מהתקיפות הישראליות בסוריה, וגינויו של שר החוץ עצמו הינו דבר חריג. הגינוי כעת מגיע כשבוע וחצי אחרי תקיפה שיוחסה לישראל סמוך לנמל טרטוס שבמערב סוריה - ומשמש בין היתר את כוחותיו של הצי הרוסי.
"אנו דורשים מישראל לכבד את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם ובעיקר לכבד את הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של סוריה", אמרו שני שרי החוץ. התקיפה בטרטוס היא גם האחרונה עליה דווח בתקשורת הסורית. יממה לאחר מכן דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי בסדרת תקיפות שיוחסו לישראל נפגע "יעד איראני" כלשהו סמוך לנמל שבמערב המדינה. בנוסף, כך לפי הדיווח, דרומית לדמשק הותקפו מוצבים שמנוהלים על ידי חיזבאללה.

לפי הדיווח ברויטרס, באזור טרטוס בוצעו שתי תקיפות סימולטניות, וקצין לשעבר בצבא הסורי ששוחח עם הסוכנות בעילום שם טען כי היעד האיראני שנפגע שוכן בכפר בשם אבו עפסא, דרומית לנמל טרטוס. הוא ציין כי באזור הותקפו גם מערכת הגנה אווירית ותחנת מכ"ם.
בכלי תקשורת בינלאומיים הדגישו כי התקיפה באזור טרטוס חריגה ביחס למאות התקיפות האחרות שיוחסו לישראל בשנים האחרונות בסוריה, אם כי היא לא הייתה היחידה באזור הזה. נמל טרטוס משמש כאמור את כוחותיה של רוסיה, ששלחה אותם לשם בעשור שעבר כדי לסייע למשטר אסד במלחמת האזרחים שלו. כדי להימנע כנראה מחיכוך מול מוסקבה, ישראל נמנעת לרוב מתקיפות באזורי החוף, שם גם שוכן במחוז לטקיה הצפוני יותר בסיס חמיימים שמשמש את חיל האוויר הרוסי.
כאמור, גינויו של שר החוץ לברוב נחשב לדבר חריג, שכן בדרך כלל הגינוי נשמע ממשרדו. כך למשל בתחילת החודש שעבר גינה משרד החוץ הרוסי את התקיפה שיוחסה אז לישראל סמוך לעיר הנמל - תקיפה ישראלית ראשונה לכאורה שאישר ראש הממשלה יאיר לפיד.
3 צפייה בגלריה
ההרס לאחר התקיפה
ההרס לאחר התקיפה
ההרס לאחר התקיפה באזור טרטוס ביולי, אז משרד החוץ הרוסי גינה
טרטוס, שסמוך אליה אירעו התקיפות, היא עיר הנמל השנייה בגודלה בסוריה אחרי לטקיה, והיא בירת מחוז טרטוס. היא נמצאת במרחק של כ-25 ק"מ מהגבול עם לבנון, ובנמל שלה ממוקם גם בסיס של הצי הרוסי. מיקומו של המתקן הימי בטרטוס היווה גורם מרכזי לתמיכת רוסיה ביציבותו של משטר אסד, והוא הבסיס הימי היחיד של מוסקבה באזור הים התיכון.
התקיפות לא הרחק מבסיסיה של רוסיה בסוריה מגיעים כשברקע מתיחות גוברת סביב סוגיית הסוכנות היהודית בין ירושלים למוסקבה, שבין היתר מהדקת בשבועות האחרונים את קשריה עם איראן בעקבות המלחמה באוקראינה. רק בתחילת החודש שיגרה רוסיה עבור איראן לוויין שבמערב הזהירו כי יוכל לרגל אחר מטרות צבאיות בישראל ובמזרח התיכון, ובאיראן הבטיחו להזמין עוד לוויינים כאלו ממוסקבה.
בחודש שעבר דיווח צה"ל כי מערכת הגנה אווירית שהציבה רוסיה בסוריה הופעלה נגד מטוסי קרב ישראליים, אך לדבריו אלו לא נפגעו ומדובר הייתה בתקרית "חד-פעמית".