2 צפייה בגלריה
פוטין ראש השנה הרב הראשי רוסיה ברל לזר
פוטין ראש השנה הרב הראשי רוסיה ברל לזר
הרב לזר עם פוטין
(צילום: AFP)
הרב הראשי של רוסיה, ברל לזר שנחשב מקורב מאוד לנשיא ולדימיר פוטין, התבטא באופן נדיר נגד שר החוץ סרגיי לברוב - שאמר שהאנטישמים הגרועים ביותר הם יהודים וכי לאדולף היטלר היה דם יהודי גם כן. לזר, שכתב את התייחסותו לסוכנות הידיעות היהודית JTA, ציין כי "דבריו של לברוב מזעזעים" - וקרא לשר החוץ להתנצל עליהם.
דבריו של לזר נחשבים ליוצאי דופן ברוסיה, שם אנשי דת אחרים תמכו במלחמה באוקראינה והתנגדות למלחמה נתפסה ברובה כבלתי חוקית. ללזר אמנם יש קשרים הדוקים עם פוטין, אך הפדרציה של הקהילות היהודיות ברוסיה - שמזוהה עם חב"ד - הביעה מורת רוח מהמלחמה. עם זאת, היא נמנעה מביקורת ישירה על משטר פוטין.

2 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב
סרגיי לברוב
התבטאות אומללה. לברוב
(צילום: AP)
"אני לא רואה את עצמי מתאים לתת עצה לראש הדיפלומטיה הרוסית - אבל יהיה נחמד אם הוא (לברוב, א"א) יתנצל בפני היהודים ופשוט יודה שטעה", אמר לזר. "כך ניתן יהיה להוריד התקרית מסדר היום ולהפוך דף".
לזר הוסיף כי לא ראוי להשוות בין השואה לעניינים אקטואליים. בהתייחסו לתפקיד שמילאו הכוחות הסובייטיים בהבסת הנאצים, הוא אמר ל-JTA כי השוואה כזו "מזלזלת בהישגם של החיילים הגיבורים הללו, ששחררו את אושוויץ והניפו את דגל הניצחון על הרייכסטאג".
האמירה של לזר עשויה לרמז כי דעתו של פוטין אינה נוחה מדבריו של לברוב, ולכן הרב הראשי מרגיש בטוח להשמיע אותם. אם לא, לזר מסתכן - שכן ייתכן ויהיו ברוסיה גורמים שיחשבו שהיהודים אינם נאמנים לשלטון.
דבריו של לברוב, נזכיר, עוררו ביקורת קשה בישראל - בין היתר על-ידי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. שגריר רוסיה בישראל אף זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ, ובהמשך - בעקבות המחאות - טענה רוסיה כי "ישראל תומכת בניאו נאצים באוקראינה". למרות המתיחות, בירושלים מעריכים כי הדברים לא ידרדרו לכדי משבר דיפלומטי חמור עם מוסקבה.