אחרי יממה של שתיקה מאז המתקפה של שר החוץ יאיר לפיד על דברי מקבילו הרוסי סרגיי לברוב, שהשווה בין זלנסקי להיטלר ("גם לו היה דם יהודי"), משרד החוץ הרוסי הגיב לראשונה על הדברים, והאשים את ישראל בתמיכה במשטר ניאו נאצי. על אף ההודעה שפורסמה בחשבונות הרשתות החברתיות של משרד החוץ הרוסי, שגריר ישראל ברוסיה אלכס בן צבי עדיין לא זומן לשיחה.
בישראל מעריכים שהרוסים לא יתנצלו על אמירתו השערורייתית של שר החוץ סרגיי לברוב, שבריאיון לכלי תקשורת איטלקי נשאל על הטענות הרוסיות בעניין תפיסות נאציות באוקראינה ואמר כי "גם להיטלר היה דם יהודי".
בהודעה שפורסמה בעמוד הפייסבוק וערוץ הטלגרם של משרד החוץ - מבלי שיוחסה ללברוב עצמו - הציגו הרוסים את גרסתם לטענות הישראליות: "מסיבה מסוימת, התקשורת המערבית (וגם כמה מהליברלים שלנו) עוד מתווכחת על אם יש או אין ניאו נאצים באוקראינה. בין הטיעונים 'המוצקים' שמעלים נמצא גם מוצאו היהודי של זלנסקי. זהו טיעון נכלולי שלא יעלה על הדעת", נכתב.
3 צפייה בגלריה
סרגיי לברוב, יאיר לפיד
סרגיי לברוב, יאיר לפיד
"יש דוגמאות לשיתוף פעולה בין יהודים לנאצים". יאיר לפיד וסרגיי לברוב
(צילום: AFP)
הרוסים הוסיפו כי "בהיסטוריה, למרבה הצער, יש דוגמאות טרגיות לשיתוף פעולה בין יהודים לנאצים. בפולין ובמדינות אחרות במזרח אירופה, מינו הגרמנים תעשיינים יהודים לראשי גטאות ומועצות יהודיות ("יודנראטים"), שחלקם זכורים בזכות מעשים מפלצתיים לחלוטין", וציינו שני מקרים מפולין.
משרד החוץ הרוסי ציין כי "הטרגדיה ההיסטורית נעוצה בעובדה שאם במהלך מלחמת העולם השנייה כמה יהודים נאלצו להשתתף בפשעים, הרי שוולודימיר זלנסקי עושה זאת באופן מודע ודי מרצון. הוא מסתתר מאחורי המוצא עצמו ומכסה אותם בניאו-נאצים ויורשיהם הרוחניים. מוצאו היהודי של הנשיא אינו ערובה להגנה מפני הניאו-נאציזם המשתולל במדינה. אוקראינה, אגב, היא לא היחידה שכזו עכשיו. גם לנשיא לטביה, א' לויטס, יש שורשים יהודיים. והוא גם מחפה בהצלחה על שיקום הוואפן אס אס בארצו".

3 צפייה בגלריה
אנטולי ויקטורוב
אנטולי ויקטורוב
השגריר אנטולי ויקטורוב בכניסה למשרד החוץ, אתמול
(צילום: רפי קוץ)
בהמשך הפוסט שוב הוזכר שר החוץ הישראלי: "לפיד והקבינט שלו לא רואים את זה? באותה מידה שהם מתעלמים בציניות ממגפת ההרס וחילול האנדרטאות לצדיקי האמיתיים בעולם: חיילי הצבא האדום שעצרו את השואה והצילו את העולם היהודי".
משרד החוץ ערך אתמול שיחת הבהרה לשגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב, בעקבות דבריו של לברוב. בפגישה שבין השגריר הרוסי לראש אגף אירו-רוסיה במשרד גרי קורן נאמרו דברים לוויקטורוב דברים קשים, אולם גורם מדיני בתום השיחה: "העמדה הישראלית הובהרה. סוכם בין הצדדים שלא יצאו עוד פרטים מהשיחה".
3 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
במשרד הביטחון בוחנים הרחבת הסיוע לאוקראינה. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: EPA)
במשרד הביטחון בוחנים אפשרות ראשונית להרחבת הסיוע הביטחוני לאוקראינה לאחר ההחלטה לספק קסדות ואפודים לקייב. ההחלטה טרם התקבלה, וספק שישראל תספק נשק התקפי שכן היא מסתכנת במשבר גלוי עם הרוסים ובפגיעה באינטרסים ביטחוניים בסוריה.
בתוך כך, ל-ynet נודע כי משרד החוץ נערך לשגר צוות דיפלומטים לקייב כדי לבדוק את מצב המבנה של השגרירות הישראלית. זו תהיה הפעם הראשונה שאנשי השגרירות יחזרו לבירה האוקראינית מאז שפונו לפולין עם פרוץ המלחמה - והצוות ישהה שם כמה ימים.
בחינת מצב השגרירות נועדה כדי להכין את הקרקע לפתיחתה המחודשת, בהמשך לכמה מדינות שכבר הודיעו על כוונתן לחדש את הפעילות הדיפלומטית באוקראינה. עם זאת, בימים האחרונים היו כמה הפגזות רוסיות באזור קייב, אחת מהן אף בזמן הביקור של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש.