5 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו ראש הממשלה יואב גלנט  ריאד אל מלכי
ביבי נתניהו ראש הממשלה יואב גלנט  ריאד אל מלכי
בישראל החליטו לשלול הטבות לאח"מים, שר החוץ הפלסטיני יובש במעבר
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
בהנחיית שר הביטחון יואב גלנט, הסנקציות נגד הרשות הפלסטינית שאושרו בקבינט המדיני-ביטחוני מיושמות בשטח. שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מלכי, שחזר היום (ראשון) מחו"ל דרך מעבר אלנבי שבו מתאפשר מעבר פלסטינים מירדן, עוכב במשך כשעה. זאת, עקב אחד מהצעדים שאישר הקבינט בשבוע שעבר, במסגרתו נקבע כי יישללו הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל.
עשרות פלסטינים פנו לאל-מלכי מאחר שלא הבינו מדוע עמד איתם בתור זמן רב כאחרון האזרחים. תעודת האח"מ של שר החוץ הפלסטיני בוטלה על ידי ישראל כחלק מהסנקציות עליהן החליטו בעקבות פנייתה של הרשות לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג כדי שיבחן את "חוקיות הכיבוש הישראלי".
דיון הקבינט בשבוע שעבר, שבו הוחלט על הסנקציות
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

5 צפייה בגלריה
מעבר גשר אלנבי
מעבר גשר אלנבי
אל-מלכי: "מפרים את החוק הבינלאומי, הכובשים הגזענים חשפו את פשעיהם לעולם". מעבר אלנבי
(צילום: AFP)
אל-מלכי התייחס לכך הבוקר ואמר כי "הצעדים מהכיבוש מפרים את החוק הבינלאומי", מה שמצביע על כך שנבחנים צעדים משפטיים ופוליטיים כדי להגיב עליהם. עוד אמר בראיון לתחנת הרדיו "קול פלסטין" כי "נדרוש מהעולם לנקוט עמדה ברורה על הצעדים האלו, כדי שהמדינה הכובשת תבין שאינה חופשית לפעול כרצונה. נמשיך לבנות דעת קהל בינלאומית נגד הכובשים הגזענים שחשפו את פשעיהם לעולם".
ממשרד החוץ הפלסטיני נמסר כי "רשויות הכיבוש יישמו את החלטתן למשוך את תעודת ה-VIP מבלי להתחשב במעמדו ובכשירותו המשפטית של השר". היועץ המדיני של שר החוץ, השגריר אחמד אלדיק, אמר כי "הדבר מהווה הפרה בוטה של ההסכמים בין הצד הישראלי והפלסטיני. הקלת תנועת הפלסטינים תחת הכיבוש אינה פריבילגיה, זוהי מחויבותם.
"שר החוץ בהובלת התנועה הפוליטית והדיפלומטית והמשפט הבינלאומי, ימשיך להשיג ניצחונות לטובת הנרטיב הפלסטיני, למען הגשמת התעוררות בינלאומית שתחייב את ישראל להפסיק את הכיבוש ולתת דין וחשבון לפשעיה", אמר אלדיק.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן בהקרנת הסרט טנטורה ברמרללה
אבו מאזן. הפלסטינים קוראים לעולם לסייע
5 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
טקס חילופי שרים במשרד הביטחון
גלנט בטקס חילופי השרים במשרד הביטחון
(צילום: מוטי קמחי)
מלבד ההחלטה על שלילת הטבות לאח"מים שמובילים את המאבק המשפטי-מדיני נגד ישראל, החליט הקבינט בשבוע שעבר על שורת צעדי ענישה לפלסטינים: העברה של כ-139 מיליון שקלים מתוך כספי הרשות הפלסטינית לנפגעי הטרור לצורך קיום פסק הדין בתיק "ליטבק", שמפצה משפחות של קורבנות טרור שנרצחו מפיגועי טרור פלסטיני; והחלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022 בהתאם לדו"ח מערכת הביטחון.
בנוסף הוחלט על הקפאה של תוכניות בנייה של הפלסטינים בשטחי C "בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרשות הפלסטינית, בניגוד להסכמים הבינלאומיים", ופעולות מול ארגונים ביו"ש שמקדמים פעילות טרור או כל פעילות עוינת, לרבות פעילות מדינית-משפטית נגד ישראל בכסות של פעילות הומניטרית.
הסנקציות על הרשות הפלסטינית לא נחשבות חריפות במיוחד ותאמו את המלצת מערכת הביטחון. ל-ynet נודע כי שרים בקבינט דרשו צעדים קיצוניים יותר, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו בלם אותם והחליט שהקבינט יסמיך צוות מצומצם שיכלול אותו ועוד ארבעה שרים נוספים - שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמכהן גם כשר במשרד הביטחון, שר החוץ אלי כהן והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר. צוות זה יחליט על הצעדים המפורטים שיינקטו.
5 צפייה בגלריה
משלחת תנועת פתח מגיעה לבית האסיר המשוחרר, כרים יונס, בכפר עארה
משלחת תנועת פתח מגיעה לבית האסיר המשוחרר, כרים יונס, בכפר עארה
שלושת בכירי פתח בבית המחבל. גלנט הורה לשלול את היתרי הכניסה שלהם לישראל
החלטה נוספת שהתקבלה אמש על ידי שר הביטחון היא לשלול את היתרי הכניסה לישראל משלושה בכירי הרשות הפלסטינית שביקרו בבית המחבל המשוחרר כרים יונס, ששוחרר השבוע מהכלא אחרי 40 שנה. השלושה, מחמוד אל-עאלול, עזאם אל-אחמד ורווחי פתוח, ניצלו את היתרי הכניסה שלהם לישראל כדי לחגוג את שחרורו מהכלא של יונס, חבר הוועד המרכזי של תנועת פת"ח.
סגן ראש תנועת הפת"ח, אל-עאלול, התייחס להחלטה ואמר כי "לא יודע כלום מעבר למה שפורסם בתקשורת. היה צפוי שהכיבוש וממשלת הימין הפשיסטית יעשו דברים כאלה. ידענו מההתחלה שיהיו צעדים חריגים נגד העם הפלסטיני בכמה מישורים". עוד הוסיף אל-עאלול כי "הייתה להם נטייה ליישם החלטות נגד ההנהגה הפלסטינית עוד לפני שהם קיבלו את ההחלטה. שלחנו מסרים לאו"ם ולמדינות רבות בעולם. הזהירו בעולם שממשלת ישראל תבצע סנקציות ופשעים כאלה".