ראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ביום שישי הבא. כך מסרה אמש (חמישי) לשכתו של ארדואן, ובהמשך אישרה גם לשכת ראש הממשלה נתניהו. הפגישה בין השניים תיערך באיסטנבול. בתוך כך, בשבוע הבא יגיע לטורקיה גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן - שייפגש עם ארדואן שלושה ימים לפני נתניהו.
בלשכת ארדואן אמרו כי נתניהו ונשיא טורקיה צפויים לדון ביחסים הבילטרליים בין המדינות על כל ממדיהם, ולדון בצעדים לשיפור שיתוף הפעולה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה בירושלים
ייפגשו בשבוע הבא, בפעם השנייה ב-15 שנה
(צילום: מארק ישראל סלם, Ludovic MARIN / AFP)
נתניהו מנהיג את ישראל כמעט ברציפות מאז 2009. רג'פ טאיפ ארדואן משמש כנשיא טורקיה מאז 2014 ולמעשה מנהיג את המדינה מאז 2003, אז נבחר לראשונה לראש הממשלה. מאז 2008 שני המנהיגים נועדו ביניהם רק פעם אחת, ב-2016 - וזו תהיה הפגישה השנייה ביניהם.
בחודש נובמבר האחרון הסכימו נתניהו וארדואן בשיחת טלפון לפעול במשותף כדי "לכונן עידן חדש ביחסים בין טורקיה וישראל". זו הייתה שיחת טלפון חשובה במיוחד, בשל העובדה שארדואן סבר שבגלל נתניהו אין פיוס בין המדינות. הוא גם חשש מאוד שנתניהו לא ימשיך בתהליך הפיוס אותו התחיל עם הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד.
לכן גם התעקש על מינוי שגרירים לפני הבחירות בישראל, מחשש שנתניהו יעצור את תהליך הפיוס. ואולם, השיחה העידה על כך שהחששות של ארדואן הופגו וכעת שני המנהיגים סיכמו לעבוד במשותף ולשמור על ערוץ הידברות.
2 צפייה בגלריה
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
טקס האזכרה הממלכתי ליצחק רבין בהר הרצל ירושלים
סייעו לשיקום היחסים בין המדינות. הרצוג ולפיד
(צילום: אולבייה פיטוסי)
הפגישה היחידה בין השניים ב-15 השנים האחרונות התקיימה כאמור ב-2016, לאחר שמונה שנות נתק - ששיאן היה במשבר המרמרה. הפיוס אירע בתקופת ממשלת בנט-לפיד, אז הכריזו המדינות על נרמול יחסים מלא.
נתניהו, נציין, תמיד התייחס בחשדנות כלפי ארדואן ואף כינה אותו "רודן אנטישמי" ב-2018 ו"דיקטטור" שנה לאחר מכן. בתגובה כינה הנשיא הטורקי את נתניהו "רודן". בשנת 2013 נתניהו התנצל בפני ארדואן על אירועי המרמרה והסכים לשלם לטורקיה 20 מיליון דולר פיצויים, אך בתמורה ארדואן המשיך להסית נגד ישראל. אצל נתניהו גמלה אז המסקנה שאין עם מי לדבר בטורקיה, ולכן נשיא טורקיה האשים את נתניהו ב"מבוי הסתום".
המגעים בין ישראל לטורקיה לתיאום ביקורו של נתניהו החלו כבר לפני מספר שבועות, ובטורקיה רוצים לראות גם חידוש של העסקאות הבטחוניות בין המדינות.
פורסם לראשונה: 22:11, 20.07.23