משלוח קמח שיועד לעזה והעברתו התעכבה מאז חודש ינואר, שוחרר הבוקר (שלישי) מנמל אשדוד ויועבר לרצועה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בינואר שהקמח יעבור, אך המשלוח התעכב בגלל התנגדות חריפה של שרים בקבינט המדיני-ביטחוני.
3 צפייה בגלריה
נמל אשדוד
נמל אשדוד
נמל אשדוד. ארכיון
(צילום: אבי רוקח)
3 צפייה בגלריה
לאחר הפסקת מימון אונר"א: החל סבב חלוקת קמח למשפחות בדרום רצועת עזה
לאחר הפסקת מימון אונר"א: החל סבב חלוקת קמח למשפחות בדרום רצועת עזה
שקי קמח ברצועה
המשלוח, שמכיל 114 אלף טונות של קמח, אמור להספיק לתושבים בעזה למספר חודשים. יציאתו של המשלוח מהנמל התעכבה בשל התנגדותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עיכב גם הוא את שליחת הקמח, בשל ויכוח סביב השאלה מי אמור לאשר את שליחתו - אך ההתנגדות נחלשה מתוך הבנה שהדבר קריטי לניהול המלחמה. כעת רק השר איתמר בן גביר מתנגד לכך בקבינט.
המהלך מגיע בצל העדויות על מצוקת הרעב ברצועה, והלחץ הבינלאומי הגובר על ישראל לאפשר את הרחבת הסיוע ההומניטרי לפליטים הפלסטינים. ארה"ב אף הצטרפה בשבועות האחרונים למדינות ערביות שמצניחות סיוע בשמי הרצועה - בתיאום מול צה"ל.
במקביל, הבוקר יצאה לדרך ספינה של ארגון הסיוע הספרדי Open Arms, שהמתינה כמה ימים בנמל לרנקה בקפריסין לקראת מסע ראשון מסוגו במלחמה לעזה. הספינה גוררת אחריה דוברה שנושאת 200 טונות של קמח ומוצרי מזון שונים - ומסעה לעזה הוגדר על ידי האיחוד האירופי כ"פיילוט" לנתיב הימי הבטוח שמתוכנן מקפריסין לרצועה.

3 צפייה בגלריה
ספינת סיוע של ארגון מ ספרד  Open Arms מחכה ב  נמל לרנקה קפריסין לצאת ל עזה
ספינת סיוע של ארגון מ ספרד  Open Arms מחכה ב  נמל לרנקה קפריסין לצאת ל עזה
ספינת הסיוע בקפריסין. יצאה הבוקר לכיוון הרצועה
(צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
בשבוע שעבר הודיעה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין על מבצע העברת הסיוע דרך הים - וכבר לפני ארבעה ימים דווח כי ההתנגדות לסיוע הומניטרי ירדה בקרב חברי הקבינט, שמבינים את חשיבות הנושא לניהול המלחמה. אז ניתנה לשרים סקירה על יוזמת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן להקים רציף שיאפשר להעביר לעזה סיוע מהים, על אף שלא התבקשו לאשר את הפיילוט.
אף אחד מהשרים לא יצא בדיון באופן ספציפי נגד המהלך, מתוך הבנה שהנושא ההומניטרי – שמעורר לחץ כבד על ישראל בעולם – הוא קריטי למלחמה. השר היחיד שהביע התנגדות מסוימת, הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמתנגד עקרונית לסיוע ההומניטרי כל עוד החטופים מוחזקים בעזה.