תחקיר הקופאיות שנחשף בחודש מאי האחרון ב-ynet עורר סערה ציבורית, והוביל לדיונים בכנסת, פשיטות על רשתות שיווק, תביעות ייצוגיות וחקירה של משרד העבודה שעודה מתנהלת. כעת מגיעה הפרשה גם לבית המשפט, במסגרת התביעות הייצוגיות שהגיש עו"ד איתן פלג נגד רשתות ויקטורי ופרשמרקט, ופרטים חדשים נחשפים.

פרשמרקט

רשת פרשמרקט שבבעלות פז הגישה באחרונה כתב תשובה לתביעה הייצוגית שהגיש עו"ד פלג, ובה חשפה כי בין ינואר לאפריל 2023 גבתה מהקופאיות שמועסקות אצלה סכום של 20,838 שקלים בגין חוסרים בקופות. לפי פרשמרקט, באותם חודשים עבדו ברשת 635 קופאים וקופאיות, ל-465 מהם (73%) שולם שכר ללא ניכויים. ל-170 מהם היה חוסר בקופה, ומתוכם רק ל-39 היו שני מקרים או יותר באותם החודשים. הרשת הדגישה כי הנוהג היה שחוסרים עד עשרה שקלים מסווגים כטעות, ומעבר לכך - על הקופאית לשלם. בעקבות תחקיר ynet והשיח שהתעורר בנושא, הרשת העלתה את הסכום ל-30 שקלים.
4 צפייה בגלריה
הורדה בתלוש המשכורת עקב חוסר בקופה
הורדה בתלוש המשכורת עקב חוסר בקופה
"בלתי אפשר לפקח על כל פעולה בקופות". גביית חוסרים בפרשמרקט משכר של 3,093 שקל
4 צפייה בגלריה
הקנסות שמקבלות הקופאיות ברשת ויקטורי
הקנסות שמקבלות הקופאיות ברשת ויקטורי
בוואטסאפ, ללא קבלות. הגבייה בוויקטורי
הכותרת
מה קורה כשהקופה לא רושמת
18:19
פרשמרקט כותבת בתשובתה כי היא "מבינה לחלוטין שאין זה פשוט כלל וכלל לעובד אשר משכרו יורד סכום כלשהו, וגם עשרות שקלים משמעותיים לעובדים ששכרם עומד על סך של 32 שקלים בשעה". עם זאת, מציינת הרשת, "מניעת אובדנים וחוסרים היא גם אינטרס ברור ומובהק של עובדים במשותף עם המעסיק. האלטרנטיבה של נקיטת הליכי משמעת ואף פיטורים של מי שמתרשל בעבודתו, קל וחומר מועל באמון, אינה טובה יותר - וככל הנראה גרועה הרבה יותר מהסכמה לניכוי מהשכר".
לפי פרשמרקט, הקופאיות ידעו והסכימו על כך שאם יימצא חוסר בקןפה, הן ייאלצו להשלים זאת מכספם. "חשוב להדגיש, העיסוק במזומן רגיש מאין כמותו", נכתב. "כמו כל רשת קמעונאית מתמודדת המשיבה עם אבדנים וחסרים מסוגים שונים של מלאים. הדברים רגישים כמובן במיוחד בכל הנוגע למזומן. כמובן שיש קושי מובנה, בלתי אפשרי כמעט, לפקח על כל פעולה בקופות".
כאן המקום להזכיר כי חרף טענותיה של פרשמרקט, לא כל הרשתות גובות חוסרים מהקופאיות, כך שלחלוטין אפשר גם אחרת. ברוב המקרים מדובר גם בטעויות אנוש, לעיתים במספרים גדולים שמכבידים מאוד על הקופאית, ולא במעילה מכוונת מהקופה. הרשת גם לא מבחינה בין "מי שמתרשל בעבודתו" לבין מי ש"מועל באמון", ושניהם נדרשים לשלם את החוסרים ללא הבדל.

ויקטורי

גם נגד רשת ויקטורי, שהתחקיר על אודותיה היה הראשון מבין סדרת הכתבות שחשפה את זעקת הקופאיות, הגיש עו"ד פלג תביעה ייצוגית. ל-ynet נודע כי גם אחרי פרסום התחקירים והסערה הציבורית, הנוהל של גביית החוסרים מהקופאיות בוויקטורי נמשך. במסגרת התביעה נאספו ראיות על נטילת כספים שלא כדין לכאורה מקופאיות מ-13 סניפים של הרשת. בתצהירים שהוגשו לבית המשפט מפרטות הקופאיות כיצד זה נעשה.
4 צפייה בגלריה
הקנסות שמקבלות הקופאיות ברשת ויקטורי
הקנסות שמקבלות הקופאיות ברשת ויקטורי
גביית חוסרים - גם ביולי 2023, אחרי תחקיר ynet
אחת מהעדויות היא של מ', שעבדה ברשת ויקטורי במשך כשנתיים כקופאית, קופאית ראשית וכאחראית קו קופות בסניפים אשדוד, גן יבנה ורמלה. מ' הייתה אחראית בעצמה על גביית הכספים מהקופאיות עקב חוסרים. לדבריה, בכל הסניפים שבהם עבדה נגבו החוסרים מהקופאיות באותו אופן, בהתאם להנחיות המשרד הראשי: בכל מקרה של חוסר בקופה הקופאית תשלם - אפילו אם הלקוח אותר, אך מסרב לשלם את החוסר.
רשת ויקטורי, נכתב, מתעדת את החוסרים של הקופאיות אצל הכספרית במשרד הראשי במחשב, ושולחת לקופאיות הראשיות טבלאות מסודרות של החוסרים בסניף. בניגוד לרשת פרשמרקט, שם תועדה הגבייה בתלושים, בוויקטורי רוב החוסרים משולמים במזומן - והקופאית לא מקבלת קבלה או אישור ששילמה את החוסר. במקום זאת, הקופאיות הראשיות מתקנות את דוח סיום המשמרת בעט, ומוחקות את החוסרים. אם התשלום מבוצע באשראי - יוצרים עודף מדומה בקופה הראשית ומאזנים אותו על-ידי הוצאת מזומן ממנה. לכן גם קשה יותר להתחקות אחר המספרים המדויקים. עם זאת, תחקיר ynet הציג הוכחות לגביה הזו - וגם בתביעה הייצוגית מובאות ראיות לכך.
4 צפייה בגלריה
הקנסות שמקבלות הקופאיות ברשת ויקטורי
הקנסות שמקבלות הקופאיות ברשת ויקטורי
הגבייה בוויקטורי
עדות נוספת שהוגשה לבית המשפט היא של א', שעבדה בוויקטורי כקופאית וכקופאית ראשית בסניף אשקלון והייתה גם כן אחראית בעצמה על גביית החוסרים. לעדותה התווספו ראיות שמוכיחות לפי התביעה שוויקטורי מנהלת תיעוד ורישום לשם מעקב אחר החוסרים וגבייתם, כמו טבלת גירעונות.
א' העידה שבהתאם לדוחות סיום הקופה, הקופאיות הראשיות מודיעות לעובדת אם יש לה חוסר. גם היא חזרה על הנוהל שהציגה מ', ולעדותה התווספו ראיות שמוכיחות שוויקטורי מנהלת תיעוד ורישום לשם מעקב אחר החוסרים וגבייתם כמו טבלת גירעונות. כך למשל, בקבוצת הוואטסאפ של הסניף נכתב בהודעה: "כל קופאית שיש לה מעל שני חוסרים נדרשת לשלם. במידה ומסרבת יבוצע שימוע. יותר לא צוברים חובות ואז נעלמת לכם העובדת".
עובדת נוספת הציגה לבית הדין הודעות שנשלחו בקבוצת הוואטסאפ של הסניף שבו עבדה, שבהן נכתב בין היתר כי "לא משנה אם היה לחץ, בסוף אתן משלמות״.
ד׳ שעבדה בוויקטורי בסניף אשדוד במשך כחצי שנה אמרה בעדותה שנדרשה לשלם כ-2,000 שקלים להשלמת חוסרים בקופה בגלל טעויות. לדבריה, כל הקופאים היו חייבים לשלם, ומי שסירבה הייתה מפוטרת. בהצהרתה סיפרה על קופאית שסירבה לשלם חוסר של יותר מ-200 שקלים, נחסמה במערכה, לא קיבלה משמרות - ולבסוף נאלצה להתפטר לבד. ד' הוסיפה כי את העודפים מהקופה רשת ויקטורי הייתה שומרת לעצמה, והמדיניות של גביית החוסרים לא הגיעה מהסניף - אלא מהמשרדים הראשיים. בסופו של דבר, נטען, ד' פוטרה אחרי שסירבה לשלם חוסר בסך 830 שקל. החוסר הזה נוצר אחרי שלקוח שילם בשיק שנטען כי הוא גנוב, ולא אותר.
ר', שעבד בסניף מודיעין, סיפר ששילם חוסר בסך 66.9 שקלים לקופה הראשית באשראי, וקיבל קבלה כאילו רכש מוצרים בסניף. "כשהקופאית הראשית דרשה ממני את הכסף על החוסר, הראיתי לה שבאתר כל-זכות כתוב שאסור להם - והיא אמרה שאלה הוראות ההנהלה", העיד.

זעקת הקופאיות

עו"ד פלג מסר כי "אני שמח שנושא הגבייה האסורה של החוסרים בקופות מהקופאיות לא יורדת מסדר היום הציבורי, ומתקדמת בצורה טובה - הן במישור המשפטי בבתי הדין לעבודה והן בוועדת הכנסת. אנו מקווים שנצליח לעקור מן השורש את הנוהג הפסול, למנוע את הישנותו בעתיד ולהשיב את הכספים מרשתות השיווק הגדולות לקופאיות".

תחקיר הקופאיות של ynet חשף כי כמה מרשתות השיווק הגדולות בארץ - ובהן שופרסל, ויקטורי, אושר עד, רמי לוי פרשמרקט ועוד - משתמשות בפרקטיקה הפסולה של גביית חוסרים מקופאיות שמועסקות בשכר מינימום, כשלעיתים מגיעים הסכומים הללו גם למאות שקלים בחודש. מדובר במחדל של ממש שאין לו כל אחראים: החוק שאוסר את גביית החוסרים קיים, אך רבים מהעובדים לא מכירים אותו ולא יודעים שניתן לפנות למשרד העבודה כשהם מנוצלים.
נזכיר כי על פי חוק הגנת השכר, חל איסור על מעסיק לדרוש מעובדיו להשלים חוסרים מהקופה. הפעולה אינה חוקית גם במקרה שבו מעסיק מחתים עובדים על מסמך המאפשר לבית העסק לחייב עובדים להשלים משכרם בעבור חוסרים בקופה, כפי שהציגו בפרשמרקט, וזאת בהתאם לסעיף 25(א) לחוק הגנת השכר. בנוסף, חל איסור להטיל על העובד קנסות או עונשים אלא אם כן הדבר הותר בפירוש בהסכם קיבוצי - אך גם במקרה כזה המעסיק נדרש לתת לעובד הזדמנות להוכיח שלא מדובר בטעות שלו.
למרות החוק, כאמור, התחקיר חשף כי אכן מדובר במכת מדינה. משרד העבודה התקשה לאכוף את הנהלים של עצמו, בין השאר מכיוון שחקירה נפתחה רק במקרה שעובד פונה אליו בצורה יזומה - וקופאים וקופאיות רבים לא יודעים כלל שחל איסור לגבות מהם כסף על חוסרים.
מרשת ויקטורי נמסר: "הרשת פועלת כחוק ואת ענייניה המשפטיים מנהלת בבית המשפט כמקובל. טוב שציבור הצרכנים יכיר את עולם התביעות הייצוגיות למען לא ייגרר או יחרוץ דין רק על רקע פרסומים תקשורתיים".
מרשת פז, שמחזיקה בפרשמרקט, לא נמסרה תגובה.