תורי הענק שנראו בימים האחרונים במתחמי הבדיקות, הן לבדיקות ה-PCR והן לבדיקות האנטיגן המהירות, עוררו זעם ותסכול רב בקרב הציבור. ראש הממשלה נפתלי בנט קרא לציבור לגלות "סבלנות", והבטיח כי הוא פועל לטפל בעומסים הללו – אך נראה שבעיקר באמצעות "צמצום הביקוש", כלשונו, ולא באמצעות הרחבת ההיצע - כלומר תגבור מוקדי הבדיקות.
במשרד הבריאות מתבלטים כיצד ניתן להפחית את העומסים בתורים, ובוחנים שינוי בקריטריונים לבדיקה. גורם בכיר במשרד הבריאות אמר כי בין היתר ייבחנו פטור מצורך בבדיקה "היכן שלא חייבים", ולפטור ממנה קבוצות שלמות באוכלוסייה. "ייתכן שנקבע קריטריון שרק אנשים מעל גיל 60 ומי שיש לו סימפטומים יישלח לבדיקה", הוסיף - כשהכוונה ככל הנראה גם למתן פטור למחוסנים מהצורך להיבדק אם ייחשפו למאומתים.

4 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות קורונה בכפר סבא
עומס במתחם בדיקות קורונה בכפר סבא
מכוניות משתרכות אחת אחר השנייה בכפר סבא. בדרך לבדיקה
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במסיבת עיתונאים
נפתלי בנט במסיבת עיתונאים
"לגלות סבלנות". בנט
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות בראשון לציון
עומס במתחם בדיקות בראשון לציון
עומסים גם בראשון לציון
(צילום: אביגיל עוזי)
המתווה הזה, יודגש, כלל אינו סופי - וכפי שהישראלים כבר למדו לאורך כמעט שנתיים של מגפה, הוא כנראה יעבור עוד לא מעט שינויים בדרך. לצד ההבטחה לפעול לצמצום העומסים, הגורם הבכיר טען כי ביחס לעולם הם לא ארוכים במיוחד, אף שלא מעט נבדקים דיווחו כי המתינו שעות ארוכות בתור, במתחמים שלעתים היו בהם דוגמים בודדים או מעטים. "התורים בישראל יותר קצרים מהתורים בחו"ל, אבל הישראלים לא יודעים לעמוד בתור", טען.
בכירים במשרד הבריאות טוענים בנוסף כי בניגוד ל"אווירה התקשורתית", מד הלחץ בקרבם הוא "ברמה נמוכה": "הכול בינתיים קורה כפי שציפינו, ואף לאט יותר. הכול מתוכנן וסביר פלוס. היה ברור שלא ניתן לבלום את הגל הזה. אם הייתה היסטריה היא הייתה רק בשבוע הראשון".
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מד הלחץ "ברמה נמוכה". הבכירים במשרד הבריאות מרגיעים
(צילום: יאיר שגיא)

במסיבת העיתונאים שקיים אמש התייחס בנט לתורים הארוכים, ואמר: "אני גם מבקש מכולם לגלות הבנה וסבלנות. אם יש בעיות, ויש – כמו התורים הארוכים לבדיקות שאנחנו מכירים – אנחנו נטפל. אבל המצב הוא של כמות אדירה של מאומתים, בבת אחת, מעל ומעבר לקיבולת סבירה של המערכת. לכן, בשעות אלה ממש אנחנו נערכים לשינוי קריטריונים בנושא הבדיקות, כדי להוריד באופן מהיר את העומס הכבד".
כשברקע ההערכה שלו כי ייתכן שבשיא הגל שמחולל בישראל זן האומיקרון יאובחנו מדי יום יותר מ-50 אלף נדבקים, בנט הודה כי בשלב מסוים יהיו כאלו שלא ייבדקו לנוכח העומס - ולמעשה יתפספסו במערכת. זאת, כפי שכבר העריך בריאיון לאולפן ynet פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן, שתיאר זאת כמצב של "טיסה בלי מכשירים".
בתשובה לשאלת כתב ynet מדוע ישראל לא נערכה לתורי הענק בבדיקות, למרות שידעו מראש על הזינוק בתחלואה, אמר בנט: "לכל מדינה יש גבול, אין אינסוף בדיקות. גם ככה ישראל היא מהמדינות שבודקות הכי הרבה בעולם. קיבלנו החלטה גם לתגבר בבדיקות אנטיגן מוסדיות. יש תחנות ברחבי הארץ אבל ברור שגם זה לא יספיק. אין מדינה בעולם שיש מספיק בדיקות ביחס למגעים, לכן הפתרון לא היה רק בהיצע אלא בצמצום הביקושים. לא נוכל להתמיד לאורך זמן בקריטריונים הנוכחיים".
בתוך כך, ועל רקע העומסים העצומים, אמש הודיעו במד"א על הקמת עמדות דגימה חדשות ברחבי הארץ, לצד הגדלת הצוותים והרחבת שעות הפעילות של המתחמים - על מנת לקצר את זמני ההמתנה. "במגן דוד אדום מודעים לעומסים והתורים הכבדים ופועלים מסביב לשעון על מנת להפחית את זמן ההמתנה", נמסר ממד"א.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:01, 02.01.22