משדר מיוחד באולפן ynet

מטח הרקטות ששוגר בצהריים (חמישי) לישראל מלבנון היה הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה. בצה"ל עדכנו אחר הצהריים כי בסך הכול נורו לכיוון ישראל במשך כחצי שעה 34 רקטות. מהן, יורטו 25, וחמש נוספות התפוצצו בשטח ישראל. מצבן של ארבע נוספות עדיין לא התברר. המטח הכבד ביותר שנורה בפעם האחרונה היה בקיץ 2021, אז שיגר חיזבאללה 19 רקטות לכיוון ישראל. בינתיים, בחיזבאללה ממהרים להתנער מהירי מעל כל במה אפשרית, ומכחישים כל קשר לאירוע.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בצהריים כי מאחורי הירי עומדים פלגים פלסטיניים, אך בעיתון הלבנוני א-נהאר צוין כי "בכיר בפתח מדגיש כי לפלגים הפלסטינים הגדולים אין שום קשר לשיגורי הרקטות שבוצעו מנקודות רחוקות ממחנות הפליטים בדרום לבנון", ובעיתון אל ערבי א-ג'דיד נכתב: "מקור בלבנון מכחיש שיש לארגון קשר לשיגור הרקטות לעבר ישראל". משרד החוץ של לבנון: "מזהירים מפני הכוונות של ישראל שעשויות להוביל להסלמה ולפגיעה בשלום וביציבות באזור. לבנון מחויבות לחלוטין להחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם. לבנון מוכנה לכל סיוע עם יונפי"ל ובנקיטת הצעדים הנדרשים להשבת הרגיעה".

6 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
ממהרים להתנער מהירי לישראל. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה
6 צפייה בגלריה
שריפות מירי הרקטות ברחבי הצפון
שריפות מירי הרקטות ברחבי הצפון
שריפה שפרצה עקב פגיעת רקטה
(צילום: דוברות כבאות והצלה לישראל)
6 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי
תיעוד מפעילות כוחות הביטחון לאחר פגיעת רקטה בשלומי
(צילום: גיל נחושתן)

רוב השיגורים מלבנון שכוונו לעבר יישובים בשעות הצהריים יורטו על ידי כיפת ברזל. לפי ההערכות, היורים הם ארגוני טרור פלסטיניים בדרום לבנון - והמודיעין של צה"ל עליהם נחשב חלש ביחס למודיעין הקיים על חיזבאללה וחמאס. לפני המטח הכבד לא היו כלל הגבלות בגליל המערבי, כפי שבדרך כלל יש בזמן התרעה מודיעינית ממוקדת לירי רקטות.
כעת, בישראל יעשו מאמץ תקשורתי ובאמצעות מתווכים כדי לבדל בין חיזבאללה לבין מבצעי הירי. זאת, כדי למנוע מצבא הטרור השיעי להתערב באירוע - במיוחד אחרי תקיפת התגובה שצפויה על ידי חיל האוויר. בשבוע האחרון התבטא מפקד פיקוד צפון אלוף אורי גורדין באופן חריג כאשר אמר שיש "מתיחות גוברת באיזור הגבול עם לבנון". יחד עם זאת, בישראל לא מעוניינים להידרדר לימי קרב במהלך חג הפסח, בטח מול חיזבאללה.
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי וראש שב"כ רונן בר קיימו הערכת מצב משותפת עם פורום המטה הכללי בבסיס הקריה בתל אביב, לקראת כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני הערב ב-20:30. הקבינט יתכנס בקריה אחרי התייעצויות של שר הביטחון וראש הממשלה - ושם צפוי להיקבע אופי התגובה הישראלי. להתייעצות של נתניהו עם גלנט, שצפויה להתקיים ב-19:00 הוזמנו גם שרים נוספים.
6 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בית בבצת
פגיעת רקטה בית בבצת
פגיעת רקטה בבצת
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בפסוטה
פגיעת רקטה בפסוטה
נזק פגיעת רקטה בפסוטה
(צילום: AFP)
רזי ביבר (26) מהיישוב ג'ת-ינוח בגליל המערבי, נפגע בעת שרכב על אופנוע ביישוב פסוטה, והמשיך בנסיעה באופן עצמאי לבית החולים. "ראיתי את הפיצוץ עצמו והמשכתי לבית החולים, שלא יפלו טילים נוספים באותו אזור", סיפר. "הרגשתי מכה בכתף מהרסיס ולא רציתי לעצור.
ג'מאל עאסי, בן 19 מפסוטה, נפגע גם הוא מרסיסים בעת נסיעה ברכב ביישוב. בתיעוד נראה רסיס מהרקטה נופל על גג רכבו. "נפל באוטו ועצרתי, פשוט נבהלתי. צעקתי לשכנים שלי ולבני משפחתי לבוא, זה היה ממש קרוב לבית", סיפר עאסי. לאחר פגיעת הרקטה ברכבו של עאסי, שוטרי מחוז צפון יחד עם מערך החבלה של המשטרה ביצעו סריקות במקום ואיתרו מספר שרידים שטופלו, ונאספו מהמקום להמשך חקירה.
המטחים החלו בשעה 14:52, ושורת אזעקות נשמעו ביישובים בגליל המערבי - בין היתר בשלומי וביישובי המועצות מעלה יוסף ומטה אשר. אזעקות נשמעו במנות, עבדון, אדמית, אילון, יערה, חניתה, מנו, ערב אל עראמשה ומצובה. לאחר מכן נשמעו אזעקות גם באבירים, אבן מנחם, נטועה, פסוטה, שומרה, שתולה, חוסן, פקיעין, צוריאל וכיסרא סמיע.
כמה שריפות פרצו אחרי הנפילות ביישובים שלומי ובצת, ובערים כרמיאל, נשר ונהריה הודיעו על פתיחת מקלטים. "אנחנו נמצאים בשעה של מוכנות ודריכות. כרגע ההנחיות של פיקוד העורף הם שגרה באזור, אבל המצב יכול להשתנות ברגע. מבקש שכולם ירעננו הנחיות, ושהכוננים יימצאו בטווח קריאה מיידי", אמר ראש העיר נשר, רועי לוי. בנוסף להנחיית ראש העיר לפתיחת מקלטים ולבדיקת תקינות תשתיות בכל מקלט, בוצע ריענון נוהל "זמן יקר" למנהלי המחלקות בחירום. בחיפה לא נפתחו המקלטים, שכן לא הגיעה דרישה כזאת מצד פיקוד העורף, אבל המרכז לניהול משברים של העירייה נפתח.
בעקבות ההסלמה בצפון עמותות הסיוע תיגברו את קווי הסיוע שלהן. עמותת ער"ן קראה "לכל מי שצריך סיוע נפשי ותמיכה רגשית. אם אתם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה, אל תישארו לבד - דברו איתנו". העמותה מעניקה שירות עזרה ראשונה בכל שעות היום והלילה באופן אנונימי ומיידי במספר 1201 ובאתר ער"ן בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.
גם קו הסיוע של עמותת נט"ל תוגבר, שמעניק סיוע נפשי לכל מי שחש חרדה ולחץ בעקבות המצב. הקו פעיל במספר: 1-800-363-363. עמותת סה"ר תיגברה גם היא את קווי הסיוע ומעניקה סיוע נפשי ללא עלות באמצעות אתר האינטרנט www.sahar.org.il, או בוואטסאפ, במספר 055-9571399.
בכתבה זו נעשה שימוש בסרטון לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותו - פנו אלינו במייל האדום.