אחרי הרקטות בדרום - מטחים בצפון: אזעקות רבות נשמעו בצהריים (חמישי), בעיצומו של חג הפסח, ביישובים רבים בגליל המערבי - משלומי עד פקיעין. המטחים החלו כ-20 דקות לאחר אזעקה ראשונה בשלומי ובבצת. במד"א עדכנו על פצוע קל מרסיסים, בעקבות נפילה סמוך לרכב בפסוטה, ופצוע נוסף, רוכב אופנוע בן 19, שגם מצבו מוגדר קל, מפגיעת רסיסים בשטח פתוח. נפילות נוספות תועדו באזור, לפחות אחת בשלומי ואחת במושב בצת הסמוך.
צה"ל מסר כי 34 רקטות שוגרו לשטח ישראל, ו-25 מהן יורטו. עוד חמש התפוצצו בשטח ישראל. לפי שעה עדיין לא ברור מה עלה בגורלן של ארבע נוספות. מדובר במטח המרוכז הכבד ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה.
המטחים החלו בשעה 14:52, ושורת אזעקות נשמעו ביישובים בגליל המערבי - בין השאר בשלומי וביישובי המועצות מעלה יוסף ומטה אשר. אזעקות נשמעו במנות, עבדון, אדמית, אילון, יערה, חניתה, מנו, ערב אל עראמשה ומצובה. לאחר מכן נשמעו אזעקות גם באבירים, אבן מנחם, נטועה, פסוטה, שומרה, שתולה, חוסן, פקיעין, צוריאל, כיסרא סמיע.

9 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי ובבצת
פגיעת רקטה בשלומי ובבצת
הפגיעות בשלומי ובבצת
(צילום: שגיא וקנין, גיל נחושתן)
9 צפייה בגלריה
עשן סמיך בגליל המערבי לאחר נפילה בשטח
עשן סמיך בגליל המערבי לאחר נפילה בשטח
הפגיעה בשלומי
(צילום: חן חיים)
כמה שריפות פרצו אחרי הנפילות ביישובים שלומי ובצת, ובערים כרמיאל ונהריה הודיעו על פתיחת מקלטים. מדובר כאמור במטח כבד במיוחד, האחרון היה באוגוסט 2021, אז שוגרו יותר מ-20 רקטות לצפון הגולן ולאצבע הגליל. מאז נורו רקטות בודדות בלבד מגבול הצפון.
לאחר הירי לישראל דווח בכלי תקשורת בלבנון כי צה"ל הגיב בפגזים סמוך לצור שבדרום המדינה, אך לאחר מכן בלבנון חזרו בהם - והבהירו כי כלל לא הייתה תקיפה. נכון לשלב זה, לא יצאה התייחסות רשמית לנושא התגובה מדובר צה"ל. גורמים מקורבים לחיזבאללה אמרו בשיחה עם ערוץ אל-ערביה כי ארגון הטרור אינו עומד מאחורי הירי, אלא "גורמים פלסטיניים". גם בסוכנות הידיעות רויטרס ציטטו שלושה גורמי ביטחון שטענו כי מאחורי הירי עומדים פלגים פלסטיניים בלבנון.
הג'יהאד האיסלאמי בירך על הירי מלבנון: "זו תגובת התנגדות הירואית וחזקה לפשעי האויב ולתוקפנות שלו". מלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר כי לראשונה מאז פברואר הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב. "ראש הממשלה מתעדכן בדקות אלה באופן שוטף על האירועים הביטחוניים ויקיים הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון".
9 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בפסוטה
פגיעת רקטה בפסוטה
פגיעת הרקטה בפסוטה
(צילום: AFP)

9 צפייה בגלריה
שובל עשן בנהריה לאחר האזעקה שובלי עשן בראש הנקרה לאחר האזעקות שנשמעו באזור
שובל עשן בנהריה לאחר האזעקה שובלי עשן בראש הנקרה לאחר האזעקות שנשמעו באזור
שובל עשן בצפון, לאחר שיגור מטחי הרקטות
(צילום: ביסאן גאנם, יהודה פטיטו)
9 צפייה בגלריה
 עשן בגליל לאחר האזעקה
 עשן בגליל לאחר האזעקה
פגיעה ביישוב שלומי בגליל המערבי
( צלם: ברכאת גדבאן)
9 צפייה בגלריה
  גלנט ונתניהו בהערכות ביטחוניות. הקבינט יתכנס הערב
  גלנט ונתניהו בהערכות ביטחוניות. הקבינט יתכנס הערב
גלנט ונתניהו בהערכות ביטחוניות. הקבינט יתכנס הערב
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
שר הביטחון יואב גלנט מסר מצידו כי "העביר הנחיות ראשוניות לרמטכ"ל ולמערכת הביטחון". השאלה המכרעת האם ישראל הולכת להסלמה היא מה מידת מעורבות חיזבאללה. אופי התגובה הישראלית ייקבע לפי התשובה לשאלה האם חיזבאללה יישאר מחוץ למשוואה או יחליט להתערב. כוח האו"ם בדרום לבנון, יוניפי"ל, קרא להרגעת הרוחות: "המצב כרגע מסוכן, אנחנו מפצירים בכל הצדדים להפגין איפוק".
דובר מד"א, זכי הלר, עדכן כי מלבד שני הפצועים שמצבם מוגדר קל, צוותי מד"א קיבלו דיווח על אישה בת 60 שנחבלה בדרך למרחב המוגן, ועל אישה נוספת שלקתה בהתקף חרדה. "במגן דוד אדום הועלתה רמת הכוננות לרמה ג', כוחות מד"א מתוגברים בחובשים ופרמדיקים בכל רחבי הארץ", נמסר.
בעקבות השיגורים האחרונים מלבנון, הודיעה קרן קיימת לישראל על סגירת פארק אדמית, פארק גורן ויער חניתה למטיילים. נמסר כי "אין להגיע לאתרים אלו".
9 צפייה בגלריה
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בשלומי
פגיעת רקטה בסניף בנק בשלומי
(צילום: AP)
אליק קפלן (47), בעל משק מהמושב בצת, סיפר על נפילת רקטה במקום: "זה נס פסח, 150 מטר מהמקום גרה אחותי ועוד משפחות במושב, אם הרקטה שהרסה לי את הלול הייתה נופלת על בית אז משפחה שלמה הייתה נמחקת כאן, הלול היה ללא בעלי חיים, שימש מחסן לציוד, נזק של מאות אלפי שקלים, אבל תודה לאל שאף אחד לא נפגע". קפלן הוא גם בעל צימרים באזור: "הם היו מלאים בצהריים ועכשיו כולם חזרו למרכז. הימים הבאים יהיו ריקים, אנחנו חזקים ולא ניתן לאף אחד לנצח אותנו".

הירי לצפון: שעות אחרי עוד שיגורים לדרום

מטחי הרקטות לכיוון הגליל מגיעים שעות לאחר המשך השיגורים מרצועת עזה ליישובי עוטף עזה והנגב המערבי, ברקע העימותים במסגד אל-אקצא אמש ושלשום עם מתפללים שהתבצרו במקום. התרעות הופעלו תחילה בשעה 05:28 במושבים פטיש ורנן שליד אופקים, ועשר דקות מאוחר יותר גם בקיבוץ דורות שבמועצה האזורית שער הנגב, סמוך לשדרות.
הדי פיצוצים נשמעו באזור, ומדובר צה"ל נמסר בהמשך כי שבע רקטות קרקע-אוויר (נ"מ) נורו מרצועת עזה והתפוצצו באוויר. חמש מהרקטות שוגרו לכיוון שטח ישראל ושתיים לעבר הים בשטח הרצועה. לא בוצעו יירוטים.
9 צפייה בגלריה
שיגור הרקטות מעזה כפי שנראה מאשקלון
שיגור הרקטות מעזה כפי שנראה מאשקלון
שיגורי הרקטות הלילה מרצועת עזה, כפי שנראו מאשקלון
(צילום: רויטרס)
ירי רקטות נ"מ כבר בוצע כמה וכמה פעמים בעבר על ידי ארגוני הטרור ברצועה, ולפי שעה לא ברור אם הרקטות הבוקר כוונו נגד כלי טיס כלשהם או במטרה להפעיל אזעקות בישראל ולהפריע למנוחת התושבים - אחרי שגם אמש בוצעו פעולות "הטרדה ליליות" סמוך לגבול הרצועה. גם ביום שני האחרון שוגרו טילי קרקע-אוויר לעבר מטוסי חיל האוויר, שיירטו אז כטב"מ בשמי עזה, ובתיעוד שפרסם חמאס מאותו אירוע נראה מטוס הקרב הישראלי משגר נורים.
במהלך ליל הסדר אמש שוגרו מהרצועה שתי רקטות, אך לא הופעלה אזעקה. אחת מהן נפלה בשטח הרצועה והשנייה התפוצצה במרחב גדר הגבול, באזור המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים או נזק.
הרקטות אמש שוגרו אחרי יממה מתוחה למדי שהחלה במהומות שפרצו במסגד אל-אקצא בלילה שבין שלישי לרביעי, אז נעצרו יותר מ-350 מתפרעים שהתבצרו במסגד. במהלך אותו לילה ובבוקר שאחריו שוגרו בין 16 ל-18 רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל, ורובן יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל או נפלו בשטח פתוח. גבר כבן 30 נפצע אז באורח קל כשרץ למרחב מוגן ונחבל. אחת הרקטות פגעה במפעל שטראוס בשדרות, מבלי לגרום לנפגעים בגוף.
בעקבות ההסלמה בצפון עמותת ער"ן מתגברת את קווי המוקדים בטלפון ובאינטרנט כדי לתת מענה לכל מי שצריך סיוע נפשי ותמיכה רגשית. "אם אתן.ם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה, אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית, לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201 ובאתר ער"ן בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.
קו הסיוע של עמותת נט״ל תוגבר, הקו מעניק סיוע נפשי לכל מי שחש חרדה ולחץ בעקבות המצב. הקו פעיל במספר: 1-800-363-363.