1 צפייה בגלריה
נתניהו חולף ליד תמונה של ז'בוטינסקי לפני הצהרה לתקשורת
נתניהו חולף ליד תמונה של ז'בוטינסקי לפני הצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו וברקע זאב ז'בוטינסקי
(צילום: נדב אבס )
גם היום, בפברואר 2023, כשנכנסים לאתר הרשמי של מפלגת הליכוד מכריזה הכותרת היפה עם הלמ"ד המסתלסלת: "מפלגה לאומית ליברלית". אכן, זה מה שהייתה המפלגה עם הקמתה - איחוד של מפלגת החירות הלאומית עם הליברלים. אבל חירות הייתה תנועה ליברלית עוד קודם. אבי התנועה זאב ז'בוטינסקי היה אולי גדול הליברלים היהודים בדורות האחרונים, בוודאי גדול ההוגים של הימין הליברלי. הוא האמין בכל לבו לא רק בזכותנו על הארץ אלא גם בכלכלה חופשית ובזכויות מיעוטים. הוא דגל בחופש דת והיה מראשוני הפמיניסטים.
בשנים האחרונות נדמה שהליכוד מתרחקת יותר ויותר ממשנתו הליברלית של אביה הרוחני. מהבטחות בחירות רציניות של יו"ר המפלגה בנימין נתניהו שנוגדות כל אידיאולוגיה כלכלית ליברלית, ועד הצעות חוק לא משמעותיות כמו רצונו של מיקי זוהר לחסום תכנים באינטרנט - רבים הרגישו שהמפלגה איבדה את המילה ההיא שאחרי המקף. אבל יש תקווה שעטרה תוחזר ליושנה דווקא מכיוון לא צפוי. הכניסה לממשלה שבה מרוכז כוח רב בידי המפלגות החרדיות, שבמהותן אינן ליברליות, מאלצת את הליכוד ואת העומד בראשה לשוב פעם אחר פעם לעקרונותיה הליברליים של התנועה.
בשבוע שעבר נחשפה הצעת חוק של ש"ס המבקשת להטיל עונשים כבדים, ואף מאסר, על אנשים – ובעיקר נשים - שיגיעו לכותל בלבוש שאינו צנוע (מה נחשב צנוע זה כבר דיון שלם בפני עצמו) או ינגנו במתחם בכלי נגינה. נתניהו נאלץ להבהיר שהחוק לא יקודם והמצב בכותל יישאר כשהיה. כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שבה הוא נאלץ להבהיר את עמדותיו בנושאי דת ומדינה. עוד בשלבי המשא ומתן היא התבקש להבהיר שייצור החשמל בישראל לא יוגבל בשבת, לאחר שפורסם שמפלגת יהדות התורה הכניסה דרישה זו לחדרי הדיונים.
לא רחוק היום שבו יציעו נציגי המפלגות החרדיות בכנסת חוקים ותקנות שסותרים באופן בוטה – אפילו יותר מהיום - את המשנה הכלכלית הליברלית. כבר כעת קשה לרבים במחנה לעכל את קצבאות הילדים ואת העדפת לימודי תורה על פני השתלבות בשוק העבודה. המצב הזה מכביד על המשק הישראלי ולפי מומחים הוא צפוי להידרדר עוד יותר.
לא מופרך להעריך ששר השיכון יצחק גולדקנופף, שאמר – ואחר כך סיפק התנצלות רפה - שלימודי תורה קשים יותר משירות קרבי בצבא, יבקש להעביר חוקים הנותנים עדיפות ללומדי התורה על פני חיילים. חוקים כאלה לא יעברו בשתיקה או בכלל, ויכריחו את הליכוד, שבוחריו תומכים באופן מובהק ומוצק בצה"ל, לצאת נגד השותפה הבכירה לממשלה.
אופיר דייןאופיר דיין צילום: דן בלילטי
לחלק מאנשי הימין הלאומי הליברלי, ואני ביניהם, היה קשה עם הכוח והתיקים החשובים שניתנו למפלגות שאינן ליברליות, לשון המעטה, אך אולי מכאן יגיע השינוי. הצורך המתמיד להתנצל ולהסביר שמדינת ישראל לא תהפוך למדינת הלכה סוציאליסטית יגרום למצביעי הליכוד ותומכיו לבחור את נציגיהם בפריימריז לא רק לפי שיקולים ביטחוניים ומדיניים, אלא גם לפי שיקולים כלכליים-חברתיים.
ישנה עוד דרך ארוכה. כרגע זה אפילו לא אור בקצה המנהרה אלא הבזק קלוש שאולי יתגבר, אבל בהחלט ישנה הזדמנות פז שאסור להחמיץ כדי להחזיר את הליכוד למה שהוא במהותו - מפלגה לאומית שאינה מוותרת על חירויות הפרט ועל מדיניות כלכלית ימנית.
  • אופיר דיין היא פרשנית פוליטית ואשת תקשורת
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il