השר מאיר פרוש, המשמש השר לירושלים ולמסורת וזה האחראי על אירועי ההילולה במירון, הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מבקש להסיר ממנו את האחריות על ההילולה, בין השאר בשל אי-כיבוד ההסכם הקואליציוני שנחתם עם מפלגתו. "מוטלת עליי אחריות ללא סמכויות. הן מפוצלות ביני לבין המרכז הארצי למקומות הקדושים והמשרד לשירותי דת", האשים פרוש במכתב לנתניהו.
  • לעיון במכתב הפרישה המלא של פרוש - לחצו כאן
2 צפייה בגלריה
נתניהו במליאת הכנסת
נתניהו במליאת הכנסת
"מוטלת עליי אחריות ללא סמכויות". נתניהו ופרוש
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
הודעתו של פרוש מגיעה אחרי פרישתו של אבי מעוז מתפקיד סגן שר במשרד ראש הממשלה, ובצל ביקורת גוברת במפלגתו של פרוש על נתניהו על אי-כיבוד ההסכמים הקואליציוניים - שפורסמה היום ב-ynet. במפלגת יהדות התורה אף הזהירו כי פרוש יפרוש מהממשלה אם דברים לא ישתנו.
"אני, צוות לשכתי, וכן מנכ"ל המשרד וצוות לשכתו עושים לילות כימים ופועלים ללא לאות על מנת להתארגן לקראת הילולת מירון תשפ"ג ולהשלים את ההיערכות לה, על אף לוח הזמנים הקצר ביותר אשר נתון לנו לשם כך", כתב פרוש לנתניהו. "לצורך כך אף בחרנו פרויקטור לביצוע כל הנדרש, וצוות משרדי והפרויקטור הנבחר פעלו בתקופה האחרונה מול כלל הגורמים הרלוונטיים להפקת האירוע, וביניהם מנהל מקרקעי ישראל, אג"ת, המועצה המקומית, משטרת ישראל, משרד המשפטים, משרד התחבורה, נציגי ציבור וראשי קהילות. לצד זאת, באשר להתקשרות עם חברת הפקה לצורך הפקת האירוע הוערמו על משרדי קשיים".
פרוש הסביר כי בפגישה בין נציגי משרדו לנציגי המשרד לשירותי דת ונציגי המרכז למקומות קדושים, הודיע כי הוא מעוניין להשתמש בשירותי המפיק שעשה זאת בהילולה הקודמת - אולם מנכ"ל משרד הדתות ונציג המרכז הודיעו ש"לא יקום ולא יהיה", כלשונו. "נציג המרכז למקומות קדושים הביע עמדה נחרצת שלפיה על ההסכם עם חברת ההפקה להיות מול המרכז - מצב אשר לא מאפשר את העברת ניהול אירוע ההילולה לידי, כמתחייב", הוסיף פרוש.
2 צפייה בגלריה
הילולת ל"ג בעומר במירון
הילולת ל"ג בעומר במירון
ההילולה במירון. ארכיון
(צילום: AFP)
"במצב דברים שכזה, שבו מוטלת עלי אחריות ללא סמכויות, ושבו הסמכויות מפוצלות ביני לבין המרכז הארצי למקומות הקדושים ולמשרד לשירותי דת, והמרכז הארצי מתנגד בתוקף להוצאת כלל הסמכויות והתפקידים הנוגעים לניהול ההילולה מידיו, מובן כי לא אוכל למלא את תפקידי ולממש את האחריות שהפקידה בידיי הממשלה. כן חשוב לציין שהדבר אינו עולה בקנה אחד עם המלצות הביניים של ועדת החקירה, שלפיהן על הממשלה למנות שר אחראי אחד על ניהול, ארגון והפקת ההילולה.
"המתואר לעיל מנוגד להסכם הקואליציוני בין סיעת הליכוד בראשותך לבין סיעת יהדות התורה. אשר על כן, ובנסיבות שבהן המפיק של ההילולה אינו כפוף אליי ואף חברת הבקרה עליו אינה כפופה אליי, אני מודיע בזאת בניגוד להחלטה הנ"ל בנסיבות העניין כאמור אין ביכולתי לקיים את השליחות שהוטלה עליי בישיבת הממשלה לכהן כשר ממונה לניהול ההילולה השנה".
פרוש אמר הבוקר בריאיון לישי שנרב ב-ynet radio כי הוא חש שההסכמים הקואליציוניים לא קוימו במלואם. לדבריו, "אני ממש לא מרוצה ממה שרוצים לקיים או שאומרים שיקיימו או שמקיימים. לטעמי, כשחושבים על הסכם, חותמים כדי לקיים אותו, לא חותמים כדי לא לקיים".
פרוש הוסיף: "יכול להיות שיש מרמור, כעס ותסכול, ומטבע הדברים שזה קורה. אבל הדברים האלה אמורים להסתדר, ולכן אני לא חושב שלקואליציה הזאת יש סכנת מוות".
נזכיר כי גורמים ביהדות התורה תקפו בחריפות היום את נתניהו, בעקבות התחייבויות שלא קיים לגבי תקציבים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. מדובר בין השאר בהתחייבויות של נתניהו להשוות את שכר צוותי החינוך החרדי לזה החילוני, ולהעביר תקציבים נוספים למוסדות חרדיים. הגורמים אמרו כי "בליכוד יש קריאת מפה פוליטית לקויה. נתניהו לא מבין שאם לא יוסדרו הבעיות הפוליטיות הכוח הקואליציוני שלו ייחלש".
אתמול החרימו חברי יהדות התורה את דיון 40 החתימות במליאת הכנסת ואת הודעת ראש הממשלה בדיון במחאה על הדרישות שלא קוימו. לאחר שיחה שהתקיימה בין בכירים במפלגה לנתניהו, התחייב נתניהו לפתור את הכול עד הבוקר, אולם דבר לא קרה וביהדות התורה הזעם מתחדד אף יותר.
ישי שנרב השתתף בהכנת הכתבה