לפני חודש נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בעיצומה של הלחימה בעזה ובצפון, בצה"ל ביקשו מהפנטגון לקבל מסוקי קרב לתגבור המערך בחיל האוויר. הבקשה ההיא נתקלה בסירוב אמריקני, אך המגעים הותנעו מחדש מאז באמצעות הדרג המדיני, וגורמי ביטחון ישראלים אישרו אמש (חמישי) באופן רשמי כי במפגש בוושינגטון בשבוע האחרון בין בכירים ישראלים לעמיתיהם האמריקנים, קודמה הדרישה הישראלית לקבל מסוקי קרב מסוג אפאצ'י - ובהקדם האפשרי.
הרכיב הזה לא היה בתוכניות המקדימות של צה"ל (התר"ש), אך הצורך בו התחדד במלחמה, בשל עומס קיצוני על שתי טייסות מסוקי קרב היחידות שיש לצה"ל, 190 ו-113, עם מסוקי הפתן והשרף, שפועלים בשמי הרצועה 24/7 מ-7 באוקטובר. מסוקים אלה טסים "עד קצה יכולתם", ובתרחיש של לחימה בצפון הצורך בהם יגדל דרמטית.
2 צפייה בגלריה
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר משגר טיל לעבר רצועת עזה במלחמת חרבות ברזל, כפי שנראה מעל שדרות
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר משגר טיל לעבר רצועת עזה במלחמת חרבות ברזל, כפי שנראה מעל שדרות
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
גורמי הביטחון אישרו אמש בשיחה עם ynet כי בפגישות ראשי משרד הביטחון בפנטגון ביקשה ישראל לקבל "סלוטים" מארה"ב של ייצור אפאצ'ים, במפעלי היצרנית בואינג בארה"ב - והמטרה היא לאפשר קדימות לקבלם כחדשים, מפס הייצור שתפוס לטובת צבא ארה"ב, בטווח הנראה לעין.
בשבועות האחרונים היו פניות בדרגי המקצוע בין הצבאות לקבל מסוקי קרב משומשים, כפי שנחשף כאן בחודש שעבר, אך מגעים אלו לא צלחו ולכן הותנעו המגעים מחדש ברמת הממשלות, בין היתר במסגרת ביקורו של מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אייל זמיר, בוושינגטון.
במהלך שתוכנן בתוכנית הרב-שנתית של צה"ל, וקודם בשבוע האחרון מול הפנטגון, הניעו את הגעתה של טייסת קרב חדשה, שלישית, מסוג F35, מטוסי "אדיר" - והעסקה צפויה להיחתם בשבועות הקרובים כפי שדווח ב-ynet אתמול בצהריים. המטוסים צפויים להגיע בחציו השני של העשור הנוכחי, לקראת סופו. עסקה לטייסת רביעית, מסוג F15EX שיהוו המפציצים הבאים של חיל האוויר, קודמה גם היא במפגש של בכירי מערכת הביטחון בפנטגון – וגם אלו יגיעו לאחר שייצרו אותם בעוד מספר שנים, לפי תוכנית.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר
המהלך קודם במהלך ביקורו בוושינגטון. האלוף במיל' זמיר
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
כבר היום מאוישת טייסת וחצי של מטוסי "אדיר", שתושלם במהלך 18 החודשים הקרובים לשתי טייסות. ברקע כאמור ביקורו של האלוף במיל' זמיר בוושינגטון, שם נועד עם בכירים במשרד ההגנה האמריקני, בכירים במחלקת המדינה האמריקנית וכן בכירים בתעשייה הביטחונית של ארה"ב.
בין היתר עסק זמיר באופן נרחב בהמשך החימוש ורכישות הנשק כהיערכות לתרחישי המלחמה השונים ולהתפתחויות הצפויות. הדיונים עסקו גם בתוכנית הרב-שנתית, הכוללת רכש של פלטפורמות ויכולות מתקדמות, לשימור עליונותו ומוכנותו של צה"ל לכל תרחיש. זאת כחלק מהפקת הלקחים מהמלחמה ויישומם בתוכניות ההצטיידות.
המנכ"ל זמיר דן עם בכירי הממשל האמריקני גם בתמונת מצב הלחימה בעזה והלחימה מול חיזבאללה בצפון, כמו גם "בתוקפנות האיראנית שמנסה לפגוע בישראל ולערער את היציבות במזרח התיכון". המנכ"ל נפגש גם עם בכירי התעשיות הביטחוניות האמריקניות הגדולות - סגן נשיא בכיר בחטיבת המטוסים בלוקהיד מרטין, גרג אולמר, סגן נשיא בכיר לפיתוח עסקי ואסטרטגיה גלובליים בלוקהיד מרטין, מייקל ווילאמסון, ונשיא בואינג הצבאי, טד קולברט, לדיון בסטטוס העסקאות הביטחוניות הקיימות ובתכניות משרד הביטחון לקדם עסקאות חדשות לרכש אמל״ח וציוד מתקדם. כך נמסר מלשכתו של זמיר.
פורסם לראשונה: 21:56, 25.01.24