לאחר כניסת הפסקת האש הבוקר (יום שני) במבצע "עלות השחר", נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר בשדרות, שם נועד עם ראש העיר אלון דוידי, וכן עם ראשי רשויות עוטף עזה, ראש מועצת אשכול גדי ירקוני, ראש מועצת שדות נגב תמיר עידאן, ראש מועצת חוף אשקלון איתמר רביבו וראש מועצת שער הנגב אופיר ליבשטיין. הרצוג אמר כי "אתם החומה שמגנה על ישראל. כולכם תפקדתם בצורה מדהימה, החל בתושבים ועד ראשי הרשויות, שהפגינו חוסן נפשי בלתי רגיל".
1 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד בשדרות עם ראשי רשויות בעוטף עזה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נועד בשדרות עם ראשי רשויות בעוטף עזה
הנשיא הרצוג נועד בשדרות עם ראשי הרשויות בעוטף עזה
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ)


עופר ליברמן, חקלאי תושב הקיבוץ ניר עם שבעוטף עזה, סיפר לאולפן ynet על הקשיים שהוא ומשפחתו חוו במהלך המבצע. "הרגשנו מתח מטורף כבר בסגר שהיה בימים שקדמו למבצע. הבת שלי אמרה לי 'נו אבא, שיהיה כבר צבע אדום', כדי שהמתח יישבר". תיאר. עם זאת, עופר הוסיף כי הוא מרוצה מסיום המבצע, ומהאופן שבו הסתיים. "אני שמח שירינו את הירייה הראשונה, במקום לחכות שיירו עלינו", אמר.
בנוגע לחזרה לשגרה, עופר הודה כי היא תהיה הדרגתית. "עלינו מאפס למאה בשניות, קשה לשחרר מהדריכות הזו באותה המהירות. אנשים צריכים קצת זמן לחזור לעצמם, וזה בסדר", תיאר. בנוגע לעתיד, עופר אמר כי הוא מקווה שהמבצע ייצר הרתעה. "כנראה שאין עם מי לדבר בצד השני, אז לשיטתי חייבים לחזק את ההרתעה. זה הדבר היחיד שיוכל להביא להפסקות ארוכות יותר בין סבב לסבב", אמר עופר.

דניאל זהר ורון ממן, שהתכוונו להתחתן באולם בעוטף, סיפרו לאולפן ynet כי נאלצו להעביר את האירוע לאולם בירושלים, לאחר כמה ימים מלאים באי-וודאות. "עברו עלינו ימים לא קלים. התעוררנו ביום ראשון להנחיות של פיקוד העורף, שלמעשה אסרו עלינו לקיים את האירוע במקום המתוכנן. בעלי האולם לא ממש התחשבו בנו, אמרו 'בואו נחכה ונראה מה קורה'. כל המשפחה הייתה במשבר", אמר רון.
רון תיאר כי "רק אתמול סגרנו אולם בירושלים. את העניינים עם האולם הקודם נמשיך בהליך משפטי, ואני מאמין שהכל יסתדר בסוף". דניאל הוסיפה: "התקשרתי לכולם ואמרתי להם שנעדכן אותם ברגע שנדע משהו קונקרטי. לבסוף הודענו לכולם ב-23:00 בלילה, והם תמכו בנו ועודדו אותנו. אני רק מחכה לערב".

שיבולת שופט אדלמן, מנהלת הקהילה בקיבוץ נחל עוז, סיפרה לאולפן ynet כי היא מתארחת בקיבוץ משמר העמק שבצפון, יחד עם כ-70 חברי קיבוץ נוספים. "כאן במשמר העמק מארחים אותנו בכל פעם שעולה הצורך", שיבחה שיבולת. "הימים האחרונים היו קשוחים מאוד, ואנחנו מחשבים את צעדנו: האם לחזור לשגרה, או לחכות מעט ולראות איך יתפתחו הדברים".
על הקושי בחיים בנחל עוז, שהיווה מטרה לרקטות גם בסבבי לחימה קודמים, אמרה שיבולת כי "אנחנו רוצים לחיות איתם בשלום, ומשערים שגם בצד השני מעוניינים בכך. עם זאת, צריך להיות מעשיים. מדובר בסבב לחימה אחד מני רבים, היו כבר לפניו, ויבואו עוד אחריו". שיבולת הודתה "מבחינה מנטלית, היה קשה יותר לשבת כאן בצפון ולראות את הדיווחים על צבע אדום בחל עוז, מאשר לשבת בממ"ד בקיבוץ שלי. מבחינה נפשית אנחנו באמת במקום לא פשוט, ומקווים לחזור לנהל את חיינו בשגרה כמה שיותר מהר".

קארין קליינברג חורי, משפיענית אינסטגרם משדרות, סיפרה כי נעזרה בקהל העוקבים הרחב שלה כדי לגייס כסף עבור חיילים במהלך המבצע. "כבר במבצע 'שומר החומות' אני ובעלי גייסנו כסף עבור בעלי עסקים בדרום שלא יכלו לעבוד, וגם עבור חיילים, שיהיה להם מה לאכול", הסבירה.
במבצע הנוכחי, קארין תיארה כי קהל העוקבים שלה תרם יותר מ-10,000 שקלים. "עם הכסף הזה דאגנו לאוכל עבור כ-200 חיילים, ארוחות, חטיפים ושתיה", סיפרה.

אלוף-משנה שגיא ברוך, מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף, שיבח בריאיון לאולפן ynet את תפקוד האזרחים במהלך המבצע. "האוכלוסיה הפגינה הקשבה ומשמעת להנחיות, וכתוצאה ראינו פגיעה מצומצמת מאוד, שכללה בעיקר פציעות קלות", שיבח ברוך. "כך, יחד עם התפקוד המצוין של כיפת ברזל ושיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, הצלחנו למנוע מהג'יהאד האיסלאמי הרבה מאוד הישגים", תיאר.
ברוך התייחס לפערי המיגון הקיימים בין יישובי העוטף לבין מקומות מרוחקים יותר, והדגיש כי היצמדות להנחיות, גם בהיעדר מרחב מוגן, עשויה להציל חיים. "פערי המיגון משתנים בין עיר לעיר ותלויים גם בשנת הבנייה של המבנים, אבל מיעוט הנפגעים הוא לא עניין של מזל - אלא של משמעת וזהירות של התושבים", קבע.