חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת פנה בצהריים (יום שני) לחברת הכנסת עידית סילמן, עד לא מזמן יו"ר הקואליציה, והודה לה על פרישתה. בדיון שעסק בהכרזה על חבר הכנסת עמיחי שיקלי כפורש, הסביר טיבי כי הרשימה המשותפת לא נוהגת לרוב להתערב בנושאים פנימיים של מפלגות - ולאחר מכן פנה לסילמן: "לא ראיתי אותך מאז ההחלטה שלך. אני רוצה להודות לך באופן אישי. נוצר מצב אסטרטגי מאוד מעניין, ומגיעה לך תודה. תודה עידית".
1 צפייה בגלריה
אחמד טיבי ועידית סילמן
אחמד טיבי ועידית סילמן
סטרוק דרשה לדעת "מה המצב המעניין?". סילמן וטיבי
(צילום: ערוץ הכנסת )
סילמן, שלא נראתה כמי ששמחה לקבל מחמאות מטיבי, השיבה: "אני את התודות מקבלת רק מבורא עולם". לאחר מכן פנתה לשר מתן כהנא, שהותקף על-ידי חברי האופוזיציה בדיון, ואמרה לו: "השר כהנא, בתור שר דתות אתה יודע שאת התודה אנחנו מקבלים רק מבורא עולם לא מאף אחד אחר".
חברת הכנסת אורית סטרוק ביקשה מטיבי לפרט "מה המצב האסטרטגי המעניין", אך הוא לא השיב. נציין כי בעקבות פרישתה של סילמן מהקואליציה, נוצר תיקו של 60-60 במליאת הכנסת, מה ששיפר למעשה את עמדתה של הרשימה המשותפת - ששייכת לאופוזיציה, אך מתנגדת הן לממשלה בראשות נתניהו והן לממשלה הנוכחית. בכנסת הנוכחית שיתפה המשותפת פעולה עם הליכוד כמה פעמים נגד הצבעות הקואליציה ונחלה הצלחות, כשמנגד נרשמו שיתופי פעולה ספורים גם עם הקואליציה. כעת, כששני הגושים נמצאים במעין תיקו, השפעת ששת חברי הכנסת של הרשימה המשותפת על חלק מההצבעות עשויה להיות מהותית יותר.
פורמלית, סילמן החליטה לפרוש על רקע פרשת החמץ בבתי החולים וסוגיות דת ומדינה אחרות, אך בפועל היא קיבלה תמורת פרישתה הבטחה לשריון במקום 10 בליכוד - לצד מינוי לשרת הבריאות אם ח"כ בנימין נתניהו יצליח להקים ממשלה. מאז פרישת מהמפלגה עברו כשלושה שבועות, שבהן הצליחה הקואליציה באופן יחסי לצופף את השורות - אך מנגד, הכנסת נמצאת בפגרה, ולא ברור כיצד יצליחו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד לשמור על המצב הרעוע ממילא כשהכנסת תחזור לתפקוד מלא של הצבעות ודיונים במליאה ובוועדות.