שעות ספורות לאחר התקרית החריגה במחנה הפליטים ג'נין - שבה נהרגה בחילופי אש בין לוחמי צה"ל לחמושים פלסטינים הכתבת הבכירה של אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה - בישראל מבינים כי מדובר באירוע מורכב ביותר שעלול לגרור השלכות מדיניות ופוליטיות משמעותיות.
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד הציעו לרשות הפלסטינית לערוך חקירה פתולוגית משותפת לגופתה של אבו עאקלה, הצעה חריגה ולא מקובלת כשמדובר בתושבת ישראלית, אך בדרג המדיני מסבירים כי גם כך מדובר באירוע יוצא דופן גם מהסיבה שלאבו עאקלה היו אזרחויות נוספות, בהן אזרחות אמריקנית.
7 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה, וגופתה שנישאה על ידי חמושים במחנה הפליטים בג'נין
(צילום: מתוך פייסבוק, AFP)

בנאום שנשא במליאת הכנסת אמר רה"מ כי "בלי חקירת אמת לא נוכל להגיע לחקר האמת. ישראל קראה לפלסטינים לבצע ניתוח פתולוגי משותף בהסתמך על כל התיעוד ועל כל הממצאים הקיימים. הפלסטינים כאמור מסרבים, ואני מצפה מהם לשתף פעולה ובמיוחד להימנע מפעולות שעלולות לזהם את החקירה".
גם שר הביטחון בני גנץ אמר כי מהממצאים הראשוניים של צה"ל - לא זוהה ירי לעבר המיקום שבו הייתה העיתונאית הפלסטינית. גנץ התקשה להשלים את משפטיו בזמן שהליכוד והרשימה המשותפת התפרצו לעברו ללא הפסקה.

מות העיתונאית הבכירה - כתבות נוספות


חבר הכנסת אחמד טיבי חשף בריאיון לאולפן ynet כי אחת האזרחויות של אבו עאקלה היא אזרחות אמריקנית. "אני קורא לנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להתערב באופן אישי", אמר טיבי, והוסיף כי מבחינתו דובר צה"ל - שטען דוקא כי הוא לא יודע לקבוע בוודאות מי ירה בעיתונאית - "שקרן עד שיוכח אחרת". טיבי התייחס בכך כנראה להודעות אחרות שפורסמו בשם הצבא, ובהן הטענה שחמושים פלסטינים פגעו באבו עאקלה הייתה נחרצת יותר.
הח"כ מהרשימה המשותפת טען כי "עדים" שהיו ליד אבו עאקלה, בהם עיתונאי נוסף שנפצע קל בחילופי האש, טוענים שהיא נורתה על ידי צה"ל, והוסיף שהם סיפרו כי "לא היו יריות מצד הפלסטינים". לדברי טיבי, "העדים האלה היו במקום. הם הרבה יותר אמינים מדובר צה"ל שהאמינות שלו מוטלת בספק באופן היסטורי".
טיבי ציין כי הכיר את אבו עאקלה באופן אישי, ולדבריו קשה לו לדבר עליה בלשון עבר: "הפנים של שירין הם הפנים של אל-ג'זירה בעולם הערבי כולו. היא עיתונאית שטח אמיצה, אמינה. היא נפגעה בעבר כבר כמה פעמים על ידי רימוני גז, הלם, ולפי העדויות מאנשים שהיו איתה, גם מהעיתונאי סמדי שנפגע איתה, חיילים ירו לעברם ושירין נפגעה מכדור מתחת לאוזן ונהרגה. אני לא מתפלא על פגיעה בעיתונאים פלסטינים, עשרות עיתונאים פלסטינים נפגעו או נהרגו במשך השנים האלה. היחס של צבא הכיבוש לעיתונאים פלסטינים הוא כאל פלסטינים, ולכן הוא יחס ברוטאלי ולא מתחשב".

שגריר ארה"ב בישראל, תום ניידס, צייץ בטוויטר כי אכן מדובר באזרחית אמריקנית - וקרא לחקירה מעמיקה לבירור נסיבות מותה. אחרי ההאשמות מצד אבו מאזן - שהטיל את מלוא האחריות למותה של העיתונאית על הכוחות הישראליים - ראש הממשלה בנט הבהיר כי "יו"ר הרשות מטיח בישראל האשמות ללא בסיס מוצק. על פי הנתונים שבידינו כרגע, יש סיכוי לא מבוטל שפלסטינים חמושים, שירו באופן פרוע, הם שהביאו למותה המצער של העיתונאית".
לדברי בנט, "הפלסטינים אף תועדו אומרים 'פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה'. אף חייל לא נפגע, מה שמעלה את האפשרות כי הם ירו ופגעו בעיתונאית. ישראל קראה לפלסטינים לביצוע ניתוח פתולוגי משותף וחקירה משותפת, בהסתמך על כל התיעוד והממצאים הקיימים, כדי להגיע לאמת. עד כה, הפלסטינים מסרבים. כוחות צה"ל ימשיכו לפעול כנגד המחבלים בבסיסיהם, על מנת לשבור את גל הטרור הרצחני ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. אנו מגבים את לוחמינו".
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ראש הממשלה בנט בנאומו בכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר האופוזיציה נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')

בינתיים, משרד החוץ הקטארי גינה בחריפות את מות העיתונאית שעבדה ברשת שנמצאת בבעלות הממלכה. "הריגתה של שירין אבו עאקלה ופציעתו של העיתונאי עלי סמודי הם פשע מתועב, הפרה בוטה של הדין ההומניטרי והתגרות בוטה בחופש העיתונות", מסר משרד החוץ. "קטאר מגנה בחריפות את הריגתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה בידי כוחות הכיבוש הישראלי, ומדגישה את הצורך לקבל תשובות מישראל על הפשע הזה ולהביא את המעורבים למשפט בינלאומי".
אבו עאקלה בת ה-51 נורתה כאמור במהלך חילופי אש שניהלו הבוקר כוחות צה"ל עם חמושים פלסטינים במחנה הפליטים ג'נין. זו הייתה הפעם הראשונה זה שלושה שבועות שכוחות צה"ל נכנסו למעוז ארגוני הטרור בצפון הגדה, וכוחות של יחידת דובדבן פעלו באזור למעצר מבוקשים. לפי צה"ל במהלך הפעילות החלו מחבלים ליידות מטענים ורימונים לעבר הכוחות, שהשיבו באש.
ברשת אל-ג'זירה מיהרו להאשים שלוחמי צה"ל היו אלה שירו בה, ואף טענו כי הם עשו זאת "בדם קר". העיתונאית נפגעה בפלג גופה העליון - לפי הדיווחים בראשה - ופונתה לבית חולים מקומי, אך כעבור זמן קצר נקבע מותה. אבו עאקלה הייתה מוכרת מאוד בקרב ערביי ישראל ובעולם הערבי, וסיקרה בשני העשורים האחרונים את מזרח ירושלים ואת הגדה המערבית. עיתונאי פלסטיני נוסף בשם עלי סמודי, שהיה ליד אבו עאקלה, נפצע קל בחילופי האש.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מהירי בשירין אבו עאקלה, ג'נין
תיעוד מהירי בשירין אבו עאקלה, ג'נין
תיעוד מרגעי הירי באבו עאקלה בג'נין, הבוקר
7 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים ג'נין פליטים חמושים ירי צה"ל טרור מחבלים
מחנה הפליטים ג'נין פליטים חמושים ירי צה"ל טרור מחבלים
תיעוד של ירי מצד חמושים פלסטינים בג'נין, הבוקר
בתגובה הרשמית של אל-ג'זירה - רשת טלוויזיה קטארית שמשדרת ברחבי העולם הערבי - נמסר: "מגנים את הפשע הנורא שנועד למנוע מכלי התקשורת להעביר את מסריהם. אנו מטילים על ממשלת ישראל וכוחות הכיבוש את האחריות לרצח העמיתה שירין. אנו דורשים מהקהילה הבינלאומית לגנות ולבוא בחשבון עם כוחות הכיבוש הישראליים על הפגיעה והריגתה של העמיתה שירין אבו עאקלה".
גורמים בצה"ל אמרו כי מדובר באירוע "מצער מאוד", וטענו כי "ככל הנראה" העיתונאית נפגעה מהירי של אותם חמושים פלסטינים, אותו תיארו כחסר הבחנה. "האירוע ייבדק לעומקו, וככל שיימצא פער - נדע לתחקר, ללמוד ולהפיק מסקנות בהתאם", מסרו הגורמים. לדבריהם, "במהלך הפעילות במרחב מחנה הפליטים ג'נין החלה זריקת מטענים וירי מסיבי מאוד לעבר כוחות צה"ל. הכוח הגיב באש לעבר מקור הירי הפלסטיני. במרחב הזה יש כמות מחבלים חמושים גדולה מאוד, כאשר עיתונאים נמצאים בסביבה על מנת לסקר את האירוע".
מערך ההסברה הלאומי פרסם שורת מסרים שהועברו לשרי הממשלה ולגורמים הרלוונטיים. בין היתר ציינו שם כי "נראה שאבו עאקלה נפגעה מירי חמושים פלסטינים ולא מירי צה"ל. ישנו סרטון של המחבלים שאומרים 'פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה'. משום שאף חייל צה"ל לא נפגע, ייתכן שהם אלו שפגעו בעיתונאית. מדובר בסביבה רוויה טרוריסטים, שבניגוד לחיילי צה"ל, יורים ללא הבחנה".
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה