1 צפייה בגלריה
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
הקבר של הקצין שמצא את מותו בכלא
קברו של קצין המודיעין
(צילום: גיל נחושתן)
הפרקליטה הצבאית הראשית החליטה שחומרי החקירה הפלילית בעניין מותו של קצין אמ"ן בכלא הצבאי ייבחנו על ידי צוות מייעץ של המשטרה. לפי הודעת דובר צה"ל, ממצאי חקירת היחידה לחקירות פנים בצבא שהועברו לפרקליטות הצבאית קבעו כי מותו של הקצין לא נגרם מעבירה פלילית. על פי בדיקת צוות החקירה וצוות התביעה המלווה, כלל כיווני החקירה מוצו. הפרשה פורסמה לראשונה ב-ynet, ועוררה הדים וביקורת רבה על ההסתרה של פרטיה המלאים - שהעלו שאלות אודות נסיבות מותו המפתיע של הקצין בכלא.
לפי צה"ל, "במסגרת החקירה, נגבו למעלה ממאה עדויות מכלואים רבים, מסגל הכליאה ומגורמי רפואה ובריאות הנפש, התקבלו חוות דעת של מומחים, נאספו ונבחנו מסמכים וחומרים רבים, לרבות מאות שעות תיעוד של מצלמת האבטחה בתאו של המנוח. כמו כן, המכון הלאומי לרפואה משפטית באבו-כביר ערך בדיקה רפואית-מדעית לנסיבות מותו, כולל בדיקה ייחודית של דמו של המנוח במעבדה בארה"ב, המתמחה בבדיקות אלה. לאחר בחינת כלל החומרים והתוצאות, מצא המכון כי לא ניתן לקבוע באופן ודאי את סיבת מותו של המנוח".
"הפרקליטה הצבאית הראשית מצאה כי החקירה שבוצעה הייתה מקיפה ונוהלה במקצועיות, תוך השקעת משאבים ומאמצים לבירור נסיבות המוות", נמסר. "לצד זאת, קבעה כי במקרה ייחודי וחריג זה, מאחר שהחקירה לא הביאה למסקנה חד משמעית בדבר סיבת מותו של המנוח, יש לעשות כל שניתן על מנת לוודא כי 'אין אבן שלא נהפכה' במסגרת החקירה. משכך, החליטה כי חומרי החקירה יועברו במלואם לעיון צוות מייעץ ייעודי של משטרת ישראל".

מדובר בהחלטה חריגה ויוצאת דופן להיוועץ גם עם צוות חקירה משטרתי באשר לסיבת מוות שלא פוענחה בצבא. במשטרה העריכו בפני עמיתיהם מהפרקליטות הצבאית כי ייקח לפחות חודשיים עד לגיבוש חוות דעת מטעמם. החומרים הועברו באופן גולמי וללא המלצה. יחד עם זאת, העובדה שאף גורם כליאה לא הושעה עד כה ונקבע בהחלטת הביניים הנוכחית שאין עבירה פלילית מאחורי מותו של הקצין, יכולה לסמן כיוון שלפיו גורמי הכליאה לא התרשלו לפי היחידה לחקירות פנים. הממצאים הסופיים לגבי התנהלות גורמי הכליאה והטיפול בכלא צפויים להתפרסם בתום החקירה.
בפרקליטות הצבאית הדגישו כי החקירה עדיין פתוחה וכי המטרה היא עדיין לגלות מה גרם למותו של צעיר בן 25, בריא בסך הכול, במהלך מאסרו. בשבוע שעבר התקבלה חוות הדעת הסופית מהמכון לרפואה משפטית שלפיה אין לדעת מהי סיבת המוות בפרשה, ולכן הוחלט לפנות לצוות חיצוני מהמשטרה, באישור היועץ המשפטי לממשלה.
הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, בירך על החלטת הפרקליטה הצבאית הראשית, והבהיר כי יש לעשות הכול כדי למצות את כלל כיווני החקירה ולהביא לסיומה במהירות האפשרית.

הצוות של המשטרה יורכב, לפי צה"ל, "מחוקרים מנוסים, בעלי ידע רלוונטי, אשר יבחנו את חומרי החקירה וימליצו האם יש צורך בביצוע פעולות חקירה נוספות". לפי הצבא, חקירת היחק"פ תישאר פתוחה וכל פעולת חקירה נוספת תתבצע על ידה".
הצבא הדגיש כי ההחלטה התקבלה בתיאום עם ראש אגף חקירות במשטרת ישראל ולאחר שהדברים הוצגו ליועץ המשפטי לממשלה. לאחר קבלת המלצות הצוות, תתקבלנה החלטות ביחס לתיק החקירה. בנוסף, משפחת הקצין עודכנה בהחלטה.
הוריו של קצין המודיעין מסרו כי "ההחלטה שקיבלה הפרקליטה הצבאית הראשית הייתה צריכה להתקבל כבר מזמן, עוד בתקופת קודמה לתפקיד. חובתו המוסרית של צה"ל הייתה ועודנה להפוך כל אבן על מנת לגלות את האמת, להבין איך בדיוק קצין צעיר בגופו ובנפשו – מת בגיל 24 בכלא צבאי מפוקח".
עוד אמרו ההורים כי הם עדיין מחכים לקבל תשובות. "מאז מותו של בננו, לפני למעלה משבעה חודשים, אנו משוועים לקבל תשובות. היום הבנו שצה"ל לא יכול לספק לנו תשובות ואנו נמשיך לחיות באי ודאות מייסרת. בפגישה שקיימנו עם הפצ"רית לפני כחודש, דרשנו וביקשנו מעורבות של גורמים חיצוניים בחקירה, מבחינתנו, כל הכיוונים נותרו פתוחים ואנו מקווים ומייחלים שטובי המומחים ממשטרת ישראל יוכלו להאיר את החקירה, לספק תשובות ולתת לנו קצת נחמה בתוך האובדן העצום שלנו".
ליבת הפרשה נחשפה בעקבות הליך התרת פרסום שניהל ynet בבית הדין הצבאי לערעורים בקריה, בחלוף חודשיים ממות הקצין. על פי החומרים שהותרו לפרסום, מדובר בקצין מיחידה מיוחדת באגף המודיעין שריצה חודשי מאסר ממושכים לפני שמת, תוך איסור פרסום גורף על הפרשה. בהמשך מסר צה"ל כי קצין המודיעין "פגע קשות בביטחון המדינה - לא ממניעים כלכליים או אידאולוגיים".
בחודש יוני עלתה מנתיחת גופתו של הקצין ההערכה שתרופות שנטל עשויות היו להביא למותו. בדמו של הקצין נמצאו תרופות אנטי-פסיכוטיות ותרופות נוגדות דיכאון, אך השאלה שנותרה פתוחה היא הכמות שנמצאה. תוצאות הנתיחה הגיעו יותר משלושה שבועות אחרי שהוא נמצא מת בתאו. במהלך הנתיחה נבדקה גם אפשרות לחבלות או לפציעות על גופו של הקצין, ומשלא נמצאו - עברה הבדיקה לתהליך טוקסיקולוגיה של בדיקת רעלים ותרופות בדמו של החייל.
אל"מ (מיל') שלמה ציפורי, מומחה למשפט צבאי, הסביר כי "החלטת צה"ל להעביר את ממצאי החקירה לייעוץ חיצוני של משטרת ישראל, היא הבעת אי אמון ביחידה לחקירות פנים של צה"ל ובצוות התביעה הבכיר שליווה את הליכי החקירה מראשיתה. היא תחזק את אלה שטוענים שנים שיש להוציא מידיו של צה"ל את חקירת מותם של חיילים. מה בדיוק מצפים בפרקליטות הצבאית לשמוע מהצוות המשטרתי שלא שמעו מצוות החקירה והתביעה שעל פי הודעת דובר צה"ל עשו עבודה מקצועית ויסודית? המהלך נראה יותר כניסיון של צה"ל להיערך לקראת עתירה שתגיע מצד המשפחה, שבה ייטען שצה"ל טייח את הפרשה.
"זה לא מקרה המוות הראשון בצה"ל שבו ממצאי החקירה לא הניבו תשובות לגבי מה בדיוק קרה ולמה. החלטת צה"ל על מיקור חוץ של חקירת מותו של הקצין היא מסר למשפחות שאיבדו את יקיריהן במהלך השירות, שלפיו הפעלת לחצים על צה"ל תגרום להוצאת החקירה מידי הצבא למשטרת ישראל. אני משוכנע שצה"ל ממש לא רוצה בכך".