3 צפייה בגלריה
בר-דוד נגד ליברמן: "לא אאפשר להפיל את הכישלון על הסייעות"
בר-דוד נגד ליברמן: "לא אאפשר להפיל את הכישלון על הסייעות"
בר-דוד נגד ליברמן: "לא אאפשר להפיל את הכישלון על הסייעות"
(צילום: טל שחר, יואב דודקביץ')
כאוס במערכת החינוך - ולא ברור היכן יתקיימו לימודים: יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, תקף את היוזמה של שר האוצר אביגדור ליברמן להפעיל גני ילדים ובתי ספר ללא מורים וגננות בעזרת תקציב מהמדינה - והזהיר כי הסייעות לא יגיעו לעבודה. "הסייעות ותומכות החינוך הן לא הכוח המאסף במערכת החינוך, אלא נכס אנושי ומקצועי חשוב", אמר בצהריים (רביעי) בר-דוד. "הניסיון להטיל את כל נטל מערכת החינוך על גבן של הסייעות לא יצלח".
לדברי בר-דוד, "לא אאפשר לאף גורם להפיל את כישלון המשא ומתן על ראשן של הסייעות. אני מודיע בכך שבכל בית ספר או גן ילדים שלא תגיע מורה או גננת מוסמכת – הסייעות לא תגענה לעבודה". בנוסף, ועל רקע הצהרת שר האוצר אביגדור ליברמן שלפיה יועברו התקציבים הנדרשים להפעלת פעילות הקיץ בבתי הספר והגנים כבר מיום ראשון, במטרה לסנדל את עיצומי המורים, אמר בר-דוד: "הסייעות תגענה ל'בית הספר של החופש הגדול' ב-1 ביולי, כפי שסוכם במקור".
3 צפייה בגלריה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
תלמידים בבית הספר של החופש הגדול
יש לציין כי ההחלטה לפתוח מחר את הגנים לא תלויה רק ביו"ר ההסתדרות, כיוון שבחלק מהרשויות הגננות והסייעות בצהרונים מועסקות דרך הרשות המקומית, ולא כפופות להחלטתו של בר-דוד. הודעת ההסתדרות הפתיעה את מרכז השלטוןה מקומי, וראשי הרשויות התכנסו לישיבת חירום כדי לתכנן את המשך צעדיהם. הרשויות צפויות לקבל החלטה יחד ולפעול בתיאום. בינתיים, על רקע אי הוודאות, בעיריית תל אביב אף מסרו כי הם "מבינים את מצוקת ההורים והילדים ומזדהים איתם, ובמקביל תומכים במאבק של צוותי החינוך".
עד כה, יוזמות להפעלת גנים וכיתות ללא מורות וגננות ננקטו בין היתר בירושלים, בבית שמש, בכפר סבא, שוהם, אשקלון, גבעתיים, חריש ובשורת יישובים נוספים. בנתניה, נוף הגליל ובטבריה לא יפתחו מחר את המסגרות - אך ציינו שנערכים להתחיל את בית הספר של החופש הגדול ביום ראשון. עם זאת, כאמור, בשלטון המקומי אומרים שהרשויות צפויות לפעול יחד בתיאום - כך שלא צפויים הבדלים בין הערים השונות.
יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות, שי פרוכטמן, תקף גם הוא את החלטת משרד האוצר והתייצב לצד המורים. "הנהלת איגוד מנהלי אגפי החינוך קוראת לכל השותפים בהפעלת מערכת החינוך לכבד את המאבק הצודק של עובדי ההוראה לשינוי מערכת החינוך באמצעות קידום הסכם שכר ראוי המתאים לרוח הזמן", אמר פרוכטמן. "איננו רואים אפשרות לתמוך במטרות המאבק ובמקביל לפגוע בו. באין צווים משפטיים לביטול הצעדים של הסתדרות המורים, הצבת תחליפים לאנשי ההוראה בזמן השבתה על ידי עובדות שלא הוכשרו מבחינה פדגוגית, ארגונית ובטיחותית, יוביל את מערכת החינוך למסגרת בייביסיטר ולא למערכת המאופיינת באנשי מקצוע ופרופסיה ראויים. אנו קוראים לצדדים להיפגש ולסיים את המו״מ בכדי לקדם את המערכת ולאפשר את סיום השנה כסדרה".
3 צפייה בגלריה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
ילדים בקייטנה בעוטף עזה
מחלקות החינוך המקומיות: "מובילים את המערכת למסגרת בייביסיטר"
בהנהגת ההורים אמרו כי משמעות ההחלטה של ליברמן היא סיום שנת הלימודים בפועל - והאשימו את משרדו ואת הסתדרות המורים שלא מצליחים להגיע להסכמות. "ההתנהלות אינה מכבדת את התלמידים והוריהם ופוגעת בהם במספר רבדים", אמרו בהנהגת ההורים. "כל משרדי הממשלה תרמו בנדיבות למחדל והתוצאה - הפקרת תלמידי ישראל ופגיעה בהורים העובדים ובמשק. הנהגת ההורים הארצית מבקשת מהשלטון המקומי כי החל מיום ראשון הקרוב יפעל בית ספר של החופש הגדול במשך כל ימי השביתה הצפויים. הילדים אינם שק החבטות של אף ארגון עובדים ולא של הממשלה".