3 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
שר החוץ אלי כהן עם שרת החוץ של גרמניה, אנאלנה ברבוק בברלין
לא יהיה השר הראשון בסעודיה. כהן
(צילום: רויטרס)
סעודיה לא העניקה ויזות למשלחת הישראלית שהייתה אמורה להגיע היום (שני) לכנסת של ארגון התיירות העולמי (UNWTO) באל-עולא שבסעודיה. בראש המשלחת הישראלית היה אמור לעמוד שר החוץ אלי כהן, שאם היה מקבל אישור להגיע לסעודיה זה היה הביקור הראשון אי פעם של שר ישראלי במדינה - ונתפס כצעד חשוב מאוד בנורמליזציה בין המדינות. לאחרונה, נזכיר, הודיעו סעודיה ואיראן על חידוש היחסים - בצעד שנתפס כפוגע במגעים בין ישראל לממלכה, ואליו הצטרף גם המשבר עם איחוד האמירויות.
בשבוע שעבר, במסיבת פורים בבני ברק, אמר כהן ש"בשבוע הבא יש לי נסיעה חשובה לחו"ל" - והתכוון לסעודיה. ואולם, הסעודים נמנעו כאמור מלהעניק אישורים לחברי המשלחת, שכללה מלבד כהן גם נציגים של משרד התיירות. מאחורי הקלעים נעשו ניסיונות לשכנע את הסעודים להסכים להגעת המשלחת הישראלית, שבהם היו מעורבים גם האמריקנים - אך ללא הצלחה.
בישראל היו מאוד אופטימיים בשלב מסוים מכך שהביקור של כהן במדינה יצא לפועל. עם זאת, נראה שהסעודים חשבו שירושלים מנסה "לעשות עליהם סיבוב" ולתפוס טרמפ על נושא תיירותי. בסופו של דבר כאמור אף אחד לא קיבל אישור הגעה.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
הסעודים נמנעו מלהעניק אישורים למשלחת הישראלית. יורש העצר בן סלמאן
(צילום: AP)
לכינוס הוזמנו נציגים מהכפר הצ'רקסי כמא, שנכנס לרשימת האו"ם לשנת 2022 של כפרים תיירותיים שמומלץ לבקר בהם - ולמרות זאת לא קיבלו ויזה מהסעודים. האו"ם גם הזמין, בנוסף לנציגי הכפרים, גם את נציגי משרד התיירות הישראלי.
ארגון התיירות, אגב, הודיע מבעוד מועד שיהיה מקום עבור כהן ועוד שני מלווים - ואולם הסעודים לא נתנו מענה, ולמעשה זה אומר שלא אישרו את הגעתו. הארגון פנה גם במכתב לממלכה בבקשה שתקל בהוצאת הוויזה למשלחת הישראלית - אך הסעודים התעלמו.
משרד התיירות הישראלי מסר בתגובה: "ישראל פנתה לארגון התיירות של האו"ם כדי לקבל סיוע בקבלת אשרות כניסה לנציגי ישראל לסעודיה, ואולם, לצערנו, מגעים אלה לא הניבו פרי. ישראל קוראת לארגון התיירות של האו"ם ולארגוני האו"ם לשמור על העקרונות המנחים של האו"ם, כולל יחס שוויוני בהבטחת אפשרות השתתפות המדינות במפגשי הארגון. במקרה זה ארגון התיירות של האו"ם לא עמד בסטנדרטים אלה ואנו מצרים על כך".
3 צפייה בגלריה
מלך מרוקו
מלך מרוקו
דורש לא למתוח ביקורת על הקשרים עם ישראל. מלך מרוקו
(צילום: EPA)

השלטון במרוקו נתון תחת ביקורת עקב יחסיו עם ישראל

ארמון המלוכה של מרוקו ביקש מהמפלגה האיסלאמיסטית הגדולה ביותר במדינה - מפלגת הצדק והפיתוח (PJD) - להפסיק למתוח ביקורת על קשרי המדינה עם ישראל, אחרי שבמפלגה נזפו על שר החוץ של מרוקו בעקבות הגנתו על ישראל, על חשבון הפלסטינים. זאת על רקע האלימות הגוברת בין ישראל לפלסטינים, שמציבה אתגר למדינות הערביות באזור שפעלו לנורמליזציה עם ישראל.
"המזכירות הכללית מגנה את עמדתו של שר החוץ, שבה נראה כי הוא מגן על הישות הציונית, בזמן שהכיבוש הישראלי ממשיך בתוקפנותו הפלילית כלפי אחינו הפלסטינים", מסר המפלגה בהצהרה בשבוע שעבר. בארמון המלוכה מסרו כי מדיניות החוץ של המדינה נמצאת באחריותו של המלך, ושהיא לא תהיה "נתונה לסחיטה".
עמדתה הרשמית של מרוקו בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני היא תמיכה בפתרון של שתי מדינות לשני עמים, כשמזרח ירושלים תהיה הבירה של המדינה הפלסטינית.