בית הדין הצבאי המיוחד במחנה בית ליד קבע היום (חמישי) כי סא"ל דן שרוני, שנאשם בכ-70 עבירות מין בגין צילום חיילות בסתר, יישאר במעצר עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בהחלטתו, קיבל בית הדין את עמדת התביעה הצבאית כי המסוכנות הנשקפת משרוני היא גבוהה, ודחה את בקשת הסנגורית של הנאשם עו"ד עדי אייזנר לשחררו לחלופת מעצר עקב "היקף המעשים הנטענים, התמשכותם לאורך שנים, חומרתם והפגיעה בנפגעי ונפגעות העבירה".
ההחלטה להשאיר את שרוני במעצר, שהתקבלה חרף המלצת שירות המבחן לשחררו למעצר בית, מגיעה יממה לאחר שהפרקליטות הצבאית חזרה בה מהסדר הטיעון עימו, לפיו יתאפשר לו להשלים שנתיים נוספות בצבא ללא תפקיד כדי להיות זכאי לפנסיה צבאית. משמעות ביטול הסדר הטיעון היא שכעת שרוני יעמוד למשפט, אלא אם ייחתם עימו הסדר טיעון נוסף. בהחלטתה ציינה הפרקליטות את ההתנגדות הנחרצת של רוב הנפגעות להסדר ואמרה כי מדובר ב"שגיאה שלא ניתן להשלים עימה".
2 צפייה בגלריה
סא"ל דן שרוני בהארכת מעצר
סא"ל דן שרוני בהארכת מעצר
"המעצר הסגור הוא מקומו של מי שחשוד בביצוע עבירות מין חמורות באופן סדרתי". שרוני, היום
(צילום: יאיר שגיא )
"לנוכח הפגיעה הקשה שגרם לנפגעי ונפגעות העבירה, מצאה הפצ"רית (הפרקליטה הצבאית הראשית) שהאינטרס הציבורי מחייב חזרה מן ההסדר", נכתב בהחלטה. "לנוכח חומרת המעשים המיוחסים לנאשם, כיעורם והפסול שטמון בהם, הסדר הטיעון אינו מגשים את מטרות המשפט הפלילי, והוא בגדר שגיאה שלא ניתן להשלים עימה. זאת, בין השאר, לנוכח ההתנגדות הנחרצת להסדר הטיעון, שהביע רוב משמעותי של נפגעי העבירות בפגישות האישיות שקיימה עימם הפצ"רית".
עוד צוין כי הפרקליטה הצבאית הראשית נפגשה עם יותר ממחצית המתלוננות והמתלוננים "מתוך מחויבות עמוקה ומתוך הכרה בחשיבות מעמדם", ושוחחה בטלפון עם אלה שבחרו שלא להגיע למפגש אישי. בשיחות אלה, לפי הפרקליטות, "נפגעים רבים טענו כי לא הבינו את ההסדר ואת פרטיו; כי ההסבר שניתן להם היה לקוי וחסר; וכי לא ניתנה בידם שהות מספקת להבין ולשקול את פרטי ההסדר טרם יביעו את עמדתם ביחס אליו.
2 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
"הנפגעים חוו פגיעה בתחושת הבעלות והשליטה על גופם". כמה מהמתלוננות בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
"מרבית הנפגעים ביטאו תחושות קשות בכל הנוגע לחומרת מעשיו של הנאשם ולהיקף הפגיעה בהם: אובדן הפרטיות, פגיעה בתחושת הבעלות והשליטה על גופם, ובעיקר אובדן האמון הבסיסי בסובבים אותם, ובפרט בגורמים בני סמכא, דוגמת מי שהיה עבורם הנאשם – מפקד, מורה דרך, ועבור חלקם, תחליף לדמות אב".
עורכות הדין דנה פוגץ' וענבר קידר-ברוך, המייצגות חלק מהמתלוננות, מסרו: "החלטת בית הדין הצבאי היא מחויבות המציאות הקשה. המעצר הסגור הוא מקומו של מי שחשוד בביצוע עבירות מין חמורות באופן סדרתי כלפי חיילות שהיו נתונות למרותו, תוך פגיעה אנושה באמון שנתנו בו. בית הדין לקח בחשבון בין היתר את הסכנה הרבה הנשקפת מהנאשם לפגיעה חוזרת, דחפים מיניים מוגברים, עיוותי חשיבה שלו, לצד חומרת מעשיו, היקף הנפגעות העצום, ועמדת הנפגעות החוששות מאוד משחרורו ממעצר".
פוגץ' וקידר-ברוך הוסיפו כי "החלטה זו, לצד חזרת הפרקליטות מהסדר הטיעון, מצביעה על כך שמערכת המשפט הצבאית לוקחת ברצינות את פגיעותיו החמורות של הנאשם ואת מסוכנותו, רואה את הנפגעות ושומעת אותן. אנו מקוות ששרוני יודה ויחסוך לנפגעותיו את ההליך והסבל המיותרים. זה הדבר היחיד אשר יוכל להיזקף לזכותו בפרשה חמורה זו".
עורכי הדין אפרת נחמני-בר, ליאור שטלצר ושרון זגגי-פנחס, המייצגים עשר מהנפגעות, מסרו: "אנחנו מברכים על החלטת בית הדין להשאיר את שרוני במעצר סגור, שפרט את מעשיו החמורים והסדרתיים והגיע למסקנה היחידה האפשרית - מדובר באדם מסוכן מאין כמוהו ולא ניתן לשחררו לביתו. הפרשה הזו, שנראה היה לפני חודש וחצי שהיא סוטה מן המסלול הראוי לעשיית צדק - חזרה למסלול הראוי. כעת נותר לקוות שבית הדין הצבאי יפעל לקדם את המשפט במהירות ולא יאפשר לשרוני לנקוט בתחבולות כדי לעכב את המשפט. אנו סומכות וסומכים על בית הדין שכך יהיה".