הפרקליטות הצבאית הודיעה הערב (יום ד') כי היא חוזרת בה מהסדר הטיעון עם סא"ל דן שרוני, שנאשם בכ-70 עבירות מין בגין צילום חיילות בסתר. בהחלטתה ציינה הפרקליטות הצבאית את ההתנגדות הנחרצת של רוב הנפגעות להסדר וכי מדובר ב"שגיאה שלא ניתן להשלים עימה". עסקת הטיעון השנויה במחלוקת שנחתמה עם שרוני נחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות".
להחלטת הפרקליטות הצבאית המלאה לחצו כאן
"לנוכח הפגיעה הקשה שגרם לנפגעי ונפגעות העבירה, מצאה הפצ"רית (הפרקליטה הצבאית הראשית) שהאינטרס הציבורי מחייב חזרה מן ההסדר", נכתב בהחלטה. "לנוכח חומרת המעשים המיוחסים לנאשם, כיעורם והפסול שטמון בהם, הסדר הטיעון אינו מגשים את מטרות המשפט הפלילי, והוא בגדר שגיאה שלא ניתן להשלים עימה. זאת, בין השאר, לנוכח ההתנגדות הנחרצת להסדר הטיעון, שהביע רוב משמעותי של נפגעי העבירות בפגישות האישיות שקיימה עימם הפצ"רית".
3 צפייה בגלריה
דן שרוני
דן שרוני
סא"ל דן שרוני
(צילום: מוטי קמחי)
עוד צוין כי הפרקליטה הצבאית הראשית נפגשה עם יותר ממחצית המתלוננות והמתלוננים "מתוך מחויבות עמוקה ומתוך הכרה בחשיבות מעמדם", ושוחחה בטלפון עם אלה שבחרו שלא להגיע למפגש אישי. בשיחות אלה, לפי הפרקליטות, "נפגעים רבים טענו כי לא הבינו את ההסדר ואת פרטיו; כי ההסבר שניתן להם היה לקוי וחסר; וכי לא ניתנה בידם שהות מספקת להבין ולשקול את פרטי ההסדר טרם יביעו את עמדתם ביחס אליו.
"מרבית הנפגעים ביטאו תחושות קשות בכל הנוגע לחומרת מעשיו של הנאשם ולהיקף הפגיעה בהם: אובדן הפרטיות, פגיעה בתחושת הבעלות והשליטה על גופם, ובעיקר אובדן האמון הבסיסי בסובבים אותם, ובפרט בגורמים בני סמכא, דוגמת מי שהיה עבורם הנאשם – מפקד, מורה דרך, ועבור חלקם, תחליף לדמות אב.
"מרבית נפגעי העבירות המתנגדים להסדר הדגישו במיוחד, כי המתווה שגובש גורם להם לעינוי דין, ומעכב את הוודאות לה הם זקוקים, בשים לב לדחייה הממושכת במועד הטיעונים לעונש. עינוי דין זה מתעצם לנוכח היעדר הסכמה בכל הנוגע לעונש המאסר בפועל שייגזר על הנאשם", כתבה הפרקליטות בהחלטתה.
הפרקליטות הבהירה לנפגעות ולנפגעים כי ללא הסדר טיעון, שרוני יבחר בסבירות גבוהה לנהל את המשפט – ולכן תהיה חוסר ודאות בנוגע לעונשו ולהרשעתו. "מרבית נפגעי העבירות הבהירו כי מבחינתם עדיף מצב בו ההליך יתנהל במשך תקופה ארוכה, מאשר מצב בו ההליך 'יוקפא', תוך שציינו כי דווקא ניהול ההליך – ככל שהדבר יתחייב, אם יבחר הנאשם לנהל את המשפט ולהימנע מלהודות – ייצר אצלם תחושה של עשיית צדק וחתירה למיצוי הדין", נמסר.
3 צפייה בגלריה
יפעת תומר-ירושלמי
יפעת תומר-ירושלמי
נפגשה עם מרבית הנפגעות והחליטה לחזור בה מהסדר הטיעון. הפרקליטה הצבאית הראשית
(צילום: לשכת עורכי הדין )
"עוד הביעו חלק ניכר מהנפגעים התנגדות לפריסת תשלום הפיצויים לשלושה תשלומים מרוחקים, שהראשון בהם ישולם רק בעוד כשנה, והאחרון בעוד כשנתיים, כך שלא יוכלו להשתמש בכספי הפיצויים לצורך קבלת טיפול נפשי מיידי, הדרוש להם לשם התמודדות עם הפגיעה שגרם להם הנאשם". הפרקליטות הצבאית הסבירה כי "מספר רב של נפגעות סיכמו את תחושתן במשוואה פשוטה – הסדר הטיעון, כפי שהוצג להן, משמעו העדפת שיקומו של הנאשם על פני שיקומן שלהן".
לפי הפרקליטות הצבאית, בתום השיחה עם נפגעי העבירה, התברר כי רוב משמעותי של הנפגעות והנפגעים מתנגדים להסדר הטיעון. היא ציינה כי לפני החתימה, רק כרבע מהנפגעים התנגדו להסדר, וכעת יותר משני שלישים מתנגדים אליו. בהמשך, בפגישה בין הפצ"רית לעורכת דינו של שרוני, היא הודיעה לה על כוונתה לחזור בה מהסדר הטיעון.
בחודש שעבר פורסם ב-ynet כי הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, הודיעה לסנגורית של שרוני כי החליטה לשקול מחדש את עיקרי הסדר הטיעון שנחתם עם שרוני - ובעיקר את הסעיף שלפיו יתאפשר לו להשלים שנתיים נוספות בצבא ללא תפקיד כדי להיות זכאי לפנסיה צבאית. זאת לאור המצב הנפשי שבו מצויות הנפגעות, שדורשות לסיים מהר ככל הניתן את הפרשה, כמו גם לאור ההד הציבורי שנוצר מאז שנחשף ההסדר והחשש שחיילות יחששו להתלונן על תקיפות מיניות.
3 צפייה בגלריה
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
החיילות שנפגעו בהארכת המעצר לסא"ל דן שרוני בבית הדין הצבאי בקריה תל אביב
"חשות תחושה של הקלה". כמה מהמתלוננות בבית המשפט
(צילום: יריב כץ)
בדיון שהתקיים בעניינו של שרוני בחודש שעבר, הבהירה התביעה הצבאית כי שרוני עדיין מסוכן, חרף המלצת שירות המבחן שגורסת כי ניתן לשחרר את הקצין למעצר בית, והבהירה שהיא מתנגדת לשחרורו.
לפי הסדר הטיעון שהתגבש בין שרוני לפרקליטות הצבאית, הוא אמור היה להודות ולהיות מורשע בעבירות המיוחסות לו, להביע חרטה וליהנות מתנאי פרישה כלכליים הכוללים רכיבי פנסיה. זאת למרות שנותרו לו עוד כשנתיים לגיל הפרישה.
עורכת דינו של שרוני, עדי אייזנר, מסרה בתגובה: "מענה מלא לנימוקי הפרקליטה הצבאית הראשית באשר להחלטה לחזור מההסדר יובאו בפני הרכב בית הדין, שהוא המקום הראוי לקיום ההתדיינות המשפטית. מצער לגלות שהאינטרס הציבורי משתנה בהתאם להחלטת הרוב או לסיקור התקשורתי, דבר הנלמד מהחלטת הפרקליטות להודיע על ההחלטה לתקשורת עוד בטרם זו הובאה לידיעת הנאשם".
עורכות הדין דנה פוגץ' וענבר קידר-ברוך, המייצגות חלק מהמתלוננות, מסרו: כי "החלטה זו דורשת יושרה ואחריות מקצועית, ולכך נתונה הערכתנו. התקווה המרכזית שלנו היא שאכן יופקו לקחים מפרשה זו, ושהתביעה הצבאית תחדד את הנהלים באשר ליידוע נפגעות ונפגעים בנוגע לכל שלב בהליך הפלילי, בעיקר בשלבים קריטיים כמו הסדרי טיעון. אנו קוראות כעת לפרקליטות הצבאית לנהל את ההליך המשפטי ביעילות ולסיים את עינוי הדין עבור הנפגעות. האמת של הנפגעות ניצחה והן תזכנה לראות את הליך עשיית הצדק מתבצע, דבר שלא היה קורה אם הסדר הטיעון המביש היה יוצא אל הפועל".
עורכי הדין אפרת נחמני-בר, ליאור שטלצר ושרון זגגי-פנחס, המייצגים עשר מהנפגעות, מסרו: "הנפגעות חשות תחושה של הקלה לאחר שמיעת החלטת הפצ"רית לחזור בה מהסדר הטיעון. לצד זאת, אנו קוראים וקוראות לפצ"רית ולבית הדין הצבאי לנהל את ההליך בצורה נמרצת, ולא לאפשר לנאשם למסמס את ההליך במשך שנתיים בבקשות סרק חוזרות ונשנות. את הצדק ראוי להגשים באופן מהותי ומיידי. יש לברך על החלטת הפצ"רית להפיק לקחים במישור המערכתי, על מנת לוודא שבעתיד יזכו נפגעות לאוזן קשבת אמיתית בזמן אמת ולא בדיעבד".
עורך הדין עידן דביר המייצג מספר נפגעות מסר: "הפרקליטה הצבאית הראשית הייתה קשובה מאוד בפגישות עמה וידענו שטענותינו נשמעות. אנו שמחים על ההחלטה ומצפים גם כי הפרקליטות הצבאית תעשה כל שביכולתה כדי שנפגעות ונפגעי העבירות יוכרו על-ידי משרד הביטחון, בגין מצב נפשי שנגרם להם עקב העבירות שביצע כלפיהם דן שרוני. אנו מחכים גם לבשורת הפרקליטות הצבאית באשר לעניין זה".