במשטרה ממשיכים לחקור בצהריים (יום ד') את רצח האישה בת ה-76 בדירתה ברחובות, כשהחשוד במעשה הוא בעלה הקשיש, שלפי תעודת הזהות שלו הוא בן 86 אך עורך דינו טוען שנפלה בה טעות וכי הוא למעשה בן 88. החשוד נעצר לאחר שהזעיק לפנות בוקר צוות רפואי, וזה גילה לתדהמתו את האישה מוטלת על הספה בסלון עם סימני אלימות קשים על גופה - ונאלץ לקבוע את מותה במקום.
3 צפייה בגלריה
חשד לרצח ברחובות אישה נמצאה ללא רוח חיים בדירתה בעלה נעצר
חשד לרצח ברחובות אישה נמצאה ללא רוח חיים בדירתה בעלה נעצר
מחוץ לדירה שבה אירע הרצח ברחובות, הבוקר. השכנים שמעו רעשים: "אולי ניסתה לברוח"
(צילום: סיון חילאי)
הקשיש, שלפי עורך דינו ושכניהם של הזוג הינו ניצול שואה, עדיין נמצא במעצר. עורך הדין מטעם הסנגוריה הציבורית, עבד אבו עמר, אמר לאחר שנפגש עמו כי החשוד מכחיש את המיוחס לו. "הוא אדם קשיש שאינו בקו הבריאות וכמעט לא רואה, בקושי מתנהל". לדברי הסנגור הזוג חי יחד כבר 50 שנה והבעל מעולם לא פגע באשתו: "הוא בהלם טוטאלי". הוא הוסיף: "החקירה עדיין בתחילתה. נבקש להמתין עד קבלת ממצאים מהזירה שמן הסתם ישפכו אור על הפרשה".
שכניהם של בני הזוג העידו הבוקר בשיחה עם ynet כי האישה שנרצחה סעדה את בעלה ודאגה לו על רקע כמה אשפוזים שעבר. אחת השכנות, פנינה, סיפרה: "היא אישה מאוד נחמדה, היינו נפגשות כשהיא הייתה הולכת לעשות קניות. תמיד שאלה לשלומי. היא הייתה מטפלת בבעלה כל הזמן, הוא בקושי היה יוצא מהבית. היא מאוד שמרה עליו, אמרה שהתאשפז כמה פעמים בבית החולים קפלן".
היא ציינה כי חלק מהשכנים בבניין "שמעו דפיקות חזקות על הדלת והליכות מהירות" במהלך הלילה. "כנראה שהיא ניסתה לברוח. היא הייתה אישה חזקה, פיזית ונפשית, הייתה מתפעלת את כל הבית. אני לא מבינה איך זה קרה", הוסיפה.
3 צפייה בגלריה
הבניין שבו התגוררו בני הזוג. "חיו יחד 50 שנה"
הבניין שבו התגוררו בני הזוג. "חיו יחד 50 שנה"
הבניין שבו התגוררו בני הזוג. "חיו יחד 50 שנה"
(צילום: עידו ארז)
צביקה אביב, שגר בדירה מתחת לדירה של הזוג, סיפר: "בסביבות השעה 3 שמעתי המון רעש מהדירה שלהם, לא כל כך הופתעתי כי לפעמים יש משם רעש, אבל זה התחיל להיות חריג בשלב מסוים והיו הרבה צעדים, ריצות ודפיקות, עכשיו בדיעבד אני מבין שהיא כנראה ניסתה לקבל עזרה. אחרי פחות משעה שמעתי את השוטרים, יצאתי החוצה ושאלתי אותם מה קרה, הם אמרו לי לפתוח חדשות ואז ראיתי שיש חשד לרצח ברחובות".
אשתו של צביקה, מירי, ציינה כי הקשיש החשוד אושפז בשבועיים האחרונים בבית החולים וחזר בליתו רק לפני כמה ימים: "הוא ניצול שואה, איש מאוד שקט, בקושי היינו מרגישים אותו בבניין. היא הייתה סועדת אותו ודואגת לו, זה ממש לא היה מגיע לה המוות הזה. כנראה נכנס בו טירוף כלשהו, הוא היה מתאשפז הרבה, אולי הוא לא זיהה אותה, שמענו גרירות ממש כבדות של ריהוט, שולחן, כיסאות, אולי זה היה מרדף שהיא ממש ניסתה לברוח ממנו".
במד"א ציינו כי את הדיווח הראשוני על אישה מחוסרת הכרה בדירה קיבלו במוקד 101 בשעה 03:11, וכי החובשים והפרמדיקים קבעו במקום את מותה של האישה. הצוות הזעיק במקביל את המשטרה, שם מסרו כי השוטרים שהגיעו לדירה אספו ראיות ולאחר תחקור ראשוני עצרו כאמור את הבעל בחשד לרצח. במשטרה ציינו כי בסיום חקירתו ובהתאם לממצאי החקירה יוחלט אם להשאירו במעצר.

הבעל והאישה, הורים לשניים, התגוררו לבד בדירה ולא היו מוכרים לשירותי הרווחה. לא היו להם גם תלונות קודמות במשטרה. מהתחקיר הראשוני עולה ששכנים לא שמעו צעקות. מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון קיים הערכת מצב בזירה ובסיומה הטיל את החקירה על היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב שפלה.
זהו הרצח התשיעי של אישה מתחילת השנה. מדובר במגמת עלייה ביחס לשנים עברו, כשבממוצע נרצחות בכל שנה 20 נשים. הרצח מגיע על רקע הביקורת שמטיחים ארגוני נשים בממשלה על חוסר המעש שלה, לטענתם, במאבק בתופעת האלימות נגד נשים.
עד כה, יצוין, הקואליציה לא קידמה אף צעד במאבק הזה, למרות פערים משמעותיים בטיפול בתחום. התקציב לתוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה עדיין בחסר של כ-100 מיליון שקלים, תיקון החוק להפניית גורם אלים לטיפול נכנס לתוקף אך אינו מיושם, קידום החוק לפיקוח אלקטרוני להגנה על נפגעי אלימות נדחה, אין מספיק תקנים במרכזים לאלימות במשפחה וגם את הקיימים יש קושי לאייש, הרוב המוחץ של התיקים על אלימות במשפחה נסגרים ובמרבית המקרים הפתרון היחיד שיש למדינה להציע למשפחה בסיכון הוא מקלט.
3 צפייה בגלריה
לילי בן עמי
לילי בן עמי
לילי בן עמי. "יש דפוסים קבועים - אפשר לפעול למניעה"
(צילום: יואב דודקביץ')
לילי בן עמי, מנכ"לית עמותת פורום מיכל סלה, אמרה בעקבות הרצח הבוקר: "אפשר רק לדמיין את חג הפסח הזוועתי שעבר על האישה שנרצחה היום בתוך ביתה. זה כישלון מדמם ושאלת הברזל היא - מה עשינו כדי למנוע אותו? בתקופת החגים יש עלייה קבועה במקרי הזוועות והאלימות הכי קשה בתוך הבתים. את המחיר שילמו אימהות וילדים בחייהם, שנרצחו בחג על ידי האדם הכי קרוב.
"מקרים כאלה שהתפרסמו: אחותי הקטנה מיכל סלה ז"ל - ראש השנה; התינוקת גוני דרור ז"ל בחג הפורים, לצד אחותה ואמא שלה לירון ששרדו רצח; רחל אייזנשטדט ז"ל בחג הסוכות; ושירה איסקוב ששרדה רצח בראש השנה. הדפוסים של רצח במשפחה הם קבועים ולכן אפשר לעשות מניעה, ניבוי ולהציל חיים. אני מצפה מראש הממשלה להתבטא בתקשורת וברשתות החברתיות בעקבות הרצח, בדיוק כפי שקורה לאחר טרור ביטחוני. על הממשלה לפנות עכשיו את השולחן ולתת לנו תשובות. יש לקדם חקיקה ולייצר פתרונות להצלת חיים של נשים וילדים בתוך הבית. הרי מה חשוב יותר מביטחון, חירות וחיי אדם?".
הדר גיל-עד השתתפה בהכנת הכתבה