הדרמה המתחוללת ברוסיה ממשיכה להתפתח בקצב מסחרר, ושכירי החרב של "קבוצת וגנר" - שמנהיגם יבגני פריגוז'ין פתח במרד של ממש נגד הנהגת הצבא הרוסי, עמה הוא מסוכסך כבר תקופה ממושכת - המשיכו הבוקר (שבת) להתקדם בצעידה שלהם לעומק שטחיה של רוסיה, כשפריגוז'ין מאיים להגיע עד לבירה מוסקבה. לוחמיו השתלטו על שורה של מתקני צבא רוסיים אחרי שבמהלך הלילה חצו את הגבול מאוקראינה - שם סייעו עד כה במלחמה של הרוסים נגד הכוחות האוקראיניים - והבוקר הם טענו כי השתלטו על מטה הצבא וכל שאר המתקנים בעיר רוסטוב-על הדון, בירת מחוז רוסטוב שגובל באוקראינה.
העיר הזו נמצאת במרחק של 1,000 ק"מ ממוסקבה, אבל בהמשך דיווח גורם רוסי לסוכנות הידיעות רויטרס כי שכירי החרב השתלטו גם על כל המתקנים הצבאיים בעיר וורונז', השוכנת כ-500 ק"מ מהבירה הרוסית. אחרי שכבר בלילה הוגברה האבטחה סביב מבני ממשל במוסקבה, הבוקר הוכרז בעיר על "משטר אנטי-טרוריסטי", הכרזה שתספק לשלטונות סמכויות חירום מיוחדות. במקביל נחסם הכביש המהיר M4, המוביל מרוסטוב-על-הדון למוסקבה. לפי הדיווחים הוא נחסם בקטע שבאזור הגבול בין המחוזות וורונז' וליפצק.
11 צפייה בגלריה
פוטין, שכירי החרב של "קבוצת וגנר" במטה הצבא ברוסטוב - ופריגוז'ין המורד
פוטין, שכירי החרב של "קבוצת וגנר" במטה הצבא ברוסטוב - ופריגוז'ין המורד
פוטין, שכירי החרב של "קבוצת וגנר" במטה הצבא ברוסטוב - ופריגוז'ין המורד
(צילום: AP, רויטרס, AFP / Telegram channel of Concord group)
11 צפייה בגלריה
לוחמיו של יבגני פריגוז'ין ברוסיה
לוחמיו של יבגני פריגוז'ין ברוסיה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
לוחמיו של יבגני פריגוז'ין ברוסיה
לוחמיו של יבגני פריגוז'ין ברוסיה
(צילום: רויטרס)
במקביל, הנשיא ולדימיר פוטין, שהקרמלין תחתיו האשים את פריגוז'ין במרד מזוין וקרא לעצור את האוליגרך שעד לאחרונה היה בעל בריתו הקרוב, נשא הבוקר נאום מיוחד לאומה, ששודר בטלוויזיה הרוסית, והאשים כי מדובר במרד מזוין המהווה לדבריו "דקירה בגב המדינה והעם הרוסי". מבלי להזכיר במפורש את שמו של פריגוז'ין, הוא האשים כי מדובר בבגידה והבטיח כי "רוסיה תגן על עצמה" - ותעשה הכול לשם כך. דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב, מסר מוקדם יותר כי פוטין מקבל עדכונים "מסביב לשעון" על ההתפתחויות. הבית הלבן מסר כי גם הנשיא ג'ו ביידן מתעדכן על האירועים ברוסיה.
נראה שבמוסקבה מקווים ששכירי החרב הרוסים יסרבו להישמע לפקודותיו של פריגוז'ין, ומשרד ההגנה הרוסי פנה הבוקר ללוחמי "וגנר" והבטיח להם שביטחונם יישמר, אם "ייצרו קשר עם שירותי אכיפת החוק". "רימו אתכם כדי להצטרף להרפתקה הפלילית של פריגוז'ין ולהשתתף במרד מזוין", נאמר בהודעה של משרד ההגנה במוסקבה. במשרד טענו לוחמים רבים ב"ווגנר" כבר "הבינו את הטעות שלהם" וביקשו לחזור לבסיסיהם. מנגד, פריגוז'ין עצמו טען הלילה כי חיילים רוסים רבים קיבלו את שכירי החרב שלו בברכה, וכי עשרות מהם אף ביקשו להצטרף אליהם. "רבים מהם אמרו: 'אנחנו רוצים להצטרף אליכם'", טען פריגוז'ין באחד מהסרטונים הרבים שפרסם לאורך הלילה. "אני חושב שחצי מהצבא רוצה להצטרף אלינו".
פריגוז'ין, שלפי ההערכות במערב מבקש במרד שלו לסלק מתפקידיהם את שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב, תועד בסרטון שהופץ הבוקר בערוצי טלגרם המזוהים עם "וגנר" צועד בתוך מה שנטען כי הוא מטה הצבא בעיר רוסטוב-על-הדון, ומשוחח שם עם שני גנרלים רוסים בכירים. זמן קצר אחר כך אמר פריגוז'ין בסרטון שפרסם בעצמו כי לוחמיו השתלטו על כל המתקנים הצבאיים בעיר הבירה של מחוז רוסטוב.
בסרטון שבו תועד משוחח עם הגנרלים הרוסים, לכאורה במטה הצבא ברוסטוב, נשמע פריגוז'ין מאיים כי לוחמיו יטילו עליה מצור ויתקדמו למוסקבה עצמה - אלא אם שר ההגנה שויגו והרמטכ"ל גרסימוב ייפגשו עם אנשיו. "הגענו לכאן, אנחנו רוצים לקבל את הרמטכ"ל ואת שויגו. אם הם לא יבואו, אנחנו נטיל מצור על רוסטוב ונתקדם למוסקבה", אמר פריגוז'ין בסרטון שהופץ.
11 צפייה בגלריה
פריגוזין ראש קבוצת וגנר
פריגוזין ראש קבוצת וגנר
פריגוז'ין בסרטון שבו הוא נראה משוחח עם גנרלים רוסים בכירים, במטה הצבא ברוסטוב
11 צפייה בגלריה
רכב צבאי משוריין שתועד ברחובות רוסטוב על הדון ב רוסיה בצל מרד של מנהיג שכירי החרב קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
רכב צבאי משוריין שתועד ברחובות רוסטוב על הדון ב רוסיה בצל מרד של מנהיג שכירי החרב קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
משוריין שתועד ברחובות רוסטוב-על-הדון, הבוקר
(צילום: AFP PHOTO / @NA_LAITE_23)
11 צפייה בגלריה
רכב צבאי משוריין שתועד ברחובות רוסטוב על הדון ב רוסיה בצל מרד של מנהיג שכירי החרב קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
רכב צבאי משוריין שתועד ברחובות רוסטוב על הדון ב רוסיה בצל מרד של מנהיג שכירי החרב קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין
(צילום: AFP PHOTO / @NA_LAITE_23)
הוא נראה כאמור לצד שני גנרלים רוסים בכירים, בהם לוטננט-גנרל ולדימיר אלכסייב, שרק לפני כמה שעות פרסם סרטון משלו ובו דחק בפריגוז'ין לשקול מחדש את קריאתו להפלת הנהגת הצבא הרוסי. בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות נראו לוחמים חמושים סביב מבנה ממשלתי כלשהו בעיר, כנראה מטה המשטרה, ולא ברור בדיוק למי הם משתייכים. בסרטון אחר נראה רכב משוריין הדומה לטנק באחד מרחובות רוסטוב-על-הדון.
מנהיג שכירי החרב טען עוד כי מעשיו לא יביאו לפגיעה בפעילות הצבאית של רוסיה באוקראינה עצמה, אבל העובדה שעימות חריף כל-כך פרץ בתוך רוסיה מעורר שם חשש - ובקייב תקווה - שהמרד של פריגוז'ין אכן יפגע ביכולתם של הרוסים להדוף את מתקפת-הנגד שהאוקראינים פתחו בה בתחילת החודש. ב"מכון לחקר המלחמה", מכון מחקר שמושבו בוושינגטון, מציינים כי ברוסטוב-על-הדון יושב מטה הפיקוד דרומי של הצבא הרוסי - שלו חשיבות רבה בכל הנוגע להתנהלות במלחמה נגד אוקראינה. במכון המחקר, יצוין, מעריכים כי פריגוז'ין ייכשל במטרתו להפיל את הנהגת הצבא הרוסי, כיוון שהקרמלין והנשיא ולדימיר פוטין יצאו נגדו באופן רשמי והאשימו אותו במרד מזוין.
11 צפייה בגלריה
חיילים חמושים רוסטוב על הדון רוסיה
חיילים חמושים רוסטוב על הדון רוסיה
חיילים חמושים ברוסטוב-על-הדון, הלילה
(רויטרס)
הדרמה ברוסיה החלה אמש אחרי שפריגוז'ין, שכאמור מנהל כבר חודשים ארוכים מאבקי כוח מול הנהגת הצבא הרוסי, הסלים בצורה חסרת-תקדים את העימות הפנימי הזה והודיע כי בכוונתו לנקום על מה שטען כי היה מתקפה מכוונת של הצבא הרוסי נגד שכירי החרב שלו, במחנות שבהם שהו באוקראינה. ב"קבוצת וגנר" מאשימים כי כוחותיהם הופצצו "מהעורף" באמצעות טילים, ופריגוז'ין טען כי שר ההגנה שויגו הגיע באופן אישי לרוסטוב כדי לפקח לכאורה על הוצאתה לפועל של המתקפה. לטענתו שכירי חרב רבים נהרגו בה, אולם מוסקבה הכחישה נמרצות את הטענות שלו, וכלי תקשורת בעולם מדגישים כי אינם יכולים לאמת אותן.
"אלה שהשמידו את הבחורים שלנו, שהשמידו את חייהם של עשרות רבות של אלפי חיילים רוסים, ייענשו", הבטיח פריגוז'ין בהקלטות שפורסמו בערוץ הטלגרם שלו. "כל מי שינסה להתנגד - אנחנו נראה בו סכנה ונשמיד אותו לאלתר. כולל כל מחסום בדרכנו וכל כלי טיס שנראה מעל ראשינו". הוא הוסיף: "יש 25 אלף מאיתנו, ואנחנו הולכים להבין למה מתרחש כאוס במדינה". בהמשך הלילה הוא הכריז כי לוחמיו חצו את הגבול מאוקראינה לרוסיה, וכי הם מוכנים "ללכת את כל הדרך". לאחר מכן טען כי כוחותיו הפילו מסוק צבאי רוסי. "מסוק פתח באש לעבר שיירה אזרחית, והוא הופל על ידי היחידות של 'וגנר'", אמר פריגוז'ין. הוא לא ציין את המיקום שבו התרחשה התקרית לטענתו.
באופן דרמטי לא-פחות, מעט אחרי הצהרתו של פריגוז'ין הודיע שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה - FSB (היורש של ה-KGB הסובייטי) - כי פתח בחקירה נגד פריגוז'ין, בגין קריאה למרד מזוין. ה-FSB תיאר את אמירותיו כ"קריאה למלחמת אזרחים מזוינת". גורמי תביעה ברוסיה אמרו כי אם פריגוז'ין יורשע, הוא עשוי להיכנס לכלא ל-12 עד 20 שנה. ב-FSB אף קראו ללוחמיו של פריגוז'ין "לא לבצע את ההוראות הפליליות והבוגדניות שלו, אלא לתפוס ולעצור אותו".
11 צפייה בגלריה
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
רמטכ"ל רוסיה ואלרי גרסימוב עם שר ההגנה סרגיי שויגו
הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב (ימין) עם שר ההגנה סרגיי שויגו. פריגוז'ין רוצה להדיח אותם
(צילום: AP )
11 צפייה בגלריה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
פריגוז'ין עם לוחמי וגנר בבחמוט, מזרח אוקראינה. הם הובילו את המתקפה על העיר ואיבדו המונים
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
גם באוקראינה מביעים כמובן התעניינות רבה במתרחש ברוסיה, ויועצו הבכיר של הנשיא וולודימיר זלנסקי תיאר הבוקר את פעולותיו של פריגוז'ין כ"מבצע אנטי-טרוריסטי" והעריך ש"הכול רק מתחיל ברוסיה". לדברי היועץ מיכאילו פודוליאק, "הפיצול בין האליטות מובהק. להסכים ולהעמיד פנים שהכול יוּשב - זה לא יעבוד. מישהו חייב להפסיד בצורה ברורה - או פריגוז'ין או כל ה'אנטי-פריגוז'ין'". מוקדם יותר העריכו במודיעין האוקראיני כי "הפלגים הרוסיים היריבים החלו 'לטרוף' אחד את השני בשביל כוח וכסף". משרד ההגנה הרוסי טען מצדו כי הכוחות האוקראיניים מתכננים לנצל את הכאוס שנוצר ולתקוף בסמוך לעיר בחמוט שבמזרח אוקראינה - אותה עיר שנפלה בחודש שעבר לידי הרוסים בתום קרב קשה ממושך, שאותו הובילו שכירי החרב של פריגוז'ין.
"קבוצת וגנר", נזכיר, היא מיליציה רוסית פרטית שהחלה את פעילותה ב-2014, עם פרוץ הקרבות מול המורדים במזרח אוקראינה, ומשם היא התרחבה לסוריה, לוב ואפריקה שמדרום לסהרה. מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה לקחו שכירי החרב של "קבוצת וגנר" חלק משמעותי במלחמה. בין השאר, הם הובילו כאמור את הלחימה לכיבוש בחמוט. לאורך הקרבות, שבהם ספג ארגונו יותר מ-10,000 הרוגים, התעמת פריגוז'ין שוב ושוב עם שר ההגנה הרוסי שויגו ועם הרמטכ"ל הרוסי גרסימוב, בטענה שהם מונעים ציוד ותחמושת מלוחמיו ומחבלים בכוונה בהתקדמותם.
העימות הנוכחי מגיע אחרי מה שנתפס כניסיון של משרד ההגנה הרוסי - בגיבוי הקרמלין - להשיג שליטה על "וגנר": המשרד דרש מכל "יחידות המתנדבים" הרוסיות הפועלות בשטח אוקראינה לחתום עד 1 ביולי על חוזים ישירים מולו, כך שמעתה יהיו כפופות לו – ולא יוכלו לפעול על דעת עצמן, אולם פריגוז'ין הודיע כי חייליו יסרבו לעשות זאת. בהמשך פרסם הצהרות חריפות יותר ויותר נגד הנהגת הצבא הרוסי, ובין היתר טען לאחרונה כי הגנרלים של פוטין משקרים לו.
בהצהרותיו אתמול הרחיק לכת כאשר חתר תחת עצם ההצדקות הרוסיות לפלישה לאוקראינה: הוא טען כי המטרה האמיתית של המלחמה לא הייתה להגן לכאורה על רוסיה מפני מתקפה אוקראינית שתכננה קייב, אלא לסייע לקידומו של שר ההגנה שויגו, וכי במועד הפלישה ב-24 בפברואר אשתקד "לא היה שום דבר יוצא מן הכלל" במצב בשטח במזרח אוקראינה, שם התחוללו קרבות עוד מפרוץ הסכסוך ב-2014. "משרד ההגנה מנסה להונות את הציבור והנשיא, ולספר סיפור שהייתה מתקפה מטורפת מצד אוקראינה, שיחד עם גוש נאט"ו אוקראינה תכננה לתקוף אותנו", טען פריגוז'ין. לדבריו, "המלחמה לא נועדה לפירוז או דה-נאציפיקציה של אוקראינה".