האש כובתה, אבל החשש נותר: תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה זפוריז'יה נכבשה הבוקר (שישי) על ידי הרוסים לאחר ליל הפגזות ושריפה שהשתוללה במתחם במשך ארבע שעות. באוקראינה טענו שהרוסים הפגיזו את המקום ודיווחו על שלושה הרוגים ושני פצועים. אבל משרד ההגנה הרוסי האשים דווקא "לאומנים" אוקראינים - וכינה זאת "פרובוקציה מפלצתית". באוקראינה אמנם דיווחו כי אין עלייה ברמות הקרינה, אבל ציינו כי עדיין קיים חשש לפליטות רדיואקטיביות שעלולות להוביל לאסון גרעיני "חמור אף יותר מבצ'רנוביל".
בינתיים הרוסים ממשיכים בריכוז המאמץ בדרום אוקראינה. לאחר כיבוש חרסון שלחוף הים השחור מסר ראש עיר הנמל הסמוכה מיקולאייב כי כוחות רוסיים נכנסו לראשונה גם אליה ומתנהלת לחימה באזורים שונים בעיר. בתוך כך דווח כי נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי שרד שלושה ניסיונות התנקשות בשבוע האחרון. ארונו של הישראלי שנהרג במלחמה, רומן ברודסקי, הועלה על מטוס פרטי בדרכו לארץ.
שירותי החירום של אוקראינה דיווחו הלילה כי האש בזפוריז'יה פרצה במבנה המשמש לאימונים ולהדרכה, הממוקם מחוץ לתחנת הכוח. גורם בלשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר כי רמות הקרינה רגילות ושלל את הטענות שתועדה בהן עלייה. גם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קיבלה מידע מהרשויות באוקראינה לפיו ציוד חיוני לא נפגע ואין שינוי ברמות הקרינה. ראש הסוכנות רפאל גרוסי אמר כי פגז פגע בבניין בתוך המתחם התחנה הגרעינית, שאינו חלק מהכור עצמו. בתיעוד נראה הנזק לבניין.
8 צפייה בגלריה
נזק לתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה אוקראינה נכבשה על ידי רוסיה
נזק לתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה אוקראינה נכבשה על ידי רוסיה
הנזק לבניין בתחנת הכוח
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
שריפה בתחנת הכוח הגרעינית ז'פוריז'יה
שריפה בתחנת הכוח הגרעינית ז'פוריז'יה
האש בזפוריז'יה, הלילה
(צילום: Zaporizhzhya NPP/via REUTERS)
לפי הודעת סבא"א, אוקראינה עדכנה את הסוכנות לפני פרוץ האש שטנקים רוסיים רבים לצד כוחות חיל רגלים פרצו למתחם הגרעיני שליד העיירה אנרגודר. האוקראינים אמרו כי העובדים עדיין ממשיכים לעבוד במתחם. לדבריהם, יחידות 2 ו-3 נותקו מהרשת והמתקנים הגרעיניים קוררו. עם זאת, אמרו כי אובדן דלק גרעיני מקורר עלול להוביל "לפליטות רדיואקטיביות משמעותיות" ובמקרה זה "זה יהיה אסון חמור יותר מצ'רנוביל ופוקושימה".
האוקראינים אמרו כי שירותי הכבאות הצליחו להיכנס למתחם ולהתחיל בפעולות לכיבוי השריפה רק לאחר שעות. לפני כן, טענו הכבאים האוקראינים, החיילים הרוסים מנעו מהם להגיע למקום ואף ירו לכיוונם. זמן קצר לאחר שנכנסו למתחם הצליחו הכבאים להשיג שליטה על האש. תחילה דווח באוקראינה כי האש פרצה בכור לא-פעיל שנמצא בשיפוצים. "כתוצאה מהפגזה מתמשכת של האויב על בניינים ויחידות בתחנת הכוח הגדולה באירופה, מתקן הגרעין זפוריז'יה עולה באש. זו סכנה לביטחון העולם", אמר ראש העיר אנרגודר.
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה הזהיר בחשבון הטוויטר שלו כי אם יתרחש פיצוץ במתקן - התוצאה תהיה חמורה פי 10 מזו שהייתה אחרי האסון בצ'רנוביל". הנשיא זלנסקי האשים את רוסיה ב"טרור גרעיני". "אם יהיה פיצוץ, זה הסוף של כולם. זה הסוף של אירופה", הוא אמר בסרטון שפרסם באמצע הלילה.
הבוקר פנה זלנסקי ישירות לרוסים וקרא להם להפגין נגד כיבוש תחנת הכוח הגרעינית. "אני מפציר בכם ושואל אתכם - איך זה אפשרי? אחרי שלחמנו ביחד נגד הקטסטרופה בצ'רנוביל", אמר בנאום ששודר בטלוויזיה. לפני כן שוחח זלנסקי עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שקרא לכנס את מועצת הביטחון של האו"ם והאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפעולות חסרות זהירות שמסכנות את ביטחונה של אירופה כולה.


8 צפייה בגלריה
ארונו של רומן ברודסקי בדרכו לארץ
ארונו של רומן ברודסקי בדרכו לארץ
ארונו של רומן ברודסקי בדרכו לארץ
(צילום: חברת מנוחה לעד)
סגן ראש ממשלת בריטניה, שר המשפטים דומיניק ראב, אמר כי פוטין "בסכנה" להיכנס לכלא עקב פשעי מלחמה בעקבות הפעולות של צבאו באוקראינה. "זו סכנה אמיתית מאוד שעליו להרהר בה", אמר ראב והדגיש כי "קשה מאוד להאמין שהמתקפה הרוסית על תחנת הכוח בזפוריז'יה אינה מכוונת. בכל מקרה, זה בלתי חוקי לתקוף אתר שכזה, לא לבדוק לפני כן ולהמשיך להפציץ אותו".
זלנסקי עצמו - לפי דיווח של ה"טיימס" הלונדוני - שרד בשבוע האחרון לפחות שלושה ניסיונות התנקשות. שתי חוליות שונות נשלחו לחסלו - שכירי חרב רוסים של החברה הצבאית-פרטית "קבוצת וגנר" שנמצאת בקשר ישיר עם הקרמלין, וכן יחידות צ'צ'ניות מיוחדות. על פי הדיווח, גורמים המתנגדים למלחמה בתוך שירותי הביטחון הרוסיים (FSB) הם שסייעו בסיכול ניסיונות החיסול.
ב"טיימס" דווח כי "קבוצת וגנר", שלפי הדיווחים אחד מבעליה הוא יבגני פריג'וזין המכונה "השף של פוטין" ומקורב לנשיא הרוסי, ספגה אבידות במהלך פעולותיה. בין היתר דווח כי פרט לזלנסקי, גם ראש ממשלת אוקראינה וראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו נמצאים ברשימת יעדי החיסול שלה. גורם המקורב לקבוצה אמר כי זה "מפחיד" עד כמה צוות האבטחה של זלנסקי מודע לפעולותיה. ביום ראשון ניסיון לחיסול זלנסקי סוכל בפרברי קייב, ובאוקראינה אמרו כי חוסלו הצ'צ'נים שניסו להתנקש בחייו של הנשיא.
בינתיים, נמשך הניסיון הרוסי לנתק את גישת אוקראינה לים השחור. לפי דו"ח של המודיעין הבריטי, עיר הנמל החשובה מריופול נמצאת עדיין בשליטה אוקראינית, "אבל היא ככל הנראה מכותרת על ידי הכוחות הרוסיים". הם ציינו כי התשתית האזרחית בעיר נתונה להפצצות רוסיות בלתי פוסקות. אתמול המשיכו הרוסים באש כבדה על מריופול, והחשש שם הוא מאסון הומניטרי.
8 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
זלנסקי. קורא לרוסים להתקומם
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר ב מועצת הביטחון של ארצו מלחמה אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מדבר ב מועצת הביטחון של ארצו מלחמה אוקראינה
פוטין. "המבצע מתנהל כמתוכנן"
(צילום: AP)
לפי המודיעין הבריטי, הכוחות הרוסיים ממשיכים לשלוט על חרסון שלחוף הים השחור - העיר הגדולה ביותר שכבשו עד כה. אמש אמר גורם אמריקני כי הוא לא יכול לאשר את הדיווחים על נפילת העיר וציין כי עדיין מתנהלת שם לחימה, אף ששלשום דווח כי הכוחות הרוסיים השלימו את כיבושה.
הלחימה נמשכת גם בחרקוב שבמזרח אוקראינה, העיר השנייה בגודלה. בינתיים, מספר ההרוגים בהפצצות אתמול על העיר צ'רניהיב שבצפון אוקראינה עלה ל-47. בקייב עדיין חוששים משיירת הענק הרוסית, שנמצאת במרחק כ-30 ק"מ מהבירה. אחרי שלושה ימים שבהם דווח כי השיירה תקועה, בין היתר עקב בעיות לוגיסטיות, אתמול לא פורסמו צילומי לוויין חדשים עקב ענן שמכסה את האזור.
השריפה הלילה בתחנת הכוח זפוריז'יה העלתה מחדש את החששות מפני אפשרות שייגרם נזק לאחד מ-15 הכורים הגרעיניים של אוקראינה, דבר שעלול ליצור אסון גרעיני נוסף, בדומה לזה שאירע ב-1986 בכור בצ'רנוביל, שאותו כבש צבא רוסיה בשבוע שעבר. בעיר אנרגודר שליד תחנת הכוח, שבה חיים כ-50 אלף איש, הקימו בימים האחרונים התושבים מחסומים מאולתרים, בין השאר בעזרת משאיות אשפה, כדי למנוע את כניסת צבאו של פוטין.
העיר נחשבת למרכז אנרגיה חשוב עבור אוקראינה, מאחר ששם מיוצר כרבע מהחשמל לכל המדינה. אמש דיווח משרד הפנים האוקראיני כי הטנקים הרוסיים הצליחו להיכנס לעיר בכל זאת, וכי אש נפתחה שם. מהעיר הגיעו סרטונים שבהם נראו להבות ועשן מיתמר, כשברקע אזעקות עולות ויורדות. ליד אנרגודר יש תחנה כוח גרעינית נוספת, ובאוקראינה חוששים שגם היא תיפול לידי הרוסים.
הדיווח על האש שפרצה בתחנת הכוח הגרעינית הגיע אחרי שאמש נשא פוטין דברים - ובהם שיבח את חייליו. פוטין טען שבניגוד לדיווחים ולטענות במערב - המבצע הצבאי של ארצו באוקראינה מתקדם בדיוק לפני התוכנית ובהתאם ללוח הזמנים והמשימות שנקבעו. "נהרוס את האנטי-רוסיה הזו שנוצרה על-ידי המערב", אמר, והבטיח לפצות בכסף את החיילים הפצועים ואת משפחות החיילים ההרוגים.
הנשיא הרוסי טען כי צבאו רושם הצלחות באוקראינה, וכי נרשמים שם "מעשי גבורה". הוא שב והטיח האשמות קשות בממשלה בקייב: "הכוחות האוקראיניים מענים שבויי מלחמה רוסים ולקחו כבני ערובה אלפי אזרחים זרים, כולל סטודנטים. החיילים שלנו יצרו מסדרונות הומניטריים כדי שאזרחים יוכלו לברוח, אבל לאומנים אוקראינים חוסמים אותם. הכוחות האוקראיניים משתמשים באזרחים כמגנים אנושיים".
רוסיה ממשיכה לדכא את המחאה בשטחה. רשויות האכיפה ביצעו חיפושים הבוקר במשרדים במוסקבה של ארגון זכויות אדם וכן במשרדי ארגון המסייע לפליטים ומהגרים. לצד זאת, הבית התחתון בפרלמנט הרוסי העביר חוק המאפשר לכלוא את מי שמפיץ מידע "שקרי" על כוחות הצבא.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 11:12, 04.03.22