ימים בודדים לפני שנורו למוות בשוגג על-ידי כוח צה"ל, החטופים אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה כמעט שחולצו בחיים. זה היה האירוע הראשון בשרשרת אירועים קשה מנשוא, שהסתיימה במותם הטראגי של כל השלושה - מאש חיילי צה"ל, שהחשיבו אותם בטעות למחבלים. בתאגיד כאן 11 פורסמו אמש (יום ראשון) ההקלטות מהרגע שבו כלב עוקץ נכנס למבנה שבו הוחזקו השלושה בשג'אעיה, חמישה ימים לפני שנהרגו, ואת זעקותיהם מתוך התופת - בזמן חילופי אש בין מחבלים שהחזיקו בהם לצבא. לבקשת המשפחות, הוסרה ההקלטה מהכתבה.
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה
2 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטי SOS ו"הצילו" במבנה בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל )
"הצילו, אנחנו מתחת למדרגות, חטופים, אלון ויותם, בבקשה הצילו", נשמע אלון שמריז צועק בהקלטות, כשברקע קולות ירי כבדים. הן תועדו דרך מצלמת הגו-פרו שהותקנה על הכלב, שהוכנס למבנה בזמן חילופי אש בין סיירת גולני למחבלים בשג'אעיה ב-10 בדצמבר. הכלב נורה ונהרג לאחר שנשלח למבנה, אך המצלמה המשיכה לפעול ולהקליט.
לאורך כל ההקלטה שפורסמה ממשיך שמריז לצעוק: "הצילו, הצילו, הצילו, ישראלים חטופים, הצילו, אנחנו חטופים ישראלים, אלון ויותם, אנחנו בתוך האיתור - בבקשה הצילו". שמריז לא צעק את שמו של סאמר שהיה איתם, ככל הנראה מחשש שהחיילים שישמעו את זעקותיו יתבלבלו ויחשבו שמדובר במחבל.
בחילופי האש הללו נהרג כלב עוקץ שעליו הייתה המצלמה, ובצה"ל מעריכים שגם המחבלים שהחזיקו בשלושת החטופים נהרגו בהם. המצלמה עצמה חולצה מהמבנה רק ב-18 בדצמבר - שלושה ימים אחרי הירי הטראגי. רק אז גילו בצה"ל כי באותו מבנה שבו התנהלו חילופי האש הוחזקו החטופים. מדובר במבנה שנמצא כק"מ מהמקום שבו נהרגו, ובהמשך יתברר לצה"ל מסע ההצלה שהעביר שמריז את שני החטופים שהיו איתו - וכלל שלטי SOS שהכין באמצעות שאריות מזון, שנתלו מחוץ למבנה בשג'אעיה.

כשפורסם עצם קיום ההקלטה, סברו בצה"ל כי ייתכן שהלוחמים של סיירת גולני שמעו מילים בעברית - אך הם היו משוכנעים שמדובר במחבלים שירו עליהם. בהמשך, גם שלטי ה-SOS ו"הצילו, 3 חטופים" לא הובילו לכך שהשלושה יחולצו בחיים. ב-15 בדצמבר, יום שישי, הם יצאו החוצה מהמבנה שבו שהו כשהם ללא חולצות ואוחזים בדגלים לבנים - ובכל זאת נורו למוות על-ידי כוח צה"ל.

המדינה לבג"ץ: לא נכיר באלון כחלל צה"ל

מאז התקרית מנהלת משפחת שמריז מאבק למען הכרה בבנה כחלל צה"ל, כשבמשפחה מדגישים שהוא עשה הכול נכון - ופעל בדיוק כפי שלמד בצבא. שלשום אמרה המדינה לבג"ץ שאין בכוונתה להכיר בשמריז כחלל צה"ל, אך הדגישה כי ועדה שהקים הרמטכ"ל תבחן את ההכרה באזרחים ובחטופים שהיו מעורבים בלחימה, או בסיטואציות "ייחודיות".
הטענה המרכזית של משפחת שמריז היא שבשל זימונו של אלון לשירות מילואים פעיל ב-7 באוקטובר, לפני שנהרג, מתחייב הצבא להכיר בו כחלל מערכות ישראל, "ללא תלות במסקנות ועדה כלשהי שתוקם, אם תוקם, ביחס לאזרחים בסיום המלחמה". בעתירה תיארו בני המשפחה, ההורים אבי ודיקלה והבנים יונתן (34) ועידו (32), כיצד "בתושייה בלתי נתפסת" הצליח אלון למלט את עצמו ואת שני החטופים הנוספים שהיו עימו ממחשכי המנהרות ברצועת עזה, תוך שהוא מלמד אותם כיצד להיאבק עם שוביהם.
אחיו של אלון, עידו, תהה אתמול: "איך אפשר לתאר מצב שבו אתה מתנגח מול המדינה על הסטטוס של אח שלך שנהרג?". עידו, חבר כיתת הכוננות שנלחם אף הוא במחבלים כמו אחיו אלון, אמר כי "לא רצינו להיות במקום הזה. לא רצינו להיאבק ואין לנו כוח למאבקים".
יונתן, אב טרי שמנסה להקדיש את זמנו לבן לביא, שנולד בחודש ינואר האחרון, סיפר כי "קיווינו שלא נצטרך להגיע למקומות האלה, קיווינו שהמדינה תרד מהעץ כל עוד הוא נמוך. אבל אנחנו סומכים על השופטים שיראו את הדברים כמו שהם. אנחנו נחושים לשנות את ההחלטה". השניים הבהירו שלא יוותרו עד שיקבלו את מבוקשם.
פורסם לראשונה: 20:53, 03.03.24