94 בני אדם נרצחו מתחילת השנה במגזר הערבי. מקרה הרצח האחרון, שאירע רק ביום שני בטייבה, הצית מחאה נרחבת ברשת שביקשה להעלות את המודעות למצב העגום ולאוזלת ידה של המשטרה. אלפי פוסטים הועלו תחת ההשטאג #Arab_lives_matter – "חיי ערבים חשובים", ורבים זעמו על מניין המתים והפצועים שנותר גבוה, חרף הקמת היחידה המשטרתית "סיף" למיגור האלימות והפשיעה בחודש שעבר.
כחלק מהמחאה, פעילים ואקטיביסטים העלו מאמרים וקמפיינים שמגנים את "ההתעלמות הממסדית", כלשונם, זאת במטרה להציב את הנושא במרכז סדר היום הציבורי. אחד מהם הוא הבמאי בילאל יוסף. בשנת 2013, עת לימד קולנוע בתיכון בכפר קרע, אביו של אחת מתלמידותיו - שהיה זמר מוכר בחברה הערבית, נרצח ביריות.

אלימות במגזר הערבי - כתבות נוספות

מקרה זה, סיפר, גרם לו להפוך את היצירה הקולנועית שלו ליצירה אקטיביסטית שנלחמת באירועי הפשיעה והאלימות. זה ארבע שנים שהוא מצלם סרט דוקו על פורום הנשים השכולות שאיבדו את יקיריהן באירועים מסוג זה. "אשתי בהיריון עם בננו הרביעי - ואני חרד לעתיד ילדינו", הודה יוסף בריאיון ל-ynet. "כשהייתי ילד, הייתי מסתובב בכפר שלי, דבוריה, כאוות נפשי. היום, הבן שלי לא מכיר את השכונה. בגלל הפחד - אני לא מוציא אותו מהבית".

מלבד עבודה על סרטו, שישודר בקרוב ב"כאן 11", יוסף הציע לקיים הפגנות שבועיות מול ביתו של השר לביטחון הפנים עמר בר לב. "הירי הוא על בסיס שבועי כמעט. לא עובר שבוע בלי יריות", אמר. חוסר הביטחון האישי ותחושת הפחד, הם שהביאו אותו להציף את הנושא בטוויטר. "עשיתי את זה מתסכול אחרי ששמעתי על רצח כפול. הזמנתי רק כמה חברים - לא ציפיתי שכל כך הרבה אנשים ייקחו בזה חלק".
"הקמפיין הזה חיובי ואני מברך עליו - אבל אני לא מנבא לו הצלחה. היום זה דעך, ומחר זה ידעך עוד יותר". בשלב זה, המחאה עדיין נמצאת בגבולות הרשת, אך יוסף סבור כי אם הציבור לא יצא לרחובות, "לא יקרה שום דבר".
5 צפייה בגלריה
הבמאי בילאל יוסף עם פורום נשים שכולות
הבמאי בילאל יוסף עם פורום נשים שכולות
בילאל עם פורום נשים שכולות. "לא עובר שבוע בלי יריות"
פעיל אחר שלוקח חלק במחאה הוא ד"ר מוחמד חלאילה, מרצה באוניברסיטת חיפה ומנהל מכון קדאיא. גם הוא לא בטוח שהפוסטים בטוויטר יסייעו למיגור האלימות. "הקמפיין ברשת חשוב, אך יש חשש שהוא יבוא במקום התארגנויות ופעילויות ממשיות", אמר חלאילה. "הרשתות עזרו מאוד בארגון מחאות, אך הן גם יצרו 'אשליית השתתפות' או 'השתתפות וירטואלית' שמסתכמת בלייקים, שיתופים וכתיבת פוסטים".
עם 94 נרצחים מתחילת השנה - כולל במזרח ירושלים, חלאילה מתקשה לראות שמשהו ישתנה בקרוב. "עד כה לא ראיתי שהמשטרה נקפה אצבע או הובילה פעילות רצינית שמעידה על שינוי גישה, יחס ומדיניות כלפי החברה הערבית. הם ממשיכים בדיונים והקמת יחידות - ואנחנו ממשיכים לספור מתים. ארגוני הפשיעה משדרים עסקים כרגיל. אני לא רואה שינוי בטווח הקצר וחובת ההוכחה תהיה על הממשלה, המשטרה ויתר הגורמים".
5 צפייה בגלריה
ד"ר מוחמד ח'לאילה
ד"ר מוחמד ח'לאילה
ד"ר ח'לאילה. " לא רואה שינוי בטווח הקצר"
5 צפייה בגלריה
האשטג חיי ערבים חשובים בטוויטר
האשטג חיי ערבים חשובים בטוויטר
"חיי ערבים חשובים" בטוויטר. "הרשתות עזרו בארגון מחאות"
(מתוך הטוויטר )
הרצח האחרון, כאמור, התרחש בטייבה לפני יומיים, אז צעיר בן 21 התפרץ לחתונה, רצח את עלאא סרסור ופצע שלושה בני אדם. המקרה הזה, למרבה הצער, לא זר לפאדי מסארווה, רופא שיניים המתגורר בעיר, שהכיר באופן אישי כמה מקורבנות הרצח בשנים האחרונות. "זה מצלק נפשית", סיפר מסארווה. "אחד מהנרצחים היה קרוב משפחה רחוק ושכן, ושניים אחרים היו ידידים שלי".
מסארווה מרבה להעלות פוסטים על האלימות הגואה במגזר הערבי בכלל ובטייבה בפרט. "אני אופטימיסט, הרבה שינויים התחילו מקמפיינים בטוויטר. עם זאת, לדעתי לא יהיה שינוי דרסטי במדיניות הממשלה ובהתנהלות. אני חושב שלא יאפשרו להגיע לזה בכלל. כמו שרואים, מי שפוגע ביהודי או מאיים על אחד - נתפס בתוך יומיים. לעומת זאת, ערבים פושעים פשוט לא נעצרים".
5 צפייה בגלריה
פאדי מסארווה
פאדי מסארווה
מסארווה, הכיר כמה מהנרצחים. "זה מצלק נפשית"
5 צפייה בגלריה
האשטג חיי ערבים חשובים בטוויטר
האשטג חיי ערבים חשובים בטוויטר
"חיי ערבים חשובים" בטוויטר. "הרבה שינויים התחילו ברשת"
(מתוך הטוויטר )
יגרום לשינוי או לא, אמג'ד שביטה מעמותת "סיכוי" טוען כי בכל מקרה הקמפיין ברשת הוא "צעד חשוב למען העלאת הנושא לסדר היום של החברה הישראלית - שהחלה להיחשף לסכנות של התופעה". שביטה ביקש להדגיש כי "זו אינה מחאה יתומה", לדבריו, שכן היוזמות לריסון האלימות נמשכות כל העת. "הקמפיין הנוכחי הגיע לציבור היהודי בזכות השימוש בשפה העברית - אך זה לא אומר שאין עוד פרויקטים".
"כרגע, התחושה היא של כמעט אובדן שליטה וחוסר ביטחון בחברה הערבית", סיכם ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל שותף ביוזמות אברהם. "השנה צפוי להישבר שיא שלילי נוסף של מקרי רצח ומעשי אלימות, והממשלה חייבת לפעול מיד. אני מאמין שלמשטרה יש מספיק כלים כדי לפעול באגרסיביות נגד ארגוני הפשיעה".
אבו ראס הציע להעניק "תשומת לב מיוחדת לטיפול בגורמי העומק - בפרט לנוער חסר מעש, וכן למה שקורה ברשויות המקומיות, שם מנסים ארגוני הפשע להשתלט. בסופו של דבר, רק טיפול בגורמים אלה יפחית באמת את הפשיעה והאלימות".