חשיפת המבצע לגילוי פרטים חדשים על רון ארד בנאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט אמש (יום ב') בכנסת, כך אפשר להעריך, היה מיועד להעביר מסר לאיראנים ולסורים שכנראה הבחינו בפעולה של המוסד. המסר של בנט הוא שהפעולה הזו לא הייתה חלק מהמב"מ (המערכה שבין המלחמות) וגם לא פעולת תגמול ישראלית על ניסיונות לפיגועי נקם של איראן נגד ישראלים בקפריסין ובקולומביה לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
תמונת רון ארד
תמונת רון ארד
רון ארד. ישראל רוצה לאותת שאין קשר למלחמה החשאית
בנט למעשה רצה לאותת לאיראנים שמדובר במבצע חשאי, שבוצע ממניעים הומניטריים - ולא אחרים, ומאחוריו עמד דבר אחד: הרצון לדעת סוף סוף מה קרה לרון ארד, והיכן הוא קבור. ישראל רצתה להדגיש מפי הסמכות העליונה (שהיא ראש הממשלה) שאין לפעולה קשר למלחמה החשאית המתנהלת בין איראן לישראל בהקשר הגרעין, ההתעצמות או פעילות שלוחיה של הרפובליקה האיסלאמית נגד ישראל במזרח התיכון.
המסר מפי ראש הממשלה הושמע מאחר שישראל רוצה להימנע מתגובה איראנית למעשה שהוא לכאורה חמור מהפעולות שמבצע המוסד במסגרת שיבוש תוכנית הגרעין והמב"מ.
אינטרס נוסף של בנט להכריז על המבצע בכנסת הוא הרצון להוכיח למשפחות השבויים והנעדרים ולכל אזרחי המדינה והיהודים בתפוצות שמדינת ישראל רואה עצמה אחראית כלפי השבויים והנעדרים ובני משפחותיהם, אפילו שנים רבות אחרי שהוכרזו חללים.
אפשר להעריך שהאיראנים עצמם יפרסמו את גרסתם בתוך זמן לא רב - ואז נדע פחות או יותר מה קרה.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ודוד ברנע בהרמת כוסית לכבוד ראש השנה
נפתלי בנט ודוד ברנע בהרמת כוסית לכבוד ראש השנה
בנט וראש המוסד דוד ברנע. הדיווח: גנרל איראני נחטף, נחקר - ושוחרר
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
היום דיווח האתר הערבי "א-ראי אל-יום" כי במסגרת המבצע לאיתור מידע על גורלו של רון ארד, חטף המוסד גנרל איראני משטח סוריה - והעביר אותו לאחת ממדינות אפריקה. שם, נטען בעיתון, נחקר הגנרל האיראני ולאחר מכן שוחרר. לפי הדיווח, סביר להניח שהאיראנים עקבו אחרי הפעולה לאחר שהתרחשה, וגילו מהיכן נוהלה. בדיווח לא צוין אם ה"גנרל האיראני" מכהן כרגע או שהוא גנרל לשעבר.
האתר, יש לציין, מכריז בעמוד אודותינו כי "ישראל היא האויב שלנו". מדובר באתר בין-ערבי שמקום מושבו בלונדון. מהימנות הדיווחים של העיתון בנושאי איראן והזירה היא נמוכה, ויש לקחת אותם בעירבון מוגבל. באתר גם טענו כי "סביר להניח שישנו קשר בין האירוע שישראל דיווחה עליו בקפריסין, לבין דמויות שיש להן קשר ישיר לאותה פעולה של המוסד".
המבצע עצמו התרחש בעקבות מידע שהגיע לישראל בנוגע לרון ארד, והוא התמקד בכמה מדינות כדי לבחון נתונים ומקורות נוספים שיאוששו את המידע ההתחלתי ואף ירחיבו את הידע בישראל על אודות גורלו של רון ארד ועל המקום שבו סיים את חייו. המבצע לא הניב מידע משמעותי חדש, אבל ראש המוסד דוד ברנע הודה לאנשיו על הביצוע שהוביל לשלילת המידע הראשוני שהתקבל. משרד ראש הממשלה מסר אמש כי "המבצע היה מוצלח שבוצע תוך עמידה ביעדים מבצעיים יוצאי דופן".