"המחדל כל כך גדול": כך אמר השר גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי), שמתח אמש (חמישי) ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה לפני ואחרי 7 באוקטובר, ובפרט על רה"מ בנימין נתניהו. בריאיון לאילנה דיין אמר איזנקוט כי ההנהגה לא אומרת לציבור את האמת, וסירב לומר מפורשות אם הוא סומך על נתניהו. "כיום אני סומך על הקולקטיב, הקבינט המשותף, שייקח החלטות. אני כבר בשלב ובגיל שאני לא סומך בעיניים עצומות על מנהיג כזה או אחר. אני שופט את האיש בהחלטות שלו, ובאופן שבו הוא מוביל את המדינה", אמר.
2 צפייה בגלריה
 "נתניהו הראשון שנושא באחריות, הוא לא צריך לקחת אותה". איזנקוט
 "נתניהו הראשון שנושא באחריות, הוא לא צריך לקחת אותה". איזנקוט
"נתניהו הראשון שנושא באחריות, הוא לא צריך לקחת אותה". איזנקוט
(צילום: יואב דודקביץ, דנה קופל)
הכותרת
מי באמת מנהל את המלחמה? | נחום ברנע
26:06
איזנקוט התייחס בריאיון לדבריו של נתניהו כי הוא עודכן על מתקפת הפתע של חמאס "רק בשעה 06:29, עם פרוץ הקרבות, ולא לפני כן", והדגיש כי "אי-ידיעה של מישהו משרשרת הפיקוד לא פוטרת מאחריות. ההפך, היא מוסיפה. יש אחריות חדה וברורה לכל מי שהיה בתפקיד צבאי ופוליטי ביום הזה, ויש אחריות לכל מי שהיה 10 שנים לפני ובתוכם אני כרמטכ"ל ואנשים מקבילים - שרי ביטחון, ראשי ממשלה. לכן, בין אם לקחו אחריות או לא, הם לא צריכים לקחת - האחריות שלהם".
ברקע סירובו של נתניהו לקחת אחריות על המחדלים שהובילו לטבח ה-7 באוקטובר, איזנקוט הדגיש כי "הוא ראשון, מעודכן גם משב"כ וגם מצה"ל, והוא היה מעורב. אני מכיר את המעורבות שלו בבניית הגדר ומעורבות אחרת. לכן, האחריות ניתנה ביום שהוא שם את היד על התנ"ך ואמר 'אני נשבע אמונים'. הוא נושא באחריות חדה וברורה. לא צריך לקחת אחריות, היא שם".
השר איזנקוט התייחס גם לדיווחים כי נמנעה תקיפה בלבנון נגד חיזבאללה בימים הראשונים במלחמה, והצהיר כי באותה עת "מנענו החלטה מוטעית מאוד, כי היינו מממשים את החזון האסטרטגי של יחיא סינוואר להביא מיד למלחמה אזורית. היינו רותמים מיד את כל הציר בסוריה, עיראק ואיראן נגדנו, כשחמאס, שגרם לנו את הנזק הגדול ביותר מאז קום המדינה, היה הופך לזירה משנית".
איזנקוט, שמפלגתו הצטרפה לממשלה במטרה להקים את קבינט המלחמה המצומצם, אמר כי היה מתפטר אם נושא החטופים לא היה מקודם. "היה לי ברור שאם עסקת החטופים הייתה ממוסמסת, אקח את הדברים ואלך", אמר. איזנקוט מתח ביקורת קשה על סירוב חבריו לקבינט להסכים להצעת חמאס לשחרור שלוש גופות חטופים, בנוסף לחטופים חיים. "אל תנסו לחנך את סינוואר. נסכים להכניס גם מבוגרים למכסה. נדרוש גם את ירדן ביבס מטעמים הומניטריים", אמר איזנקוט בקבינט, אך לבסוף עסקת חילופי החטופים הופסקה.
2 צפייה בגלריה
משפחת איזנקוט
משפחת איזנקוט
משפחת איזנקוט בהלווייתו של גל
(צילום: דנה קופל )
ברקע המתקפה על הרמטכ"ל בקבינט המורחב, איזנקוט הודה כי "הייתי די המום מהמופע הזה, שנראה כמו מארב מתוכנן ולא איזשהו משהו ספונטני שמתפתח, ולכן זה מדאיג מאוד". איזנקוט סירב לומר אם הוא מאמין שנתניהו לקח חלק בתכנון ה"מארב", אך הדגיש: "זה היה אירוע מאוד לא מכובד בלשון המעטה".
מדובר בריאיון הראשון שהרמטכ"ל לשעבר מעניק מאז ששכל את בנו, גל, שנהרג במהלך הלחימה ברצועת עזה. רס"ר (מיל') גל מאיר איזנקוט (25), ששירת כחובש ולוחם חי"ר בגדוד 699, בחטיבת המילואים 551, נפל ב-7 בדצמבר. באותו בוקר ביצע הכוח סריקות בפאתי מחנה הפליטים ג'באליה, באזור שייח זייד. הם זיהו פיר פתוח, התקרבו אליו עם כוח של יהל"ם - ואז אירע פיצוץ עז של מטען חבלה. גל נפצע קשה מאוד בפיצוץ ופונה לבית החולים אסותא באשדוד, שם נקבע מותו.
פורסם לראשונה: 23:59, 18.01.24