השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בריאיון בפודקאסט של דן סינור כי צה"ל ייכנס לרפיח וישתלט עליה גם אם הדבר יעלה לישראל בקרע עמוק ביחסים עם ארצות הברית. "זה יקרה גם אם ישראל תיאלץ להילחם לבד", אמר. "גם אם כל העולם יפנה גב לישראל, כולל ארה"ב - אנחנו הולכים להילחם עד שננצח".
4 צפייה בגלריה
הרס ברפיח
הרס ברפיח
הרס ברפיח
(צילום: AP /Hatem Ali)
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
מנגד, השר גדעון סער הציע אלטרנטיבה אחרת - שלדבריו "הייתה צריכה לקרות כבר מזמן". סער אמר כי "ברגע הזה שבו כל העולם מתייצב נגד פעולת ישראל ברפיח - הגיעה העת שבה ישראל צריכה להציג את רעיון הכניעה וההגליה של שארית הזרוע הצבאית של חמאס כרעיון מסדר לסיום המלחמה בעזה".
לדברי סער, "המחבלים יוגלו לקטאר, סוריה, טורקיה או איראן. מהלך דומה לגירוש אש"ף ומחבליו מביירות בספטמבר 1982. מהלך זה יהיה כרוך כמובן בהחזרת כל החטופים. במסגרת זאת ניתן יהיה לשקול גם הגליה של עצורי חמאס נוספים שבידינו".
"הסבירות הנמוכה למימוש רעיון זה לפי שעה אינה צריכה למנוע את הצגתו הפומבית הרשמית", הוסיף סער. "לקהילה הבינלאומית המוטרדת מהתמשכות המלחמה והאבדות האזרחיות בקרב הפלסטינים בכלל וברפיח בפרט - תוצג תפיסה מסודרת לסיום המלחמה וקיצור הסבל האנושי הכרוך בה. במערכה ההסברתית על דעת הקהל העולמית יש לכך חשיבות גדולה. לא ניתן לשלול גם הפיכת הרעיון למעשי בהתקיים תרחישים מסוימים. את הרעיון המסדר הזה הצגתי החל מהימים הראשונים של המלחמה. עדיין לא מאוחר מדי".

4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"חייבים להיכנס לרפיח. ה-7/10 היה רגע קיומי עבור ישראל". דרמר
(צילום: אמיל סלמן)
מנגד, הסביר דרמר, כל עוד ברפיח נמצאים ארבעה גדודים של חמאס - שמהווים 25% מהכוח הצבאי שלו - לא ניתן לסיים את המלחמה. "לא נשאיר רבע מהם", הוא הבהיר. "אנחנו חייבים להיכנס לרפיח. מה שאנשים לא מבינים הוא שה-7 באוקטובר היה רגע קיומי עבור ישראל".
בשבוע הבא ימריא דרמר יחד עם ראש המל"ל צחי הנגבי לארה"ב כדי לדון בדרך הכניסה לרפיח, כשבמקביל ייפגש שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה לויד אוסטין. דרמר אמר כי ישראל מוכנה לשמוע רעיונות אמריקניים, אך אלה חייבים להסתכם בכך שצה"ל ייכנס בסופו של דבר לעיר שבגבול מצרים.
"אנחנו די בטוחים שאנחנו יכולים לעשות את זה בצורה שתהיה יעילה", הבהיר דרמר, על רקע החשש בעולם מגורלם של יותר ממיליון עקורים פלסטינים ששוהים כעת ברפיח. "זה לא רק מבחינה צבאית - אלא גם מבחינה הומניטרית. לאמריקנים יש פחות ביטחון שאנחנו יכולים לעשות את זה".
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"האדם שצריך להחליט על עסקה תקוע במנהרה". יחיא סינוואר
(צילום: John Minchillo, AP)
על המגעים לעסקת חטופים אמר דרמר: "המגעים מאוד מסובכים בגלל קשיי תקשורת. אתה לא מקבל תשובה מיד, ואני מקווה שנוכל להיכנס לדרך שתביא אותנו לעסקה. הצלחנו בעסקה להוציא 80 נשים וילדים, ואנחנו מקווים שהעסקה הקרובה תכלול את שאר הנשים. נמשיך עם העסקה הזו, ואני באופטימיות זהירה, אבל אי אפשר לדעת כי זה מורכב.
"חמאס היה בטוח שחיזבאללה ייכנס למלחמה, שאיראן תיכנס וארה"ב תעצור המלחמה - ושהרמדאן יסייע להם להדליק האזור. אני באמת לא יודע, והאדם שצריך להחליט תקוע במנהרה וזה סינוואר, שיצטרך לקבל החלטה מצד חמאס אם הולכים לעסקה או לא. הקו האדום עבורי הוא לא להסכים לעסקה שתפסיק את המלחמה. היעד הוא לנטרל את היכולות הצבאיות של חמאס".
דרמר הוסיף: "לטובת ההרתעה הישראלית עסקת החטופים לא תשנה, אבל לגבי הסולידריות הלאומית זה עניין גדול. כששהחטופים שוחררו זה הרים את הרוח של כל המדינה. מבחינתי אנחנו צריכים לעשות הכול כדי להחזיר את החטופים. אני בטוח שנחזיר אותם. אם תהיה הזדמנות נשחרר גם צבאית, אבל קשה להאמין שנציל הרבה מהם בלי עסקה".
ההחלטה לשלוח את דרמר והנגבי לארה"ב הגיעה בעקבות בקשת הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בשיחתו עם נתניהו. לאחר השיחה נמסר מהבית הלבן כי תתקיים פגישה בין גורמים ישראליים לאמריקניים בנוגע לתוכנית הישראלית לכניסה קרקעית לרפיח.
מלשכת ראש הממשלה נמסר לאחר מכן כי השניים ימריאו לוושינגטון "לטובת המשך הלחימה" ברצועת עזה. עוד נמסר מלשכת רה"מ כי נתניהו "הבהיר כי הוא נחוש לפעול ברפיח על מנת לחסל סופית את שארית גדודי החמאס, תוך מתן פתרונות הומניטריים לאוכלוסייה האזרחית".
בתוך כך, הערב באופן חריג לתקופה האחרונה לא יתקיימו דיונים בקבינט המדיני-ביטחוני ובקבינט לניהול המלחמה. זאת לאחר שבשבועות האחרונים שני הקבינטים התכנסו בימי חמישי בערב. גורמים בלשכת ראש הממשלה מסרו כי "יש דיונים ביטחוניים אחרים ולא הייתה סיבה קונקרטית לקבינט היום, לא קבינט המלחמה ולא המורחב שהתכנסו השבוע".