הדריכות במערכת הביטחון נמצאת בימים אלו בשיא. הלוחמים בשטח מתודרכים ללא הרף, כמות הפעילויות הכפילה את עצמה, השימוש באמצעים הטכנולוגיים גובר והכול במטרה לגדוע את רצף הפיגועים בחודש האחרון. למרות המצב הביטחוני המעורער, גורמים ביטחוניים מתעקשים כי בשלב זה לא מדובר בטרור בודדים כפי שאירע באוקטובר 2015.
6 צפייה בגלריה
מימין למעלה: המחבל משייח ג'ראח, הרכב מהפיגוע במעבר תאנים, השייח שרצח את אלי קיי ופיגוע הדקירה בשער שכם
מימין למעלה: המחבל משייח ג'ראח, הרכב מהפיגוע במעבר תאנים, השייח שרצח את אלי קיי ופיגוע הדקירה בשער שכם
מימין למעלה: המחבל משייח ג'ראח, הרכב מהפיגוע במעבר תאנים, השייח שרצח את אלי קיי ופיגוע הדקירה בשער שכם
(צילום: AFP, דוברות המשטרה, רשות המערבים במשרד הביטחון)
הסיבות לכך שונות. ראשית, כמות הפיגועים אז עמדה על יותר מ-30 פיגועים בחודש, והמספרים של השבועות האחרונים לא מתקרבים לכך. שנית, ההסתה ברשתות החברתיות ובשטח עדיין לא תופסת תאוצה כמו ב-2015, הסיבה השלישית היא שהפיגועים האחרונים לא מלווים בהפרות סדר המוניות במזרח ירושלים ובערים פלסטינית, והסיבה הרביעית היא שהתיאום הביטחוני עם מנגנוני הרשות הפלסטינית מוגדר טוב ומביא להישגים ביטחוניים.

פיגוע אחרי פיגוע - כתבות נוספות

ועדיין, רצף הפיגועים שמתרחשים כמעט בכל יומיים, והעובדה שמבצעיהם הם צעירים מוסתים עם כלי נשק - מכריח את מערכת הביטחון להשתמש באותם הכלים שגדעו את גל הטרור לפני שש שנים.

ראשית, במערכת הביטחון מבינים כי חייבים לנטר את הרשתות החברתיות. המפגע הבודד הוא חידה עבור מנגנון הסיכול, משום שאינו משויך ארגונית ואינו מתכונן לפיגוע. מהסיבה הזאת מרכזים במערכת הבטחון מאמץ עילאי ברשתות החברתיות כדי למצוא התבטאויות מסיתות ושימוש במילים שקוראות לביצוע פיגועים.
מעת לעת, כאשר קופצת התראה שכזו, פועלים בצה"ל ובשב"כ יחד עם המנגנונים הפלסטיניים לאיתור החשוד. בהקשר הזה, לפי הנתונים של מערכת הביטחון נרשמה עלייה בשבוע האחרון בכמות שיחות האזהרה שצה"ל ערך. עד החודש, אירעו 40-20 שיחות כאלה בשבועיים, ובתקופה האחרונה הכמות הכפילה את עצמה.
6 צפייה בגלריה
בחטיבת המחקר של אמ"ן מרוצים מהפגיעה בחמאס
בחטיבת המחקר של אמ"ן מרוצים מהפגיעה בחמאס
ניטור הסתה ברשתות חברתיות מוביל לאיתור ומעצר מהיר
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף לכך, כוחות הביטחון מבצעים מעצרים ופעילויות מבצעיות נגד מחוללי טרור וגורמים מסיתים - וגם במקרה הזה כמות המעצרים גדלה. אם בחודש שעבר יצאו 70-60 פעולות בלילה, בשבוע האחרון היו קרוב ל-100 פעולות בערים הפלסטיניות. גם בתחום המעקב אחר מסיתים מרכזיים הפעילות התגברה. רק השבוע הוחרמו כרזות, דגלים וחומרי הסתה מביתו של מסית מרכזי מוכר בצפון הגדה.
כמו כן, במערכת הביטחון מתדרכים את המפקדים ואת הלוחמים בשטח להימנע מטעויות מבצעיות - ולהקפיד על המיגון והבטיחות שלהם. טעויות מבצעיות מביאות במקרים רבים לתחושת "הצלחה" של פיגוע, שמתורגמת בין היתר להאדרת המחבל והפיכתו לקדוש - וגם לפיגועי השראה וחיקוי.
6 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי צה"ל ברמאללה
פעילות לוחמי צה"ל ברמאללה
המעצרים והפעולות הליליות הוכפלו
(צילום: דובר צה"ל)
הלוחמים, כך מבינים במערכת הביטחון, הם המטרה הזמינה והמועדפת על המפגע הבודד. בתחקיר של פיגוע הדריסה שאירע לפני ארבעה ימים במחסום תאנים עלה כי המחבל נסע ברכב ועבר בצומת ג'ית כדי לחפש לוחמים. לאחר שחיפושיו לא העלו דבר, הוא הגיע למחסום ודרס את המאבטח. בין המסקנות שעלו: על המאבטחים במקום להקפיד יותר על נהלי המיגון והזהירות.
השניות הבודדות של הפיגוע ותוצאותיו קרטיות מאוד לאלמנט ההשראה. פיגוע שמסתיים עם נטרול מהיר וחד של המחבל ללא נפגעים בקרב אזרחים או חיילים, לא גורם למסיתים לקחת אותו כדוגמה ולהסית אחרים. גורמים בצה"ל הסבירו כי ישנן אינדיקציות של רצון לפגוע דווקא באזרחים בדיוק מהסיבה הזו. ההנחה היא שאם יתקפו אזרחים הסיכוי ל"הצלחה" גדול יותר.
6 צפייה בגלריה
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
תיעוד של פיגוע הדקירה בשער שכם
פיגוע עם נטרול מהיר גורר פחות חקיינים. הדקירה והחיסול בשער שכם
(צילום: דוברות המשטרה)
בכל הנוגע לתיאום מול הרשות הפלסטינית והחלשת תעמולת ההסתה של חמאס, התיאום הביטחוני מול אבו מאזן נמצא באחת מתקופותיו הטובות. עדות לכך ניתן לראות בחילוץ שני הצעירים שנקלעו ללב רמאללה בשבוע שעבר. בנוסף, הפלסטינים עוצרים בעצמם מסיתים ופעילי טרור, ומקיימים שיחות אזהרה עם קרוביהם. במקרה אחד שהתרחש השבוע התקבלה התראה על מפגע שהתכוון להשליך מטען לעבר חיילי צה"ל. משפחתו אותרה, הוזהרה וגם הוא נחקר.
דבר נוסף שבמערכת הביטחון פועלים לפיו זאת העבודה מול משפחות המחבלים. סנקציות כמו מניעת כניסה ועבודה לישראל, הריסת בתים ומעצרים הוכחו כמרתיעות כדי לסכל פיגועים. הנחת העבודה במערכת הביטחון היא שההרתעה תגרום לבני המשפחה של המפגע הבודד הפוטנציאלי לשים לב לשינויים בהתנהגות או בדפוסי הפעולה, ואפילו לרמת חשיפתו לחומרי הסתה - וכך יוכלו להתריע מראש לכוחות הביטחון. אירועים שכאלה כבר אירעו בעבר והוכיחו את עצמם.
6 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל ביו"ש לתפיסת המחבלים מעפרה ומהברקן
פעילות כוחות צה"ל ביו"ש לתפיסת המחבלים מעפרה ומהברקן
סנקציות על משפחות מחבלים הובילו להסגרתם מראש כבר בעבר
(צילום: דובר צה"ל)
בנוסף, בשב"כ ובצה"ל נושאים עיניים גם ליום שלישי הקרוב שבו יציין חמאס את תאריך הקמתו. כבר שבועות ארוכים שכוחות הביטחון מבצעים מעצרים ומנטרים כל פעילות של חמאס בשטחי הגדה ובירושלים, והחשש הוא שרצף הפיגועים ילובה ביום חמאס מצד פעילי ארגון הטרור, שכבר התרגל להוציא הודעות שבח לאחר כל פיגוע, מה שבסופו של דבר יגרום להסלמת המצב הביטחוני.
פורסם לראשונה: 23:11, 08.12.21