לאחר השעייתו של לוחם גבעתי שתועד במהלך סוף השבוע מכה פעיל שמאל בפניו לאחר שהטיל אותו על הקרקע בחברון, אביו של החייל אמר הערב (שני) ל-ynet שבנו הוא "שעיר לעזאזל" וטען כי סרטונים שלא פורסמו ואליהם הוא נחשף מלמדים כי פעילי השמאל התגרו בחיילים ואף תקפו אותם לפני התקרית.
"מה שאני יודע זה מה שלמדתי מהסרטונים שלא פרסמו, אלה שדאגו להסתיר ולטאטא", אמר האב. "אני יודע שהגיעו לשם אנשי שמאל. שמאלנים קיצונים, ביחד עם קבוצה של פלסטינים - שזה גם דבר שלא הדגישו - והתגרו שם בחיילים. רואים באחד הסרטונים שאישה שם דוחפת מהגב את אחד החיילים. השני נתן בוקס. לא רואים ברור. צריך לראות מה קדם לפעולה של הבן שלי, להראות את התמונה המלאה. זה לא מעניין? מעניין רק שהבן שלי הפיל אותו לרצפה?".
3 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"קיללו אותם והציקו להם". אביו של החייל שתועד מכה פעיל שמאל על התקרית
(מתוך טוויטר)
3 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"מקומם לראות ולשמוע דברים כאלה". אביו של הלוחם על איגרת הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: שאול גולן, מתוך טוויטר)
"היה בחור שלישי שהתכופף לרצפה כדי להרים חפץ, שלא רואים בבירור מה זה בדיוק, אבל כנראה הוא רצה להרים בשביל לתקוף איתו", הוא המשיך. "קיללו אותם, הציקו להם. הערבים מצד אחד כולם היו עם טלפונים בידיים, ואפשר לשמוע בחור ערבי צועק "תצלמו, תצלמו אותם". התגרו בהם. הסרטון מראה שהבן שלי עיכב את אחד הבחורים שהיו שם. הכניסו אותו לבוטקה, וכשהבן שלי סובב את הגב לכיוון אותם מפגינים, הוא 'ניצל' את ההזדמנות וברח משם. ואז הבן שלי קפץ עליו, הפיל אותו לרצפה וקרה מה שקרה".
לדבריו, מדובר בפעם הראשונה שבה בנו התמודד עם סיטואציה שכזאת. "זו תחושה מגעילה. כשקורה מצב כזה, אז לא רק שלא מגבים את הילד ומגוננים עליו - בדיוק להיפך. הרמטכ"ל יעניש אותו בחומרה, בו בזמן שהוא לא ראה את האירוע בכלל. האירוע עוד לא נבדק ולא תוחקר, ורוצים להשעות אותו ולהעניש אותו בחומרה. מה, אני לא מבין, לאן בדיוק שלחתי את הבן שלי?
"הייתי מצפה שיגבו אותו, שיגוננו עליו. אני הלכתי, בדקתי, שאלתי והיום אני יודע דברים שלא ידעתי - למשל שיש לו זכות לעכב אזרח אם הוא מפריע לו, מה שנקרא במילוי תפקידו. יש לו זכות לעצור אותו אם הוא מרגיש מאוים, יש לו זכות גם כן להשתמש בכוח. אז אני לא מבין, מה לא בסדר במה שהבן שלי עשה שם?".
3 צפייה בגלריה
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
אגרת הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ״לנצח ולהשאר בני אדם״ בעקבות אירועי האלימות בחברון במהלך סוף השבוע
האיגרת שהפיץ הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)

האב התייחס גם לאיגרת שהפיץ הרמטכ"ל אביב כוכבי לחיילי צה"ל במוצאי שבת בעקבות התקרית, שבה הודה כי לאחרונה אירע יותר ממקרה אחד שבו "לוחמים הפעילו כוח לא מוצדק כלפי ישראלים או פלסטינים". לדברי אביו של הלוחם, "זה מקומם לראות ולשמוע דברים כאלה. למה הבן שלי צריך להיות מיוצג על ידי עורך דין? אני לא מבין למה. שלחנו אותו לצבא, שלחנו אותו לשרת את המדינה. הבחור היה שנה במכינה צבאית, עוד שלוש שנים שירות - ארבע שנים מהחיים שלו הוא הולך ותורם למדינה, וכשקורה מקרה כזה אז הוא מרגיש מופקר? הוא צריך שעורך דין ייצג אותו? הוא משתדל להרגיש כמה שיותר בסדר, אבל זו תחושה לא נעימה".
האב הוסיף: "אזרחים במדינה כבר מכירים את זה ויודעים שיש את האנשים האלה שבאים להתגרות בחיילים באופן שיטתי. זה לא חדש לאף אחד - לא לצבא, לא במערכת הפוליטית ולא לאזרחים ששומעים מהילדים שלהם את מה שהם חווים. אז אני מבקש לא להפוך את הבן שלי לשעיר לעזאזל ולהציג את התמונה המלאה והאמיתית".

מוקדם יותר מפקד עוצבת הפלדה, תת-אלוף נדב לוטן, קיים שיח עם כל מפקדי החטיבות באוגדה בעקבות המעצר האלים בחברון בשבוע שעבר. בסיום השיחה הנחה לוטן כי מפקדי המחלקות ינהלו שיח עם לוחמיהם על התקרית בחברון, יקרינו להם את הסרטונים ממנה וידברו על השגיאות המבצעיות שעשו הלוחמים במהלכה.
בנוסף הבהיר כי מעתה, "לוחמים שלא יתנהלו באופן מוסרי כפי שמצופה מהם - לא יבצעו פעילות מבצעית עד לסיום תחקיר האירוע". לוטן דרש להקפיד על כך שמפקדים וקצינים יהיו במוקדי החיכוך, ולא חיילים לבדם. מצה"ל נמסר כי "מפקד האוגדה קבע שכלל המפקדים יגלו אפס סובלנות למקרי אלימות מילולית ופיזית, והדגיש כי כלל האירועים האחרונים מתוחקרים ועוד יתוחקרו לעומקם". עד כה, חמישה לוחמי גבעתי ומפקדים הושעו בעקבות תקיפת פעיל השמאל בחברון ובעקבות חשד לתקריות אלימות נוספות שאירעו בגדוד.