המל"ט שחדר אמש (ראשון) משטח סוריה לישראל אותר הבוקר בשטח פתוח מצפון לכינרת. באופן חריג, המל"ט הופל ב"אמצעים רכים" (לוחמה אלקטרונית) - ולא בטיל מכלי טיס או ממערכת נ"מ. בצבא אספו את הכלי, והוא הועבר לבדיקה.
בלוחמה אלקטרונית משגרים מרחוק אותות המשבשים תנועה של כלי טיס וגורמים להפלתו. כך צה"ל הפיל בשנתיים האחרונות רחפנים שחצו מגבול לבנון ומגבול רצועת עזה על ידי מרכזי בקרה אוגדתיים שהוקמו על ידי חיל האוויר בגזרות הבט"ש. הפלה בשיטה "רכה" זו של כלי טיס בלתי מאויש נחשבת לחריגה אפוא ומלמדת על שדרוג ביכולות הלוחמה האלקטרונית שמוביל מרכז הלוחמה האלקטרונית באגף התקשוב ורלוונטיות לכוחות היבשה, האוויר והים.
3 צפייה בגלריה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
מוצב חדש של חיזבאללה מול מטולה
(צילום: אפי שריר)
לאחר זיהוי כלי הטיס העוין, הוזנקו מסוקי ומטוסי קרב של צה"ל שחגו זמן רב בשמי הצפון. הכלי שיורט היה במעקב של יחידת הבקרה של חיל האוויר, והוא הופל בשטח פתוח. בצה"ל אמרו כי לא הופעלה התרעה על פי המדיניות.
כלי הטיס, לפי החשד איראני, הופל בשטח פתוח. בצה"ל אמרו אמש כי לא לא הופעלה התרעה על פי המדיניות, וכי פרטי האירוע בבדיקה.
הכלי הופל פחות מיממה לאחר תקיפה בסוריה, השלישית תוך ארבעה ימים, שלפי תמונות לוויין - מטרתה הייתה פגיעה ביכולות המל"טים של חיזבאללה. בסוריה דיווחו בלילה שבין שבת לראשון כי ישראל תקפה מוצבים במחוז חומס שבמרכז המדינה. מקורות מודיעיניים מערביים ציינו כי התקיפות פגעו בשורה של "בסיסי אוויר" באזור מרכזי במדינה, שבו מוצבים אנשי צבא איראנים.
לפי דיווחים בכלי תקשורת במדינה, חמישה בני אדם נפצעו בתקיפה - כולם אנשי צבא. סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" דיווחה כי מערכות ההגנה האווירית הסוריות הופעלו בעקבות התקיפה.

פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי ציין הלילה כי בין שלוש התקיפות ליירוט כלי הטיס יש ככל הנראה קשר. אחד ה"יועצים" האיראנים שנהרגו בלילה שבין חמישי לשישי, בתקיפה השנייה מבין השלוש, היה ככל הנראה קשור לשיגור לישראל של המל"ט שיורט מצפון לכינרת.
התקיפה השלישית מבין השלוש, בלילה שעבר בשדה התעופה אל-דאבאא, נועדה להרוס את יכולות הכטב"מים של חיזבאללה ואת המחסנים הלוגיסטיים ומתקני האימונים במערכות נשק, וגם לפגוע במפעילי הכטב"מים שאיראן סיפקה ומספקת לחיזבאללה. התקיפה כולה על השדה הייתה ככל הנראה תגמול על הפיגוע בצומת מגידו.
3 צפייה בגלריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
תמונות הלוויין אחרי התקיפה בשדה התעופה אל-דאבאא
(צילום: : ImageSat International (ISI))
3 צפייה בגלריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
(צילום: : ImageSat International (ISI))
לאחרונה גורמי ביטחון בישראל הרבו להתריע על מאמצים של האיראנים, של חיזבאללה ושל חמאס מלבנון להתסיס את הפלסטינים ביהודה ושומרון ולגרום להם לבצע פיגועים נגד כוחות צה"ל ומתנחלים. לפעמים, כך נאמר, אלו יוזמות ישירות של האיראנים שמספקים כסף, אמצעי לחימה והדרכה, לפעמים זה חיזבאללה ולעיתים זה במשותף לשני גורמים אלה. לאחרונה, גם הנציג הבכיר של חמאס בלבנון מצטרף לתכנונים וליוזמות האלו, שכאמור כוונו להתבצע בעיקר בשטחי יהודה ושומרון והיו אמורים לגרום לגל פיגועים מוגבר בחודש הרמדאן הנוכחי.
סביר להעריך שהתקיפות בסוריה היו דרכה של ישראל להנחית מכה כואבת על נכס חשוב של חיזבאללה שנמצא מחוץ לשטח לבנון ולכן פגיעה בו לא תצית עימות עם חיזבאללה בימי הרמדאן וחופשת הפסח, שבה רבבות ישראלים יוצאים לנפוש באתרי הטבע בצפון ובמרכז. השלטונות באיראן הודיעו רשמית כי בלילה שבין חמישי לשישי נהרגו בסוריה קצין איראני בכיר בשם מילאדי היידארי שהוגדר "יועץ" במשמרות המהפכה ו"יועץ איראני נוסף".