מיזם הטרור האסטרטגי בהובלת איראן ובהשתתפות חיזבאללה יוצא מהצללים: אחרי שלוש תקיפות שיוחסו לישראל בסוריה בארבעה ימים, יורט אמש (ראשון) כלי טיס בלתי מזוהה שחדר מסוריה לשטח ישראל - ונראה שיש קשר ישיר בין הדברים. אחד ה"יועצים" האיראנים שנהרגו בלילה שבין חמישי לשישי, בתקיפה השנייה מבין השלוש, היה ככל הנראה קשור לשיגור לישראל של המל"ט שיורט מצפון לכינרת.
4 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בחומס שבסוריה שיוחסה לישראל
אזור התקיפה בחומס שבסוריה שיוחסה לישראל
( צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFIC)
התקיפה השלישית מבין השלוש, בלילה שעבר בשדה התעופה אל-דאבאא, נועדה להרוס את יכולות הכטב"מים של חיזבאללה ואת המחסנים הלוגיסטיים ומתקני האימונים במערכות נשק, וגם לפגוע במפעילי הכטב"מים שאיראן סיפקה ומספקת לחיזבאללה. התקיפה כולה על השדה הייתה ככל הנראה תגמול על הפיגוע בצומת מגידו.
באחרונה גורמי ביטחון בישראל הרבו להתריע על מאמצים של האיראנים, של חיזבאללה ושל חמאס מלבנון להתסיס את הפלסטינים ביהודה ושומרון ולגרום להם לבצע פיגועים נגד כוחות צה"ל ומתנחלים. לפעמים, כך נאמר, אלו יוזמות ישירות של האיראנים שמספקים כסף, אמצעי לחימה והדרכה, לפעמים זה חיזבאללה ולעיתים זה במשותף לשני גורמים אלה. לאחרונה, גם הנציג הבכיר של חמאס בלבנון מצטרף לתכנונים וליוזמות האלו, שכאמור כוונו להתבצע בעיקר בשטחי יהודה ושומרון והיו אמורים לגרום לגל פיגועים מוגבר בחודש הרמדאן הנוכחי.

לכן, גרם הפיגוע בצומת מגידו להרמת גבה בקהיליית המודיעין של ישראל. האמצעי, מטען צד מסוג "קליימור" (אמריקני במקור שמכונה בצה"ל "כלימגור") הוא אופייני לחיזבאללה ונמצא בשימוש הארגון וגם בשימוש משמרות המהפכה האיראניים שהנדסו אותו לאחור על פי הדגם האמריקני. אבל המבצע היה פלסטיני שהגיע מלבנון, ובנוסף על התסבוכת, הודיע גם ארגון פלסטיני קטן ולא ממש פעיל בשם "זאבי הגליל" שהוא אחראי לפיגוע וכי אנשיו הוציאו אותו לפועל.
מיד לאחר הפיגוע נראה היה שבישראל לא קונים את לקיחת האחריות מצד הארגון הסורי, וככל שהתפתחה החקירה גדלה הסבירות שמדובר במיזם של חיזבאללה לפיגוע בשטח ישראל או במחנה הפליטים ג'נין בעת שפועלים בו כוחות צה"ל. מטען הצד שהופעל בצומת מגידו היה עלול להסב אבידות לכוח צה"לי שפועל בשטח המחנה, גם אם היה פועל ברכבים ממוגנים.
בעיתונות הישראלית והבינלאומית נאמר פעמים רבות בשבועות האחרונים שישראל לא תוכל לעבור לסדר היום על פגיעה בריבונותה ובאזרחיה, וכזכור בפיגוע במגידו נפצע תושב הכפר סלאמה. אולם ברור היה שגם אם תבוא תגובה צה"לית, היא תצטרך להתחשב במאזן ההרתעה שקיים בין חיזבאללה לבין ישראל. את חוקי המשחק קבע בעצם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהודיע שכל פגיעה בלוחם הארגון או בריבונות לבנון על ידי פעולה של צה"ל, תיענה במה שהוא קורא "תגובה הרסנית".
4 צפייה בגלריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
תמונות הלוויין אחרי התקיפה בשדה התעופה אל-דאבאא
(צילום: : ImageSat International (ISI))
4 צפייה בגלריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
צילומי הלווין המראות את תקיפת שדה התעופה של חיזבאללה באלדאבה, סוריה
(צילום: : ImageSat International (ISI))
ברור שהכוונה היא למטחי רקטות, טילים וכלי טיס בלתי מאוישים שחיזבאללה מחזיק בעשרות אלפים. ישראל כבר הראתה כמה פעמים בעבר שהיא לוקחת ברצינות את הקווים האדומים שקבע נסראללה, כדי שלא להסתבך בעימותים הרסניים ומיותרים שבהם ייפגעו אזרחים ושגרת החיים בישראל. עם זאת, צה"ל מגיב מדי פעם בצורה מדודה או חשאית, כשחיזבאללה פועל או מפעיל מפגעים שלו או משגר רקטות משטח לבנון לשטח ישראל או באזור הר דב.
על רקע זה, אפשר להעריך מה התרחש בסוריה במהלך סוף השבוע האחרון. היו שלוש תקיפות שהסורים וכלי תקשורת מזרח-תיכוניים ייחסו לישראלים: האחת - באזור דמשק בלילה שבין רביעי לחמישי, השנייה – בלילה שבין חמישי לשישי באזור הכפרי שמדרום-מערב לדמשק, והשלישית – בין שבת לראשון. אמש, פחות מיממה אחרי אותה תקיפה, יורט מצפון לכינרת כלי טיס שחדר משטח סוריה.
אם אכן צה"ל הוא שביצע את התקיפות בשטח סוריה, אפשר להניח שהתקיפה הראשונה כוונה לפגוע ביעדים צבאיים המשרתים את המערך האיראני בסוריה המכוון נגד ישראל. שתי התקיפות האחרות כנראה נועדו לפגוע בתשתית, כנראה משותפת, למשמרות המהפכה של איראן ולחיזבאללה, תשתית שתכליתה הייתה להוציא לפועל פיגועים בישראל ובשטחים. הפיגועים שהתשתית הזו ייצרה או תכננה לייצר נועדו בין השאר גם כדי להגביר את הכאוס שיש בישראל ממילא עקב המשבר הפוליטי-חברתי בתקופה הנוכחית.

למעשה, המיזם החדש של איראן וחיזבאללה נועד לפגע ישירות בשטח ישראל אם באמצעות מפגעים אנושיים כמו בצומת מגידו או באמצעות מל"טים ואמצעים אחרים. אחת המטרות החשובות היא כאמור להגביר את העימות הפנימי בישראל ואת חוסר האמון של האזרחים בממשלה, ולא לעשות זאת באמצעות שליחים אלא ישירות - ועל ידי כך גם לנקום בישראל על חיסולים שיוחסו למוסד בעבר באיראן.
סביר להעריך שהתקיפות בסוריה היו דרכה של ישראל להנחית מכה כואבת על נכס חשוב של חיזבאללה שנמצא מחוץ לשטח לבנון ולכן פגיעה בו לא תצית עימות עם חיזבאללה בימי הרמדאן וחופשת הפסח, שבה רבבות ישראלים יוצאים לנפוש באתרי הטבע בצפון ובמרכז. השלטונות באיראן הודיעו רשמית כי בלילה שבין חמישי לשישי נהרגו בסוריה קצין איראני בכיר בשם מילאדי היידארי שהוגדר "יועץ" במשמרות המהפכה ו"יועץ איראני נוסף" ששמו לא נמסר.
די ברור שהשניים שנהרגו אכן היו "יועצים" איראנים שסייעו לחיזבאללה ולמיליציות פרו-איראניות הפועלות בסוריה להפעיל את תשתיות הטרור שלהן. יש סיבה טובה להעריך שבכך אותתה ישראל למי שלהערכתה יזמו את הפיגוע במגידו. אחרי המנה האיראנית הראשונה הגיעה אתמול בלילה המנה השנייה. הפעם חיזבאללה הוא שחטף סדרת מהלומות הרסניות על המתקן הלוגיסטי החשוב ביותר שלו על אדמת סוריה. שדה התעופה אל-דאבאא נמצא סמוך מאוד לעיירה אל-קוסייר, צומת דרכים חשוב בתוך סוריה ובין סוריה לבקעת הלבנון.
בשדה התעופה הזה, הסמוך לעיר הגדולה חומס, יש לפי פרסומים זרים מתקני אימונים גדולים של חיזבאללה, האנגרים המשמשים לאחסון מערכות נשק גדולות של הארגון וגם מתקן ניסויים להרכבת אמצעי לחימה מיוחדים. הכול נמצא בשליטת חיזבאללה ויועציו האיראנים, והועמד לרשותם על ידי המשטר הסורי.
4 צפייה בגלריה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
המוצב החדש של חיזבאללה מול מטולה
מוצב חדש של חיזבאללה מול מטולה
(צילום: אפי שריר)
לפני מלחמת האזרחים בסוריה היה שדה התעופה אל-דאבאא שדה תעופה צבאי גדול של חיל האוויר הסורי. אולם במהלך מלחמת האזרחים, כשהמורדים הסורים עמדו לכבוש את העיירה אל-קוסייר, חיזבאללה נחלץ לעזרתו של בשאר אסד, נלחם וניצח את כוחות המורדים הסונים, ובכך מנע את ניתוק הקשר בין הערים הגדולות והנמלים החשובים של רצועת החוף, שרובם מיושבים על ידי בני העדה עלאווית והמשטר השליט לבין אזור אגן דמשק שהוא ליבו ובסיסו המרכזי של המשטר.
אם אל-קוסייר הייתה נופלת לידי המורדים, היה מנותק הקשר בין שני ריכוזי העלאווים הגדולים בסוריה, וגם הקשר היבשתי בין סוריה לבין מעוזו העיקרי של חיזבאללה בבקעת הלבנון. חיזבאללה הציל את המשטר הסורי באותם ימים והרוויח בגדול. אנשי הכוח המיוחד של הארגון הלבנוני למדו להשתמש בטנקים ולנהל קרבות משולבים של כוחות רגלים, ארטילריה ושריון, ובנוסף לכך קיבלו לשימושם הכמעט בלעדי את שדה התעופה אל-דאבאא, שבו הם יכולים לאחסן מערכות לחימה וחימושים עיקריים, להתאמן ולפתח אמצעי לחימה על אדמת סוריה ובשעת הצורך להעביר במהירות את מה שצברו לבקעת הלבנון לשימוש הכוחות של חיזבאללה.
בין שדה התעופה אל-דאבאא לבין הגבול הלבנוני מפרידים בקושי 15 ק"מ. לא קשה להבין שפגיעה במתקני חיזבאללה שבשדה התעופה אל-דאבאא הייתה לכן פגיעה אנושה בנכס אסטרטגי של הארגון. אם אכן חיזבאללה היה אחראי על הפיגוע במגידו לא מן הנמנע שבנוסף על השמדת תשתית טרור ולחימה חשובה של חיזבאללה, סגר כאן צה"ל חשבון עם חיזבאללה על הפיגוע. זאת, בהתאם למדיניות התגובה של ישראל שגורסת כי כל פגיעה של חיזבאללה או של האיראנים או של שניהם בריבונות ישראל ובביטחון אזרחיה תיענה בתגובה לא מידתית כדי לייצר הרתעה. ישראל לא לקחה אחריות אבל הפעולה בדרך זו הייתה נכונה ומתוחכמת מפני שפגעה בחיזבאללה בנקודת תורפה כואבת וגרמה לארגון נזק לוגיסטי חמור בלי להרוג אנשי חיזבאללה, בלי לתת לארגון עילה לעשות שימוש בארסנל הרקטות והטילים העצום שלו נגדנו וגם בלי לגרום להסלמה רבתי בתקופת הרמדאן והפסח.
פורסם לראשונה: 23:59, 02.04.23