2 צפייה בגלריה
בית החולים דנה לילדים בתל אביב
בית החולים דנה לילדים בתל אביב
בית החולים דנה לילדים בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
ברקע החששות שנובעים מגל התחלואה בקורונה והעלייה באשפוזי הילדים בבתי החולים בעולם, התקיימה אתמול (יום ד') פגישה בין מנהלי המחלקות לרפואה דחופה (מיון) בילדים בבתי החולים ורופאים למחלות זיהומיות בקרב ילדים, ובה נבחנה, בין היתר, האפשרות לגבש הנחיות חדשות לאשפוז ילדים בבתי החולים. כך נודע ל-ynet.
אחת המטרות המרכזיות: למנוע אשפוזים מיותרים על מנת לפנות מיטות לילדים שיזדקקו לאשפוז. בין השינויים הנבחנים - שחרור מוקדם של ילדים ובהם גם תינוקות עם חום שכיום בדרך כלל מאושפזים להשגחה.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

בימים האחרונים שיגר משרד הבריאות פנייה לבתי החולים וביקש מהם להיערך לגל תחלואה של ילדים. עם זאת, יש לציין כי לא צפויה מחלה קשה יותר בקרב ילדים בשל אומיקרון, אלא שיעורי אשפוז גבוהים יותר בשל קצב ההתפשטות המהיר. בנוסף, יש להדגיש כי עד כה אין כל עדות לעלייה במספר הילדים חולי הקורונה המאושפזים בבתי החולים.
"הכיוון הוא להקל בנושא הזה של אפשרות לשחרר ילדים הביתה, בעיקר בתינוקות הקטנים שפעם היה צריך לאשפז אותם ולעשות בירור מלא", אומר פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע וחבר הצוות לטיפול במגפות ובוועדת החיסונים של משרד הבריאות.
הוא הוסיף: "ההנחיות הישראליות עד עכשיו היו שתינוקות עד לפחות גיל חודש נשארים באשפוז להשגחה ועכשיו הכוונה היא לאמץ את ההנחיות האמריקניות ולהוריד את הגיל הזה ל-21 יום, עם המון תנאים כמו שהילד במצב טוב. זה אמור לפנות מיטות במחלקות הקורונה ילדים שאמורות אם באמת יהיה גל גדול של ילדים. בארה"ב ובאנגליה אנחנו רואים את גל הילדים".
פרופ' איתי שביט, מנהל מלר"ד ילדים בבית החולים רמב"ם בחיפה ויו"ר החוג לרפואה דחופה בילדים, אמר: "כל החוג לרפואה דחופה והמנהלים של המלר"דים לילדים נפגשנו בישיבת זום בנושא ההכנה למקרה שיהיה גל גדול לעומת הגלים שראינו ולהיות מאוד מתואמים לגבי הטיפול. אני אומר את זה בזהירות, אבל אנחנו צופים שתוך שבועיים תהיה עלייה ניכרת במספר הילדים המאושפזים, לעומת גלים קודמים. זה לא שהם יהיו יותר חולים אך ייתכן שהוא יהיה יותר גדול.
2 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא
"הכוונה היא לאמץ את ההנחיות האמריקניות"
(צילום: רויטרס )
"חום כתלונה זה באזור ה-30% של הפניות למלר"ד ילדים. זו סיבה שכיחה להגעה כי בתינוקות קטנים עם חום אנחנו במקרים רבים צריכים לעשות בירורים. הנושא הזה של חום ותינוק צעיר מבורר בדרך כלל במיון. אם יגיע תינוק בן חודש לקופת החולים הוא יישלח למיון. עצם הגיל בפני עצמו הופך לסיבה למיון. צריך לדעת מה לעשות. היו הרבה רעיונות ואנחנו נצטרך לראות בזמן אמיתי מה עושים. אנחנו נצטרך להיות מאוד מדויקים באשפוזים שלנו".

"לאשפז רק את החולים שבאמת נדרשים לאשפוז"

פרופ' שביט אמר עוד: "אם לא יהיה מקום אז כל אשפוז יהפוך למאוד משמעותי. לפעמים ישנם מצבי ביניים ואז אנחנו מאריכים את השהות שלהם במיון, זה נושא לא פשוט כי תינוקות לא יכולים להגיד איפה ומה כואב להם. אנחנו נצטרך מעורבות יותר גדולה של רופאים בכירים ולהשהות יותר ילדים במלר"דים ולא לאשפז אותם שלא לצורך, אלא רק את החולים שבאמת נדרשים לאשפוז.
"הרבה פעמים היינו מאשפזים ילדים רק כדי לראות שלא קורה להם כלום. זו פריבילגיה שלא תהיה לנו אם לא יהיו לנו מקומות אשפוז. אולי נצטרך לעשות את זה דרך רפואה מרחוק או שחרור ומעקב אחרי הילד למחרת. יש כל מיני אופציות שתלויות מצב, ועל כך צריך לדבר. זה שיש תיאום מצוין בין כל הגורמים הרפואיים שמטפלים בילדים, זה חשוב כי בלי זה קשה מאוד לקבל החלטות".